۱۰ غذای سالم برای افزایش وزن کودکان

0 6,202

مجله اینترنتی دلخوشی: آیا کودک شما بیش از حد لاغر یا دچار سوء تغذیه است؟ دوست دارید کودکتان ظاهر تپل و بامزه داشته باشد اما با وجود تغذیۀ مناسب، وزن نمی گیرد؟ آیا می خواهید بدانید که غذاهای سالم برای افزایش وزن کودک چه غذاهایی هستند؟ نگران نباشید، در اینجا ۱۰ غذای سالم به شما معرفی می کنیم که کمک می کند بر روی استخوان های کودک شما چربی بروید.

وزن نوزاد، چاق شدن کودک

غذاهای مناسب وزن گیری کودکان:

چگونه کودکان ما بیشتر وزن بگیرند؟ با در نظر گرفتن همه یا بعضی از پیشنهادات ما در رژیم غذایی کودکتان، نه تنها کودک شما غذاهای متنوعی را دریافت خواهد کرد بلکه به افزایش وزن، رشد سالم و پیشرفت او نیز کمک خواهد شد.

۱-کرۀ لبنی

کره همیشه هم بد نیست، مخصوصا اگر نوع طبیعی و مرغوب آن را تهیه کنید. کره احتمالا غنی ترین منبع چربی است و بهترین انتخاب برای کودک کم وزن شما محسوب می شود. فقط در مورد مصرف آن برای کودکتان متعادل باشید و از زیاده روی دوری کنید و به هر چیزی که کودکتان می خورد یک تکه کره اضافه نکنید.

۲-کرۀ مغزها

کره های مغز ها از قبیل کرۀ بادام زمینی، چاق کننده هستند. این دلیل خوبی است که یک شیشه کرۀ بادام زمینی تهیه کنید و با آن یک ساندویچ خوشمزه برای نهار کودک کم وزن خود درست کنید. کره های مغزها از قبیل کرۀ بادام زمینی و کرۀ بادام منابع غنی از چربی ها و پروتئین های غیر اشباع هستند که می توانند در افزایش وزن کودکان موثر باشند.

۳-شیر و خامه

شیر یک منبع طبیعی خوب از پروتئین و کربو هیدرات است، همچنین این غذا دارای مواد مغذی دیگری نیز می باشد. اطمینان حاصل کنید که کودک شما روزانه ۲ فنجان شیر به اشکال مختلف از قبیل میلک شیک، به همراه غلات یا اسموتی دریافت کند. همچنین می توانید برای وزن گیری بهتر کودک خود، کرۀ تازۀ تهیه شده از شیر کامل را به غلات یا سالاد میوۀ کودک خود اضافه کنید.

۴-تخم مرغ ها

تخم مرغ ها منابع عالی پروتئین هستند و ۱۰۰ گرم تخم مرغ در حدود ۱۳ گرم پروتئین دارد. روش ها و غذاهای متنوعی برای اضافه کردن تخم مرغ به غذای کودکان وجود دارد. همچنین تخم مرغ حاوی ویتامین A و ویتامین B12 است که برای رشد طبیعی و پیشرفت رشد کودک شما ضروری هستند. مصرف یک تخم مرغ در روز قطعا نیاز به مکمل ها و ویتامین ها را برطرف خواهد کرد.

۵-موز

صرفنظر از اینکه ثابت شده موز یک منبع خوب انرژی است، یک موز به تنهایی در حدود ۱۰۵ کالری دارد. همچنین موز دارای کربوهیدرات های طبیعی است که به کودک کمک می کند تا چربی های سالم داشته باشد. بهترین مساله در مورد موز این است که مصرف آن می تواند بسیار متنوع باشد و شما می توانید آن را به همراه پودینگ، شکلات و خامه به کودکان بدهید. معمولا بیشتر بچه ها موز دوست دارند و خوراندن آن به کودک زمان سختی را برای شما رقم نخواهد زد.

۶-آووکادو

آووکادو انتخاب عالی دیگری برای کودکان کم وزن است، چراکه آووکادو سرشار از چربی و کالری است که هردوی آنها برای رشد کودکان مورد نیاز است. همچنین آووکادو غنی از مواد مغذی است و باعث می شود که انتخاب بهتری نسبت به سایر غذاهای چرب باشد. می توانید از پالپ آووکادو به عنوان سس روی غذا یا سالاد کودک استفاده کنید.

۷-مرغ

پروتئین برای ساخت عضلات ضروری است، و مرغ یک گزینۀ خوب برای کودکان کم وزن است. مرغ به آسانی در دسترس است و نسبت به انواع گوشت های دیگر مقرون به صرفه تر است، همچنین مرغ خوشمزه است و غذاهای درست شده با آن می تواند بسیار متنوع باشد بطوریکه می توانید آن را به برنج، سوپ، انواع خوراک و غیره اضافه کنید.

۸-سیب زمینی

اگر به دنبال افزایش وزن کودک خود هستید، رژیم غذایی او باید حداقل شامل ۴۰% کربوهیدارت باشد و چه غذایی بهتر از سیب زمینی می تواند تامین کنندۀ آن باشد؟ سیب زمینی حاوی اسیدهای آمینه ای چون آرژنین و گلوتامین است که باعث می شود وزن نوزاد یا کودک نوپای شما افزایش پیدا کند. اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی از این مادۀ غذایی را بطور روزانه به غذای کودک خود اضافه می کنید.

۹-گوشت قرمز خالص

گوشت قرمز خالص مانند گوشت گوسفند و گوساله منابع طبیعی آهن و چربی هستند که هردو برای رشد و تکامل کودک شما مورد نیاز هستند. اگر تا به حال به غذای کودک خود گوشت اضافه نکرده اید، وقت آن رسیده است! از مصرف گوشت های خرد شده و فراوری شده که ممکن است حاوی مواد افزودنی/نگهدارندۀ مضر باشند خودداری کنید و فقط گوشت تازه و سالم را به غذای کودکتان اضافه کنید.

۱۰-میوه های گرمسیری

میوه ها و سبزیجات باید بخشی از رژیم غذایی کودک شما را تشکیل دهند. می توانید به سبزیجات مقدار مناسبی کره اضافه کنید تا خوشمزه تر شوند. پاپایا، انبه، آناناس و دیگر میوه های گرمسیری، سرشار از قندهای طبیعی هستند که انرژی زیادی به بدن رسانده و به افزایش وزن سالم کودکان کمک می کنند. می توانید میوه ها را به صورت سالاد میوه و یا به صورت یک لیوان آب میوۀ تازه به کودک نوپای خود بدهید.

به یاد داشته باشید که فقط خوردن این غذاها برای افزایش وزن کودک کافی نیست. زیرا ممکن است کودک کم وزن، بیمار یا دچار سوء تغذیه نیز باشد که در این صورت باید حتما با یک پزشک خوب مشورت کرد تا رژیم غذایی اختصاصی تری برای کودک در نظر گرفته شود.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.