تبخال لب و روش های سریع درمان خانگی

0 486

مجله اینترنتی دلخوشی: ممکن است زخم یا تاولی روی لب یا در صورتتان در نقطه ای نزدیک لب ایجاد شود و موجب ناراحتی شما شود. این زخم یا تاول، تبخال نام دارد و ناشی از ویروسی به نام “هرپس سیمپلکس” می باشد. این ویروس مسری می باشد و درمانی برای اینکه تضمین کند دیگر تا آخر عمرتان تبخال نزنید وجود ندارد. اگر علائم تبخال شدید است می توانید از داروهای “رنگ یدوکسوریدین” یا داروی ضد ویروسی “آسیکلوویر” برای تسکین آن استفاده نمایید. در ادامه چند روش خانگی برای بهبود سریع تبخال را بیان می کنیم.

ویروس تبخال، درمان سریع تب خال

روش های سریع درمان خانگی تبخال:

یخ : اگر احساس کردید که میخواهید در نقطه ای از لب یا صورتتان تب خال بزنید روی آن محل یخ بگذارید تا مانع از رشد تبخال شوید و اگر تبخال زدید و دچار زخم و تاول شدید روی محل آن یخ بگذارید تا درد ناشی از آن تسکین یابد.

جوش شیرین : برای تسکین و بهبود تبخال می توانید مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب نمایید و با استفاده از گاز پانسمان آن را روی تب خال خوب بمالید و هرچقدر بیشتر این ترکیب را روی تبخال خود نگهدارید زخم آن زودتر خشک شده و بهبود می یابد.

وانیل : عصاره وانیل خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و موجب بهبود سریع تب خال می شود. کافیست روزی ۴ مرتبه این عصاره را به محل تب خال بمالید تا تسکین یابد.

عصاره ریحان : مقداری برگ ریحان را داخل آب جوش بریزید تا عصاره آن خارج شود سپس آن را که به صورت دمنوش درآمده است به صورت گرم میل نمایید تا تبخالتان زودتر بهبود یابد.

عسل : عسل خاصیت ضد ویروسی دارد و در مقابل ویروسی که عامل ایجاد کننده تب خال است مقاوم می باشد، مقداری از عسل را روی تبخال خود بمالید و این کار را هر روز تکرار کنید تا تبخالتان بهبود یابد.

لیمو : آب لیموترش تازه نیز خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و برای بهبود تب خال بسیار مؤثر می باشد، مقداری آب لیمو ترش تازه را روی پنبه بزنید و آن را به تب خال خود بمالید.

عصاره برگ زیتون : عصاره برگ زیتون دارای خاصیت آنتی بیوتیکی می باشد که در بهبود سریع تبخال اثر بسزایی دارد.

نمک : این روش دردناک می باشد اما برای بهبود تبخال بسیار توصیه شده است. مقداری آب و نمک دریایی را ترکیب کرده و مقداری پنبه را به این محلول آغشته کنید و به مدت ۳۰ ثانیه روی محل تبخال به آرامی نگهدارید تا خوب ضدعفونی شود. از این روش می توانید چند بار در روز استفاده نمایید.

گل همیشه بهار : عصاره گل همیشه بهار در بهبود سریع تبخال دهانی بسیار مؤثر است و ویروس ها را از بین می برد. سه قاشق غذا خوری از پودر این گل را در دو لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد تا یک لیوان عصاره بدهد، سپس با کمک پنبه این عصاره را روی تبخال خود بمالید تا آن را تسکین و بهبود بخشد.

سیر : سیر به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی که دارد در درمان تبخال بسیار مؤثر است و پس از استفاده از سیر رنده شده در محل تب خال شاهد خشک شدن و بهبود زخم تب خال بعد از گذشت ۳ روز خواهید بود.

روغن چای : استفاده از این روغن در محل تبخال مانع از گسترس آن به سایر نقاط لب و صورت می شود و با تحریک سیستم ایمنی بدن، توانایی مقابله با این ویروس را افزایش می دهد. کافیس پنبه ای را به روغن چای آغشته نمایید و آن را روزی دو مرتبه به محل تبخال بمالید.

گردآوری شده از: دونفره، افکار نیوز، پزشکان بدون مرز

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.