روش های آسان برای تشویق کودکان به شیر خوردن

0 3,689

مجله اینترنتی دلخوشی: برای بسیاری از والدین، شیر نخوردن کودکان اولین مشکلی است که به هنگام تثبیت عادات غذایی سالم در کودکان خود با آن مواجه می شوند. اگرچه این مساله ضروری است که بپذیرید فرزندتان شیر دوست ندارد، اما راه هایی برای تشویق کودکان به مصرف شیر وجود دارد.

تغذیه کودک، صبحانه کودک

چرا اکثر کودکان از شیر خوردن بیزارند؟

برای بسیاری از والدین این موضوع که چرا کودکشان از شیر بدش می آید، کاملا گیج کننده است. به خصوص وقتی فکر می کنند که فرزندشان وقتی نوزاد بود شیر مادر را بسیار دوست می داشت.

حتی برای یک نوزاد، جایگزین کردن کمی از شیر مادر با شیر خشک یا شیر گاو، خود چالش بزرگی محسوب می شود.

این مساله بیشتر به خاطر تفاوت در طعم و مزه است که باعث می شود کودکان در مقایسۀ شیر مادر با شیر معمولی، بیشتر به شیر مادر تمایل داشته باشند.

شیر مادر، رنگ و بو و طعم خاصی دارد که در شیرهای جایگزین شیر مادر یافت نمی شود.

چرا مصرف شیر برای بچه ها مهم است؟

  • شیر نوشیدن تقریبا در هر بیمارستان، توسط هر متخصص و هر پدر و مادر به عنوان یک فعالیت مهم برای رشد کودک شما ذکر شده است، مگر اینکه لاکتوز برای او قابل تحمل نباشد. 
  • پزشکان توصیه می کنند که بچه ها در سال های رشد، مقدار مناسبی از شیر و سایر محصولات لبنی را مصرف کنند. لبنیات شامل عناصر غذایی ضروری، از جمله کلسیم است که برای رشد استخوان کودک بسیار مهم است.
  • از آنجا که ممکن است عادت های غذایی کودکان که باعث تغذیه کامل آنها می شوند، بلافاصله با ذائقۀ آنها هماهنگ نشود، احتمال زیادی وجود دارد که آنها با کمبود کلسیم، ویتامین D، پتاسیم و بسیاری از عناصر دیگر مواجه شوند. شیر به جای استفاده از مکمل ها، بهترین گزینه در این زمینه است، زیرا همه اینها را به شکلی عالی فراهم می کند.
  • شیری که از گاو تهیه شده، کمترین مراحل آماده سازی روی آن انجام شده است. تنها فرایندهای مورد نیاز برای آماده سازی شیر گاو عبارتند از پاستوریزاسیون که برای حذف هرگونه باکتری مضر در آن انجام می شود و باعث از بین رفتن مواد مغذی شیر نمی شود.
  • شیر یک مادۀ طبیعی است. تمام مواد مغذی آن طبیعی هستند. شیر به صورت مصنوعی تولید نمی شود و نیازی به افزودنی برای تامین عناصر مغذی در آن نیست. همین دلیلی است بر اینکه شیر مهمترین و مطمئن ترین مواد غذایی برای فرزندتان است.
  • شیر یک عادت غذایی در صبحانه است که مدت های مدیدی وجود داشته است. وجود پروتئین در شیر باعث افزایش انرژی بدن می شود و در طول روز نیاز بدن را تامین می کند. به همین دلیل است که در بیشتر صبحانه های کودکان از شیر استفاده می کنند.

چگونه کودکان را به خوردن شیر تشویق کنیم؟

برای آگاهی از نحوه تشویق کودکان به نوشیدن شیر، تکنیک ها و استراتژی های متعددی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از موانع ابتدایی بکار گیرید و استفاده از شیر را برای کودکان خود به کاری خوشایند تبدیل کنید.

