۷ مزیت تغذیۀ طولانی مدت با شیر مادر

0 157

مجله اینترنتی دلخوشی: بیشتر متخصصان اطفال توصیه می کنند که مادران حداقل یکسال به کودک خود شیر بدهند. اما بسیاری از مادران فراتر از آن می روند.  در این مقاله با مزایای تغذیۀ طولانی مدت با شیر مادر آشنا خواهید شد. رابین الیز وایس، به عنوان مادر هشت فرزند و دارای گواهی مشاورۀ تغذیه با شیر مادر، دقیقا همه چیز را در مورد تغذیه با شیر مادر می داند.

وی هنگامی که کودکان خود را پرورش میداد، تغذیۀ “طولانی مدت” یا “تمام وقت” با شیر مادر را انتخاب کرد. به این معنی که به هر یک از فرزندانش اجازه داد تا زمانی که می خواهند شیر بخورند. او خطی مشی خود را چنین توصیف می کند: “درخواست نکن، رد نکن”. به این معنی که به کودک پیشنهادی برای شیر خوردن ارائه نمی کند ولی اگر کودک درخواست شیر خوردن داشت، درخواست کودک را نیز رد نمی کند.

تغذیه با شیر مادر، تغذیه کودک

میل کودک به شیر خوردن را بررسی کنید.

آکادمی آمریکایی اطفال توصیه می کند که نوزادان به طور انحصاری برای شش ماه از شیر مادر تغذیه کنند و سپس همزمان با معرفی غذاهای جامد، به مدت یکسال یا “تا زمانی که به طور متقابل مادر و نوزاد نیاز دارند، به شیر خوردن ادامه دهند”.

وایس به طور مرتب به بیماران خود می گوید که شیر خوردن به همان اندازه که برای نوزاد مفید است برای کودکان  ۱۸ یا ۲۴ ماه نیز مفید است.

وایس مزایای شیردهی طولانی مدت را اینگونه مطرح می کند:

۱- شیر مادر مواد مغذی را برای نوزاد فراهم می کند.

وایس می گوید: “بسیاری از مردم فکر می کنند که بعد از یک سال شیر آنها ارزش غذایی ندارند و این درست نیست.” صرف نظر از اینکه کودک شما چند سال دارد، او همچنان از پروتئین، کلسیم، چربی، ویتامین A و سایر مواد مغذی در شیر مادر بهره مند خواهد شد. وایس مزایای تغذیه  با شیر مادر را به مزایای سبزیجاتی مانند اسفناج تشبیه می کند. هر مقدار اسفناج که مصرف کنید، باز هم ارزش تغذیه ای آن را نمی توانید تکذیب کنید. اسفناج، چه در سنین کودکی باشید، چه در سن ۱۰۰۰ سالگی، باز هم برای شما خوب است.

۲- سیستم ایمنی را تقویت می کند.

میزان شیوع بیماری ها و مرگ و میر در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند پایین است. همچنین تغذیۀ طولانی مدت با شیر مادر، مزایای بهبود سیستم ایمنی را افزایش می دهد. وایس می گوید: “هرچه بیشتر به کودک خود شیر بدهید، احتمال اینکه کودک شما دچار بیماری های مرتبط با عدم شیردهی با شیر مادر از جمله عفونت های گوش و عفونت های تنفسی فوقانی شود کمتر است.”

همچنین طولانی تر شدن زمان شیردهی به سلامت بیشتر مادران نیز کمک می کند: در مادران شیرده، احتمال ابتلا به سرطان سینه کمتر است. همچنین احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و آندومتر نیز کاهش می یابد.

۳- شیردهی باعث می شود مادرانی سالم تر داشته باشیم.

در مادرانی که شیردهی با شیر مادر داشته اند، احتمال ابتلا به سرطان سینه کمتر است. همچنین با شیردهی، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و آندومتر هم کاهش پیدا می کند. این مزایا حالت تجمعی دارند به این معنی که اگر یک مادر به ۲ فرزند و به هر کدام ۲ سال شیر داده باشد، مزایای آن برابر است با حالتی که یک مادر به ۴ فرزند و به هر کدام ۱ سال شیر داده باشد.

۴- توسعۀ مغز را تقویت می کند.

مطالعات نشان داده اند که تغذیه با شیر مادر به توسعۀ مغز در کودکان کمک می کند. این مساله فقط به خاطر مواد مغذی نیست. وایس می گوید کودکانی که از دو سینه تغذیه می شوند، شانس این را دارند که از جهات مختلف نگاه کنند و درک کنند. هنگامی که مادران از بطری برای تغذیۀ نوزاد استفاده می کنند، معمولا از دستی که همیشه با آن کار می کنند استفاده می کنند بنابراین کودک را نیز همیشه برای هر وعده شیر، در یک جهت ثابت قرار می دهند.

وایس به مادرانی که با شیر بطری کودک خود را تغذیه می کنند توصیه می کند که دست خود را در موقعیت های متفاوت قرار دهند تا فرصت نگاه کردن و درک کردن از جهات مختلف را به کودک خود بدهند.

۵- شیر مادر برای کودک آرامبخش است.

تغذیه با شیر مادر نه تنها شانس پیوند مادر و کودک را فراهم می کند، بلکه راهی برای آرام کردن کودک در شرایط استرس زا است. وایس می گوید هنگامی که کودکانش روی زمین می افتادند یا صدمه می دیدند، از شیردهی با شیر مادر برای آرام کردن آنها استفاده می کرد.

او از این راه برای پرت کردن حواس کودک و تسکین درد او و همچنین فرصتی برای چک کردن وجود زخم یا کبودی بر بدن کودک استفاده می کرد.

۶- شیردهی برای مادران آرامبخش است.

مادران کارهای زیادی باید انجام دهند و به آسانی درگیر کار، خواسته ها و مسائل خانوادگی می شوند. وایس می گوید همیشه عاشق زمان استراحتی بوده که شیردادن برایش به ارمغان می آورده است. او می دانست که این زمان فقط متعلق به خود و کودکش است و برای هر کار دیگری باید صبر کند. او می گوید: “شیردهی برای من همیشه فرصتی برای نشستن و آرام شدن بود.”

۷- شیردهی آسان است.

وایس می گوید اگر چه تغذیه با شیر مادر نیازمند برنامه ریزی است، اما از شیردهی با شیر خشک راحت تر است. در تغذیه با شیر خشک در اغلب اوقات، یک کودک در حال گریه کردن و یک مادر دستپاچه شده را مشاهده می کنیم. در صورتی که وایس می گوید: “باز کردن سینه بند، نزدیک کردن کودک به بدن خود و شیر دادن به کودک کار بسیار راحت تری است.”

علاوه بر این وی اضافه می کند، هنگامی که کودک شما غذاهای جامد را شروع می کند، پوشک های کودک به طور فراینده ای بدبو می شود. بنابراین در شیردهی با شیر مادر، شما کودکی را دارید که آنچنان هم بدبو نیست.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: parents.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.