چگونه کودک نوپا را به خوردن شیر تشویق کنیم؟

0 3,211

مجله اینترنتی دلخوشی: کودک نوپا حدود ۷۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارد و مصرف شیر بهترین راه برای برطرف کردن نیاز روزانۀ کودک نوپاست.

اما وقتی کودک نوپای شما در برابر خوردن شیر مقاومت می کند یا به هنگام جایگزین کردن شیر مادر یا شیر خشک با شیر گاو به مشکل بر می خورید، چه می کنید؟

رویکرد خلاقانۀ شما باعث می شود که زودتر کودک نوپای خود را به نوشیدن شیر سوق دهید و هر چه زودتر کلسیم، ویتامین D و سایر مواد مغذی کودکتان را تامین کنید.

شیر گاو برای کودک، مصرف شیر کودک نوپا 

چه زمانی برای جایگزین کردن شیر گاو مناسب است؟

معمولا جایگزین کردن شیر گاو باید حدود تولد یکسالگی کودک شما اتفاق افتد. قبل از ۱۲ ماهگی، کودکان آمادگی کامل برای تحمل شیر گاو در رژیم غذایی خود را ندارند و شیر گاو مواد مغذی کامل مورد نیاز کودک شما را در این سن ندارد. در سن ۱۲ ماهگی، کودک شما مواد مغذی بیشتری را از طریق غذاهای جامد دریافت می کند. بنابراین در این سن می توانید شیر خشک را قطع کرده و شیر گاو را جایگزین آن کنید. احتمال دارد که کودک شما به آرامی از شیر گرفته شود. بنابراین می توانید بعد از شروع مصرف شیر گاو، تغذیه با شیر مادر را نیز ادامه دهید.

نکاتی برای جایگزین کردن شیر گاو

قبل از اینکه شیر گاو را جایگزین کنید، مطمئن شوید که کودکتان دارای یک روش جامع برای غذا خوردن است که شامل انواع مختلفی از غذاهای سالم است.

اگرچه شیر گاو مواد مغذی کلیدی را فراهم می کند، ولی مواد مغذی متنوعی که کودک از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند را ارائه نمی دهد. داشتن عادات غذایی خوب کودک می تواند تضمین کنندۀ این باشد که کودک شما مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق غذاهای جامد نیز دریافت می کند. اگر کودک شما شیر گاو را دوست ندارد، جایگزینی آن را به آرامی انجام دهید. به جای قطع کامل شیر مادر یا شیر خشک، شیر گاو را در میان وعده ها جایگزین کنید.

همچنین کودک را با گزینه های جدید آشنا کنید و نوشیدنی های جدیدی که دارای شیر گاو است را به کودک معرفی کنید. اگر شیر گاو خالص را دوست ندارد، مقدار کمی شیر خشک یا شیر مادر را با آن مخلوط کنید. نسبت شیر گاو و شیر مادر یا شیر خشک را کم کم تغییر دهید و به تدریج  شیر گاو بیشتری را در مخلوط شیر وارد کنید.

 تشویق کودکان به نوشیدن شیر در لیوان

آیا کودک شما هنوز در شیشه شیر می خورد؟ الان بهترین زمان است که او را تشویق کنید که در لیوان شیر بنوشد. کودک شما هر چند وقت یک بار نوشیدنی های جدیدی می نوشد، پس چرا آن را به یک روش جدید ننوشد؟ بیشتر کودکان در حدود ۱۲ تا ۱۸ ماهگی آمادگی نوشیدن در لیوان را دارند. لیوان هایی با مدل جدید که امکان جرعه جرعه نوشیدن را برای کودک فراهم کند، تهیه کنید. اگر کودک از یک مدل خوشش نیامد، مدل های دیگر را امتحان کنید. لیوان را به هنگام غذا خوردن به کودک نشان دهید. البته می توانید در بعضی وعده ها همچنان از شیشه استفاده کنید و به تدریج در تمام وعده ها از لیوان برای نوشیدن مایعات توسط کودک استفاده کنید.

گاهی اوقات کودک نوپا از نوشیدن با لیوان دوری می کند زیرا از شیشه شیر یا سینۀ مادر متفاوت است. اگر کودک همچنان در برابر لیوان مقاومت می کند، به او اجازه دهید با آن بازی کند. همچنین ریختن شیر مادر در لیوان و دادن آن به کودک ممکن است برای کودک جذاب باشد و باعث شود که به مرور به نوشیدن با لیوان علاقه مند شود. همچنین می توانید به کودک اجازه دهید که در لیوانی مشابه لیوان شما شیر بنوشد. این کار باعث می شود که کودک از شما تقلید کند و به نوشیدن با لیوان علاقه مند شود.

