حلوا زعفرانی مجلسی خوشمزه و معطر

0 13,326

مجله اینترنتی دلخوشی: حلوا زعفرانی مجلسی را چطور باید درست کرد؟ حلوا یکی از دسرهای اصیل و سنتی ایرانی است که بسیار طعم مطبوعی دارد و در مناسبت های مختلف مانند حلوا برای افطاری، حلوای نذری و غیره تهیه می شود. حلوا انواع بسیار زیادی دارد. انواع حلوا مانند حلوا ساده، حلوا زعفرانی، حلوا سیاه یا حلوا تیره، حلوا سه آرد، حلوا قالبی، حلوا تک نفره، حلوا رولی، حلوا شیره، حلوا آرد نخودچی، حلوا برشتوک، حلوای شیر، حلوای هویج، حلوای پسته، حلوای چای، حلوا زرده، حلوا زنجبیلی، حلوا نارگیلی بوتیکی می باشد.

حلوا زعفرانی نوعی حلوای بسیار خوشمزه و معطر است که با شربت گلاب و زعفران تهیه می شود. در این مطلب سرآشپز دلخوشی طرز تهیه حلوای زعفرانی را به صورت تصویری و مرحله به مرحله به شما آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

حلوا نذری، حلوا افطاری

حلوا نذری، حلوا افطاری


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


حلوا نذری، حلوا افطاری

 

حلوا نذری، حلوا افطاری


از انواع دیگر خوشمزه حلوا می توان به

حلوا تیره با چای

حلوا با آرد نخودچی

حلوا سه آرد 

حلوای نارگیلی

حلوا برشتوک نخودچی

اشاره کرد. این حلواهای مجلسی را نیز امتحان کنید.


مواد لازم برای تهیه حلوای زعفرانی:

  • آرد سفید گندم (بدون سبوس) ۲ لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • ترکیب گلاب و آب یک و نیم لیوان (مقدار گلاب بسته به خالص بودن آن کم یا زیاد شود)
  • زعفران ۱ گرم
  • پودر هل خانگی خالص نصف قاشق مرباخوری
  • روغن حدود یک و نیم لیوان

دستور تهیه حلوای زعفرانی:

برای درست کردن حلوا زعفرانی می توانید به صورت همزمان شربت حلوا و آرد تفت داده آن را آماده کنید تا هنگامی که آرد حلوا کاملا تفت داده شد و آماده شد، بتوانید شربت آن را همان لحظه به آن اضافه کنید.

طرز تهیه شربت حلوا زعفرانی:

زعفران دم کرده را آماده کنید.

یک قابلمه کوچک روی گاز قرار دهید، شکر و آب و گلاب و زعفران دم کرده را داخل قابلمه بریزید. زیر شعله گاز را متوسط کنید و اجازه دهید تا شربت به جوش بیاید وقتی شربت کاملا داغ شد زیر شعله آن را خیلی کم کنید چون نمی خواهیم مقدار مایعات تبخیر شود و ما به این مقدار آب نیاز داریم. اگر احساس کردید زمان بیشتری برای آماده شدن آرد حلوا نیاز دارید می توانید زیر شعله گاز شربت را خاموش کنید و دراواخر آماده شدن آرد حلوا، مجددا زیر شربت حلوا را روشن کنید تا کاملا داغ شود ولی اجازه ندهید تا شربت بجوشد و تبخیر شود.

حلوا نذری، حلوا افطاری

طرز تهیه حلوا زعفرانی:

یک ماهیتابه روی شعله گاز قرار دهید و آرد را داخل ماهیتابه بریزید.

حلوا نذری، حلوا افطاری

سپس روغن را به ماهیتابه اضافه کنید و ترکیب آرد و روغن را هم بزنید تا کم کم با حرارت گاز با هم ترکیب شوند.

حلوا نذری، حلوا افطاری

زیر شعله گاز را متوسط کنید و مرتب آرد را هم بزنید تا تفت داده شود و بوی خامی آرد گرفته شود.

به هیچ عنوان اجازه ندهید تا آرد حلوا بسوزد وگرنه حلوای بد طعمی خواهید داشت.

به این نکته توجه کنید که آرد حلوا باید با دمای پایین و در مدت زمان زیاد تفت داده شود. اگر می خواهید حلوای با کیفیتی داشته باشید باید صبور باشید و اجازه دهید تا آرد به مرور زمان سرخ شود ، نه اینکه شعله گاز را زیاد کنید تا آرد سریع سرخ شود چون با این کار احتمال اینکه آرد سریع بسوزد زیاد است و سوختن آرد باعث خراب شدن و بد طعم شدن حلوا می شود. با شعله کم تقریبا حدود نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه باید آرد را تفت دهید.

