دعای امام سجاد در حق پدر و مادرش (صحیفه سجادیه)

0 5,553

مجله اینترنتی دلخوشی: صحیفه سجادیه شامل دعاهای بسیار زیبای امام سجاد (ع) می باشد. یکی از دعاهای صحیفه سجادیه، دعا برای پدر و مادر است. در این بخش، ترجمه دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه، که دعای امام زین العابدین (ع) برای پدر و مادرش است را برای شما گردآوری کرده ایم. شما نیز این دعای بسیار زیبا را برای پدر و مادر خود بخوانید.

عاق والدین، نیکی به والدین

دعای حضرت امام سجاد(ع) برای پدر و مادرش:

خداوندا بر محمد بنده و فرستاده ات و بر خاندان پاکش درود فرست، و آنان را به بهترین درودها و رحمت و برکات و سلام خود، مخصوص گردان.

الهی پدر و مادر مرا به کرامت نزد خود و درود از سوی خود اختصاص ده، ای مهربانترین مهربانان.

خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و دانش آنچه از حقوق ایشان که بر من لازم است، به من الهام کن، و دانش تمام آن واجبات را بدون کم و زیاد برایم فراهم نما، آنگاه مرا به آنچه در این زمینه به من الهام کرده ای به کار گیر و توفیقم ده تا نسبت به آنچه به من بصیرت می دهی، اقدام کنم، تا به کار بستن آنچه به من تعلیم داده ای از دستم نرود، و ارکان بدنم از خدمتی که مرا به آن ملهم فرموده ای، احساس گرانی ننماید.

خداوندا بر محمد و آلش درود فرست همانطور که ما را به وجودش سرافراز فرمودی، و برمحمد و آلش درود فرست همان سان که به سبب آن حضرت حقی از ما برعهده مردم واجب نمودی.

خداوندا چنان کن که از هیبت پدر و مادرم چون از هیبت سلطان خودکامه بیمناک باشم، و به هر دو، چون مادری مهربان نیکی نمایم، و اطاعت از آنان و نیکی به هر دوی آنان را در نظرم از لذت خواب در چشم خواب آلوده شیرین تر، و برای سوز سینه ام از شربت گوارا در ذائقه تشنه خنک تر گردان، تا خواسته ایشان را بر خواسته خود ترجیح دهم، و خرسندی آن دو را بر خرسندی خود مقدم دارم، و خوبی ایشان را در حق خود، هر چند اندک باشد، زیاد بینم، و نیکویی خود را درباره ایشان گر چه بسیار باشد، کم شمارم.

خداوندا صدایم را در محضر آنان ملایم کن، و گفتارم را بر آنان دلنشین فرما، و خویم را نسبت به آنان نرمی عنایت کن، و قلبم را بر هر دو مهربان ساز، و مرا نسبت به هر دو خوشرفتار و دلسوز قرار ده.

خداوندا هر دو را به پاس تربیت من، جزای نیکو ده، و در مقابل آنکه مرا گرامی داشتند جزای خیر عطا فرما، و هر چه را در کودکی نسبت به من منظور داشته اند، در حق ایشان منظور کن.

خداوندا اگر از جانب من آزاری به آنان رسیده، یا از من کار ناخوشایندی دیده اند، یا حقی از آنان به وسیله من از بین رفته، همه را موجب پاک شدن آنان از گناهانشان و مایه رفعت مقامشان و افزونی حسناتشان قرار ده، ای که بدیها را به چندین برابر به خوبی تبدیل می نمایی.

الهی اگر در گفتار با من از اندازه بیرون رفته اند، یا در عملی نسبت به من زیاده روی نموده اند، یا حقی از من ضایع کرده اند، یا از وظیفه پدر و مادری در حق من کوتاهی نموده اند، حق خود را به آنان بخشیدم، و آن را برایشان نثار کردم، و از تو می خواهم که وزر و وبال آن را از دوش آنان برداری، زیرا که من نسبت به خود، آنان را در کوتاهی حق متهم نمی کنم، و آنان را در مهربانی در حق خودم سهل انگار نمی دانم، و از آنچه درباره ام انجام داده اند، ناراضی نیستم، ای پروردگار من، زیرا رعایت حق آنان بر من واجب تر، و احسانشان نسبت به من دیرینه تر، و منتشان بر من بیشتر از آن است که از آنان از روی عدل تقاص بکشم، یا نسبت به ایشان معامله به مثل کنم، الهی اگر چنین کنم، پس روزگار مدیدی که در تربیت من سپری کرده اند و رنج های زیادی که در نگاهداری من تحمل نموده اند، و آن همه که بر خود تنگ گرفتند تا زندگی مرا گشایشی باشد، چه می شود؟ بدون شک بعید است که بتوانند حق خود را از من دریافت دارند، و من نمی توانم حقوقی را که بر عهده ام دارند تدارک نمایم، و وظیفه خدمت آنان را بجای آورم، پس بر محمد و آلش درود فرست، و ای بهترین کسی که از تو یاری جویند، مرا یاری ده، و ای راهنماینده تر کسی که به او روی آورده می شود، مرا توفق ده، و در آن روز که همه بدون آنکه بر آنان ستم رود، جزا می بینند، مرا در زمره آنان که عاق پدر و مادرند قرار مده.

خداوندا بر محمد و آل او و نسل او درود فرست، و پدر و مادرم را به بهترین چیزی که پدران و مادران بندگان با ایمانت را به آن مخصوص گرداندی، مخصوص گردان، ای مهربان ترین مهربانان.

خداوندا یاد آنان را در پس نمازهایم، و در هیچ وقتی از اوقات شبم، و ساعتی از ساعات روزم، از صفحه قلبم مزدای.

خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا به برکات دعایی که برای پدر و مادرم دارم بیامرز، و آن دو را به سبب خوبیهایی که در حق من داشته اند، مشمول غفران حتمی قرار ده، و به شفاعت من از آنان به طور مسلم خشنود شو، و آنان را با کرامت به سر منزل سلامت برسان.

خداوندا اگر پدر و مادرم را پیش از من آمرزیده ای، پس ایشان را شفیع من قرار ده، و اگر مرا پیش از آنان مورد آمرزش قرار داده ای، پس مرا شفیع ایشان کن، تا در پرتو مهربانیت در سرای کرامت و جایگاه مغفرت و رحمتت گر آئیم، زیرا که تو صاحب فضل بزرگ و نعمت قدیمی، و تو مهربانترین مهربانانی.

آمین یا رب العالمین

دعاهای صحیفه سجادیه حضرت زین العابدین امام سجاد(ع)

ترجمه: حسین انصاریان

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.