غذاهایی که دندان های کودکان را تقویت می کنند

0 3,661

مجله اینترنتی دلخوشی: می دانیم که خوردن آبنبات و شکلات زیاد باعث ایجاد حفره هایی در دندان های کودکان می شود، اما آیا می دانستید که برخی مواد غذایی باعث تقویت دندان ها می شوند؟ در این مطلب لیستی از بهترین مواد غذایی برای سلامت دندان های کودک برای ارائه خواهیم کرد.

دهان کودک، دندان پزشک کودکان

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودکان:

پرتقال، کیوی، لیمو، توت فرنگی، و فلفل

در دهان کودکان چندین نوع باکتری وجود دارد، و برخی از آنها سبب التهاب لثه می شوند که اولین مرحله از بیماری لثه است. ویتامین C موجود در میوه هایی از قبیل پرتقال، لیمو، کیوی، نعنا، پاپایا و توت فرنگی باعث از بین رفتن این باکتری های دهان شده و همچنین باعث تولید کلاژن در لثه می کنند. سایر منابع گیاهی مناسب عبارتند از: فلفل قرمز، زرد و نارنجی، گوجه فرنگی ها و سیب زمینی شیرین. با این حال، دندان پزشکان بر این باورند که کودکان باید ۳۰ دقیقه قبل از مسواک زدن، از خوردن مرکبات و نوشیدنی ها دوری کنند. این به این دلیل است که اسید سیتریک موجود در میوه ها می تواند مینای دندان را بطور موقت تضعیف کرده و دندان ها را در برابر فرسایش ناشی از مسواک زدن آسیب پذیر سازد.

 شیر، ماست و پنیر

کربوهیدراتهای نشاسته ای مانند نان، سیب زمینی سفید و ماکارونی به قند تبدیل می شود. این قند، نوع دیگری از باکتری ها را در دهان کودک شما تولید می کند که باعث ایجاد اسید عامل پوسیدگی دندان می شود. هنگامی که کودک شما شیر، ماست یا پنیر می خورد که سرشار از کلسیم و ویتامین D است، این نوع تغذیه، سطح PH را افزایش و سطح اسید را در دهان کاهش داده و بدین ترتیب باعث کاهش خطر پوسیدگی دندان می شود.

کلسیم نیز به روش های مختلفی مفید است: کلسیم با پلاک ها مخلوط شده و به دندان ها می چسبد و به این ترتیب دندان ها را از اسید ماندگار محافظت می کند. همچنین مینای دندان آسیب دیده را ترمیم کرده و استخوان های اطراف دندان کودک شما را تقویت می کند و سبب مقاوم تر شدن آنها در برابر بیماری های دندان می شود.

 هویج خام، کرفس، گل کلم، لوبیاسبز و نخود فرنگی

سبزیجات خام از آنجا که نیاز به جویدن دارند، به طور مکانیکی لثه ها و دندان های کودک شما را تمیز می کنند. دندان پزشکان بر این باورند که این غذاها بطور طبیعی پلاک ایجاد شده در غذاها یا پلاک های موجود به دلیل خطا در مسواک زدن، را از بین می برند. کودک خود را تشویق کنید که این غذاها را به آرامی و بطور کامل بجوند.

کنجد، آفتابگردان، دانۀ کدو تنبل و آجیل

آجیل و مغزها دارای چربی های طبیعی هستند که دندان ها را پوشش داده و به محافظت آنها در برابر باکتری ها کمک می کنند. چربی موجود در مغزها به تقویت مینای دندان کمک کرده و دندان ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می کنند همچنین مغزها دارای کلسیم نیز هستند. کودکان بالای ۴ سال می توانند مخلوطی از این مغزها را به عنوان میان وعده بخورند.

آدامس بدون قند

هنگامی که کودک شما درخواست خرید آدامس کرد، به او پاسخ مثبت دهید اما دقت داشته باشید که نوع بدون قند آن را انتخاب کنید. جویدن آدامس، باعث تولید بزاق در دهان می شود و بزاق، پلاک های دندان را تضعیف کرده و تعداد آنتی بادی های طبیعی در دهان را افزایش داده و لثه ها را هیدراته می کند. جویدن هر نوع مادۀ غذایی می تواند باعث افزایش بزاق شود اما جویدن آدامس بدون قند به مدت ۲۰ دقیقه بعد از غذا می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. با این حال، کودکان نباید قبل از ۴ سالگی یا قبل از زمانی که مطمئن شوید که آن را قورت نمی دهند، آدامس بخورند.

 

۱۰ غذایی که دندان پزشکان از آن ها بیزارند!

غذاهایی که چسبنده و یا شیرین هستند. غذاهایی که بین دندان ها می چسبند یا سطح PH دهان را پایین می آورند. اگر کودکانتان چنین غذاهایی را مصرف کردند مطمئن شوید که دندان های خود را خوب مسواک بزنند.

  • آبنبات جویدنی (حتی اگر ویتامین باشد)
  • کارامل
  • تافی
  • نوشیدنی های گازدار
  • نوشیدنی های میوه ای با شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • آدامس بادکنکی (دارای قند)
  • کشمش
  • چیپس سیب زمینی
  • آبنبات
  • عسل

 

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.