وقتی آرد کاملا تفت داده شد و رنگ آن برگشت و بوی خامی آرد گرفته شد، حال پودر هل را به آرد اضافه کنید و هم بزنید.

حلوا نذری، حلوا افطاری

حال باید شربت حلوا زعفرانی را اضافه کنید. زیر شعله گاز آرد را ملایم کنید و سریع شربت کاملا داغ مرحله به مرحله به حلوا اضافه کنید و مرتب به هم بزنید تا حلوا بسته شود. البته این میزان شربت به طور کامل برای مقدار آرد ذکر شده در دستور نیاز است بنابراین می توانید شربت را یکجا به حلوا اضافه کنید و هم بزنید تا حلوا بسته شود. زیر شعله گاز را همچنان روشن بگذارید و خیلی کم کنید تا آب اضافی حلوا کشیده شود و در آخر شعله گاز را خاموش کنید.

حلوا نذری، حلوا افطاری

موقع اضافه کردن شربت حلوا مراقب پاشیدن بخار آب و روغن باشید تا دستتان نسوزد.

در نهایت اگر احساس کردید حلوا کمی خشک است و به روغن بیشتری نیاز دارد می توانید در مرحله آخر مقداری دیگر روغن به حلوا اضافه کنید و هم بزنید.

در نهایت برای روغن انداختن حلوا، دو دسته قابلمه را بگیرید و قابلمه را تکان دهید تا حلوا در قابمله به دیواره های قابلمه بخورد و شکل یک تکه و منسجمی پیدا کند.

حلوا نذری، حلوا افطاری

حلوا زعفرانی مجلسی خوشمزه را داخل دیس مورد نظر بکشید و با سلیقه خود تزئین کنید. برای تزئین حلوا می توانید از انواع آجیل ها و خلال ها استفاده کنید.

حلوا نذری، حلوا افطاری

نکات مهم و رموز درست کردن حلوای زعفرانی:

۱- حلوای زعفرانی باید رنگ قهوه ای خوشرنگ و روشنی داشته باشد. اگر می خواهید حلوای زعفرانی رنگ داشته باشید به جای استفاده از آرد های سبوس دار مانند آرد سنگک، از آرد سفید گندم و آردهای بدون سبوس استفاده کنید. معمولا آرد سبوس دار بعد از تفت دادن سریع تیره رنگ می شود که این نوع آرد برای تهیه حلوای سیاه یا حلوای تیره مناسب است.

۲- رنگ حلوای زعفرانی نه خیلی روشن و بی رنگ و نه خیلی تیره و سیاه است. اگر آرد را خیلی کم تفت دهید باعث می شود که رنگ حلوای زعفرانی بیش از اندازه روشن و بی رنگ باشد و اگر آرد را خیلی بیش از اندازه تفت دهید باعث می شود تا رنگ حلوای زعفرانی تیره و سیاه شود. بنابراین سعی کنید برای تهیه حلوا زعفرانی، آرد را به اندازه کافی تفت دهید تا حلوای زعفرانی خوشرنگی داشته باشید.

۳- برای تفت دادن حلوا حتما باید حرارت گاز کم باشد. اگر حلوا را با حرارت بالا تفت دهید قبل از اینکه آرد حلوا به خوبی تفت بخورد و بوی خامی آن گرفته شود، می سوزد و حلوا را خراب می کند. بنابراین حرارت گاز را کم کنید و به مدت طولانی تر آرد حلوا را تفت دهید.

۴- برای داشتن حلوای زعفرانی مجلسی و باکیفیت باید حتما از مواد اولیه باکیفیت استفاده کنید. پودر هل نقش بسیار مهمی در عطر و بوی حلوای خوشمزه دارد. بنابراین برای درست کردن حلوای معطر از پودر هل خانگی استفاده کنید. همچنین از گلاب مرغوب استفاده کنید.

۵- برای درست کردن حلوای زعفرانی می توانید از روغن جامد، کره، ترکیب روغن جامد و کره و یا حتی روغن سرخ کردنی و یا ترکیب روغن سرخ کردنی و کره استفاده کنید.

۶- اگر می خواهید حلوا برای نفرات بالاتر یا حلوای نذری درست کنید، می توانید سایز پیمانه خود را از لیوان به کاسه یا ظروف بزرگ تر تغییر دهید. فقط تمام مواد را با همان سایز پیمانه اندازه گیری کنید. مثلا اگر در دستور شکر نصف آرد است با همان پیمانه ای که آرد را پیمانه زده اید، شکر را نیز پیمانه بزنید. و به همین ترتیب آب را نیز با همان سایز پیمانه اندازه گیری کنید.

۷- برای درست کردن حلوا از ماهیتابه یا قابلمه بزرگ تر و لبه دار استفاده کنید تا موقع اضافه کردن شربت بتوانید براحتی حلوا را به هم بزنید.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.