  • شیر را ضرورتا به شکل شیر خالص به کودکان ندهید. محصولات غذایی حاوی شیر را به کودکان خود معرفی کنید و اجازه بدهید طعم شیر را از طریق آنها تجربه کنند. با مصرف ماست، پنیر و کره، کودک نه تنها مواد مغذی را دریافت می کند، بلکه آزادانه و بدون ناراحتی مصرف شیر را از طریق مصرف چنین محصولاتی تجربه می کند.
  • شیر ساده را با نوشیدنی های مشابه دیگر از قبیل میلک شیک و اسموتی ها جایگزین کنید تا کودک به دلیل طعم و مزۀ بهتر به آنها روی بیاورد.
  • برای کودکان خود لیوان هایی تهیه کنید که عکس ابرقهرمان مورد علاقه اش روی آن باشد. کودک را تشویق کنید تا شیر داخل آن لیوان را بخورد تا مثل آن ابرقهرمان قوی شود.
  • اگر کودک شما با بوی شیر مشکل دارد، می توانید با افزودن کمی اسانس از قبیل وانیل، پودر میوۀ خشک و یا مخلوط های دیگر، عطر و طعم آن را برای کودک خود خوشایندتر کنید.
  • توصیه به خوردن شیر را به وظیفۀ روزانۀ خود تبدیل کنید. به سادگی از کودک خود بخواهید که یک لیوان شیر بخورد. پس از مدتی به صورت ناخودآگاه ممکن است بدون هیچ درد سری این کار را انجام دهد.
  • سعی کنید به هنگام شیر خوردن با کودک خود همراه شوید. برای چند روز هم که شده لیوان چای و قهوۀ خود را کنار بگذارید و از نوشیدن شیر به همراه کودک خود لذت ببرید.
  • برای اولین بار با یک لیوان شیر کامل شروع نکنید بلکه از مقادیر کمتر شروع کنید و اصرار به نوشیدن کامل آن نداشته باشید.

چگونه می توانید شیر را برای کودک خود خوش طعم تر کنید؟

اغلب کودکان وقتی شروع به نوشیدن شیر می کنند، شیر هایی با طعم های بهتر را بیشتر می پسندند. شما هم می توانید از روش های زیر برای خوش طعم تر کردن شیر برای کودکان خود استفاده کنید.

  • حرارت

    اگر عادت دارید که شیر جوشانده به کودک خود بدهید، از این کار صرفنظر کرده و یک میلک شیک خنک برای او آماده کنید.

  • شیر به همراه بیسکوییت

    بیسکوییت های مورد علاقۀ کودک خود را تهیه کنید و آنها را به همراه شیر جلوی او قرار دهید تا آنها را به همراه شیر میل کند.

  • اسموتی ها

اگر کودکتان میوه های خاصی را دوست دارد، آنها را با شیر مخلوط کرده و اسموتی های جذابی را تهیه کنید تا کودکتان آنها را با میل سر بکشد.

  • غلات صبحانه

استفاده از غلات صبحانه با طعم های مختلف گزینه ای عالی است. مخلوط کردن این غلات با شیر و شکر می تواند به کودک در خوردن شیر در وعدۀ صبحانه کمک کند.

  • آب نبات چوبی های شیری

با استفاده از شیر، میلک شیک با طعم مورد علاقۀ کودک خود تهیه کرده و آن را در قالب های متنوع بریزید تا یخ بزند. سپس آن را به عنوان یک میان وعدۀ سبک به جای یک لیوان شیر به کودک خود بدهید.

تشخیص اینکه کدام یک از این روش ها می تواند منجر به شیر خوردن کودک شما شود کار مشکلی است. به همین دلیل بهتر است چند استراتژی را در فاصله های زمانی کوتاه امتحان کنید تا متوجه شوید که کودک شما با کدام روش بیشتر سازگار است و کدامیک می تواند شیر خوردن را برای کودک شما به امری لذت بخش تبدیل کند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: parenting.firstcry.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.