مزایای شگفت انگیز اسفناج برای سلامت پوست و بدن

0 96

مجله اینترنتی دلخوشی: این سبزی مقوی در دسته ی سالم ترین غذاهای گیاهی قرار دارد. اسفناج علاوه بر داشتن آهن، یکی از منابع اصلی تأمین ویتامین ها، مواد معدنی و مواد غذایی است. در ادامه، خواص اسفناج و ارزش غذایی آن را بیان می کنیم.

خواص اسفناج، کاهش وزن

 خواص اسفناج برای سلامتی:

 ۱) کاهش وزن:

اسفناج موجب کاهش وزن می شود زیرا این سبزی پر خاصیت دارای کالری خیلی کمی است. اسفناج بسیار مغذی است و فیبرهای محلول در چربی دارد. این فیبرها به هضم غذا کمک می کند، از یبوست جلوگیری می کند، قند خون را پایین می آورد و میزان مصرف بیش از حد آن را حفظ می کند. بنابراین، این سبزی مقوی در اغلب رژیم های غذایی توصیه می شود.

۲) ضد سرطان:

اسفناج غنی از فلاونوئیدها می باشد و مشخص شده است که در کاهش میزان تقسیم سلولی در انسان و سلول های سرطانی پوست موثر است. علاوه بر این، اثبات شده است که مصرف اسفناج در جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات مهاجم موثر است.

۳) سلامت چشم:

اسفناج حاوی آنتی اکسیدان های “لوتئین” و “زاکسانتین” است که از چشم در برابر آب مروارید و “دژنراسیون ماکولا” مرتبط با سن (ARMD) محافظت می کند. “زاکسانتین” یک “کاروتنوئید” مهم در رژیم غذایی است که عملکردهای فیلترینگ نور را جذب می کند. اسفناج همچنین حاوی “ویتامین A” است که برای حفظ غشاهای مخاطی سالم و برای دید طبیعی ضروری است.

۴) سلامت استخوان ها:

اسفناج غنی از ویتامین K است که برای سلامت استخوان ها حیاتی است. یک فنجان اسفناج آب پز حدود ۱۰۰۰٪ از RDA “ویتامین K” را فراهم می کند که فعال شدن بیش از حد یاخته‌های استخوان ‌کاه “osteoclasts” را کاهش می دهد و کنترل می کند. این سلول ها در کوتاه مدت از ساختار استخوان کمک می گیرند. ویتامین K نیز سنتز “استئوکالسین” را افزایش می دهد، پروتئینی که برای حفظ قدرت و تراکم استخوان ضروری است. اسفناج یک جایگزین مناسب برای محصولات لبنی است زیرا جایگزین مناسب برای تأمین کلسیم می باشد، بنابراین استفاده از اسفناج از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند.

۵) کاهش فشار خون:

فشار خون بالا باعث ایجاد بیماری های کلیوی، قلبی و سکته مغزی می شود. مصرف اسفناج در کاهش فشار خون مفید است زیرا برخی از ترکیبات آن به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. مواد مغذی موجود در اسفناج نقش مهمی در حفظ تعادل در بدن شما را دارند. همچنین “ویتامین C” موجود در اسفناج نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون دارد.

۶) احساس آرامش و رفع استرس:

مصرف اسفناج موجب کاهش استرس و داشتن احساس آرامش می شود. این سبزی حاوی مقادیر زیادی از روی و منیزیم است که شما را قادر می سازد خواب شب راحتی داشته باشید.

۷) سلامت دستگاه گوارش:

مصرف اسفناج باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود. بتا کاروتن و ویتامین C موجود در آن از سلول های کولون بدن از اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند. علاوه بر این، فولات موجود در اسفناج از آسیب DNA و جهش در سلول های کولون جلوگیری می کند.

۸) پیشگیری از آترواسکلروز و حمله قلبی:

رسوب چربی بیش از حد می تواند سبب ضخیم شدن دیواره شريانی قلب شود که سبب آترواسکلروز می شود. حملات قلبی ناشی از سخت شدن دیواره های شريانی است. اسفناج غنی از لوتئین است که مانع از ضخیم شدن دیواره های شریان ها می شود، بنابراین خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، اسفناج حاوی نیتریت با کیفیت بالا است که نه تنها به جلوگیری از وقوع حمله قلبی کمک می کند، بلکه باعث درمان بیماری های قلبی همراه با رسوب چربی نیز می شود.

۹) جلوگیری از کم خونی:

مصرف منظم اسفناج می تواند از کم خونی جلوگیری کند، زیرا منبع عالی آهن است. این ماده معدنی برای قاعدگی زنان و رشد کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. علاوه بر این، اسفناج بسیار بهتر از گوشت قرمز است، زیرا کالری آن بسیار کمتر است و فاقد چربی و کلسترول می باشد. آهن نیز برای انرژی خوب مورد نیاز است، زیرا آن جزء هموگلوبین است که اکسیژن را به تمام سلولهای بدن منتقل می کند.

 ۱۰) درمان آکنه:

اسفناج در پاکسازی آکنه موثر است، در نتیجه در حفظ سلامت پوست مؤثر است. برای خلاص شدن از شر آکنه، می توانید اسفناج را با کمی آب ترکیب کرده و آن را روی صورت خود به صورت ماسک بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. این ماسک، چربی و التهاب پوست شما را از بین می برد و در نتیجه پوستتان را باطراوت و شاداب را می کند.

۱۱) حفاظت در برابر خورشید:

اسفناج غنی از “ویتامین B” است که از پوست شما در برابر اشعه های مضر UVبا شدت خفیف، سرطان پوست و پیر شدن پوست محافظت می کند.

۱۲) سلامت پوست:

همانطور که پیش تر گفته شد، اسفناج منبع غنی از ویتامین A و ویتامین C است. ویتامین A پوست را بهبود می بخشد و ویتامین C نقش مهمی در بهبود و رشد سلول های پوست دارد. همچنین آنتی اکسیدان های شگفت انگیز و مواد مغذی موجود در اسفناج رنگ پوست را زیباتر می کنند، و باعث می شوند پوست شما درخشان شود.

۱۳) جلوگیری از ریزش مو:

ریزش مو در اغلب موارد به علت کمبود آهن اتفاق می افتد. آهن، رشته های مو را تقویت می کند و باعث می شود که سلول های خونی به فولیکول های مو منتقل شوند. کمبود آهن سبب کم خونی می شود که ریزش مو یکی از عوارض جانبی آن می باشد. اسفناج غنی از فولات و آهن است. در حالی که فولات باعث ایجاد گلبول های قرمز می شود، آهن به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را حمل کنند، در نتیجه ریزش مو کاهش پیدا می کند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: stylecraze.com 

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.