راه هایی برای پیشگیری و درمان کبد چرب

0 146

مجله اینترنتی دلخوشی: در زندگی امروزی به دلیل مصرف بیش از حد مواد غذایی ناسالم و چرب، بیماری کبد چرب شایع شده است و چون کبد یکی از مهم ترین و اصلی ترین اعضای بدن می باشد، اختلال در آن ممکن است بسیار خطرناک و یا حتی کشنده نیز باشد به همین دلیل باید در مصرف مواد غذایی مضر احتیاط کنیم. این بیماری از جمله بیماری های خاموش می باشد که ممکن از علائم خاصی با خود به همراه نداشته باشد و زمانی خود را نشان دهد که چربی های زیادی درگیر سلول های کبدی شده باشند. اگر دچار علائمی چون نفخ، اختلال در هضم غذا و حالت تهوع شده اید این احتمال وجود دارد که کبدتان چرب شده و دیگر توانایی زیادی برای دفع مواد زائد بدن را ندارد. آمار ابتلا به کبد چرب در افراد چاق بیشتر از افراد لاغر می باشد بنابراین اگر چاق هستید اولین کاری که می کنید وزن خود را کاهش دهید. در ادامه به روش هایی برای درمان کبد چرب اشاره می کنیم.

پاکسازی کبد، تری گلیسیرید

پاکسازی کبد، تری گلیسیرید

درمان کبد چرب با روش هایی موثر:

۱) مصرف سویا به جای گوشت : محققان دریافته اند که مصرف پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی می تواند تا حد زیادی موجب کاهش جذب چربی به بافت کبد می شود، بنابراین توصیه می شود سویا را که یک پروتئین گیاهی است جایگزین گوشت ها به ویژه گوشت قرمز نمایید و یا اینکه مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و در تهیه غذاهایتان در کنار گوشت از سویا نیز استفاده کنید.

۲) مصرف آبلیموی تازه : در ابتدای صبح یک لیوان آب به همراه آب یک لیموترش تازه میل نمایید زیرا آبلیموی تازه در پیشگیری و درمان کبد چرب تاثیر بسزایی دارد، همچنین ویتامین c  موجود در لیموترش به هضم غذا کمک کرده و باعث جذب مواد مفید در بدن می شود.

۳) برگ رزماری : زمانیکه کبد چرب می شود به خوبی عمل نکرده و دستگاه گوارش را دچار مشکل می کند. مصرف برگ های خشک رزماری موجب ترشح بیشتر صفرا می شود و کبد را تمیز کرده و عملکرد آن را بهبود می بخشد. مقدار ۱۵ گرم برگ خشک رزماری را در یک لیتر آب بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کنید و هر روز چند فنجان از این جوشانده میل نمایید.

۴) عرقیات گیاهی : عرقیات گیاهی همچون عرق خارتر، کاسنی و شاه تره به دلیل طبع سردی که دارند کلسترول را کاهش داده و در پیشگیری و درمان کبد چرب مؤثر هستند.

۵) زردچوبه : محققان دریافته اند کسانیکه روزانه در برنامه غذایی خود از زردچوبه استفاده می کنند از کبد مقاوم تری در ابتلا به کبد چرب برخوردارند و احتمال ذخیره چربی در کبد آن ها نیز کاهش می یابد.

۶) روغن زیتون : روغن زیتون به دلیل داشتن خاصیت ملینی برای کبد بسیار مفید است و باعث پاکسازی کبد شده و مشکلات آن را برطرف می نماید. می توانید مقداری روغن زیتون را با آب لیمو ترش تازه ترکیب نمایید و ۵ روز متوالی آن را به صورت ناشتا میل نمایید.

۷) گیاه خار مریم : این گیاه به دلیل داشتن ماده ای به نام “سیلی مارین” موجب کاهش جذب چربی، کلسترول و تری گلیسیرید در بدن می شود. این گیاه به عنوان یک از گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب شناخته شده است و سرعت تولید سلول های کبد را بالا برده و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

۸) ریشه گیاه قاصدک : ریشه این گیاه نیز برای پاکسازی کبد بسیار مناسب می باشد. در هر ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش یک تا چهار گرم ریشه‌ی خشک گیاه قاصدک را بریزید و دم کرده این گیاه را روزی ۳ الی ۴ مرتبه میل نمایید.

۹) کنگر فرنگی : محققان با تزریق عصاره این گیاه به موش های آزمایشگاهی بر تأثیر این گیاه در محافظت از کبد پی برده اند. مصرف این گیاه موجب تحریک ترشح صفرا شده و سموم کبد را دفع می کند.

۱۰) نعناء : مصرف افشره خوراکی نعناء می تواند ضایعات موجود در کبد را پاکسازی نماید و عملکرد کبد را بهبود بخشد.

منابع :  روزنو، دکتر سلام   

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.