نکات ایمنی مهم در خانه تکانی و نظافت منزل

0 370

مجله اینترنتی دلخوشی: برخی از خانم ها بویژه خانم های شاغل تصور می کنند که دو سه روزه می توانند خانه تکانی منزل خود را انجام دهند، در صورتیکه با فشار آوردن به خود می توانند آسیب های جدی را به اعضای بدنشان از جمله کمر، گردن و … وارد نمایند. به هر حال خانه تکانی سریع کار راحتی نیست. اگر زمان کمی برای نظافت منزل خود دارید با رعایت نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم از آسیب های احتمالی به خود بکاهید.

ستون فقرات، ایمنی خانه تکانی

نکاتی که باید برای سلامتی خود در خانه تکانی رعایت کنید:

۱) در حین انجام دادن کارهای سنگین، کارهای سبک را نیز انجام دهید.

۲) زمانی که جسم سنگینی را بلند کرده اید به منظور تغییر مسیر، به طور ناگهانی به سمت دیگری چرخش نکنید و ابتدا یک پا و سپس پای دیگر را بچرخانید و سپس به مسیر خود ادامه دهید.

۳) برای اینکه به کمرتان آسیبی وارد نشود از ایستادن و نشستن طولانی مدت اجتناب کنید.

۴) در هنگام کار کردن از هر دو دست خود کمک بگیرید.

۵) برای تمیز کردن جسمی روی آن خم نشوید و در حالت نشسته آن را تمیز نمایید.

۶) با انجام فعالیت های بدنی، آب و املاح بدن به دلیل تعریق از دست می رود، بنابراین توصیه می شود در هنگام نظافت منزل و خانه تکانی عید، آب و میوه بخورید.

۷) بهتر است هنگام استفاده از مواد شوینده ابتدا دستکش نخی و سپس روی آن دستکش پلاستیکی استفاده کنید زیرا مواد شوینده حاوی پی اچ استاندارد نبوده و موجب بروز مشکلات پوستی می شوند.

۸) زمانیکه می خواهید لوازم برقی از جمله لوستر، لامپ، مهتابی و … را تمیز کنید جریان برق منزل را قطع کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

۹) برای تمیز کردن پنجره ها و یا سقف توصیه می شود از نردبان های استاندارد استفاده نمایید.

۱۰) هنگام استفاده از مواد شوینده پنجره ها را باز بگذارید و از استفاده از مواد شوینده به مقدار زیاد اجتناب کنید. همچنین از ترکیب کردن وایتکس با جوهر نمک اجتناب نمایید زیرا ترکیب این دو ماده بخاری را تولید می کند که بسیار خطرناک بوده و حتی می تواند باعث ابتدا به سرطان نیز شود، همچنین ممکن است فرد را به حساسیت های ریوی، چشمی و پوستی نیز مبتلا سازد.

۱۱) پیش از آغاز فعالیت های بدنی سنگین، حرکات کششی ملایم عضلات را انجام دهید تا بدنتان آماده شود.

۱۲) پس از یک ساعت کار حتماً ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت نمایید.

۱۳) از هل دادن اجسام سنگین وزن روی سطوح ناهموار خودداری نمایید زیرا این کار فشار زیادی به کمرتان وارد می کند و موجب آسیب دیدن ستون فقرات می شود.

۱۴) بیشترین وزن جسم که خانم ها توانایی حمل آن را دارند ۱۸ کیلوگرم و بیشترین وزن جسم که آقایان توانایی حمل آن را دارند ۲۳ کیلوگرم می باشد.

۱۵) در صورتیکه لوازم سنگین منزل قابلیت جدا شدن و قطعه قطعه شدن را دارند آن ها را جدا کنید و در قطعات کوچکتری حمل نمایید.

۱۶) مواد شوینده را از دسترس کودکان دور نگهدارید.

منابع :irna.ir، behdasht.gov.ir، hamshahrionline.ir،jamejamonline.ir

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.