در صورتی که کودک نوپای شما شیر نمی خورد، چه باید کرد؟

خلاقیت شما کمک می کند تا کودک نوپای خود را قانع کنید که شیر بخورد. در هر وعدۀ غذایی به کودک پیشنهاد شیر بدهید. ممکن است نیاز باشد که کودک چندین بار در معرض شیر قرار بگیرد تا به این نتیجه برسد که نوشیدن آن کار درستی است.

بهتر است به کودک خود شیر ساده بدهید اما می توانید از طعم های سالم نیز در شیر استفاده کنید تا او را به نوشیدن شیر متقاعد کنید. یکی از گزینه ها این است که توت فرنگی، تمشک یا میوه های دیگر را به شیر اضافه کنید. اگر کودک از خوردن شیر ساده خودداری می کند، آن را بصورت میلک شیک با طعم های مختلف به او بدهید. از آنجایی که شما فقط میوه بدون شکر به شیر اضافه کردید، هنوز دارید یک نوشیدنی سالم به کودک خود می دهید.

بیشتر کودکان نوپا نوشیدنی گرم را ترجیح می دهند، به خصوص اگر شما بطری شیر آنها را گرم کرده باشید.

گرم کردن بطری شیر به خصوص به هنگام شروع نوشیدن آن، می تواند باعث جذاب تر شدن بطری شیر برای کودک شود. به تدریج شیر را کمتر و کمتر گرم کنید تا کودک نیز بتواند از شیری که مستقیما از یخچال بیرون آمده استفاده کند.  

اگر کودک شما به طور کامل شیر را مصرف نمی کند، این مساله مهم است که به هر طریق ممکن، کلسیم را در رژیم غذایی او جای دهید. می توانید شیر بادام یا شیر نارگیل را امتحان کنید. همچنین سایر گزینه ها نیز شامل ماست، پنیر و سایر محصولات لبنی نیز سالم هستند. آب پرتقال با کلسیم بیشتر تقویت می شود اما زیاد ان را به کودک ندهید زیرا حاوی مقدار زیادی قند است.

بقیۀ منابع حاوی کلسیم عبارتند از کلم، کلم بروکلی، غلات غنی شده با کلسیم و ماهی آزاد. یک گزینۀ دیگر این است که شیر را در غذا به کار ببرید. شیر را به جو دوسر، کاکائو داغ یا سوپ خامه ای اضافه کنید.

شیرینی میوه ای که با ماست و شیر درست شده است نیز گزینه ای خوشمزه و دوست داشتنی برای کودکانی است که باید شیر را مخفیانه به آنها خوراند.

اگر کودک شما بیش از حد در برابر شیر مقاومت می کند و وارد جنگ می شود، نیازی نیست به او شیر گاو دهید.

مواد مغذی موجود در شیر عبارتند از چربی، کلسیم، ویتامین D و پروتئین. اگر کودک شما این مواد مغذی را از یک رژیم غذایی متنوع و مغذی دریافت می کند، دیگر نیازی به گنجاندن شیر در رژیم غذایی کودک نیست.

به دادن غذاهایی که حاوی این مواد مغذی هستند تمرکز کنید و همچنین به پیشنهاد کردن شیر به کودک نیز مداومت کنید. اما اگر کودکتان شیر نمی خورد خیلی هم نگران نباشید.

جایگزین های شیر را به کودک خود بدهید

صرفنظر از اینکه رژیم گیاهخواری را برای کودک خود ترجیح می دهید و یا کودکتان به شیر گاو آلرژی دارد، چندین محصول جایگزین برای شیر وجود دارد که عبارتند از شیر بادام، شیر نارگیل و شیر سویا. مواد مغذی برچسب محصول را بررسی کنید تا از میزان کلسیم محصولات جایگزین شیر آگاهی پیدا کنید. بیشتر این محصولات با کلسیم غنی می شوند بطوریکه میزان کلسیم آنها شبیه شیر گاو است. محصولات جایگزین شیر گاو، طعمی متفاوت از شیر گاو، شیر مادر و شیر خشک دارند و ممکن است کودک شما برای اولین باری که آن ها را می چشد، بینی خود را بگیرد. می توانید همان ترفندی را که برای شیر گاو بکار می بردید، بکار ببرید. به تدریج کمی شیر خشک یا شیر مادر را با شیر جایگزین شیر گاو مخلوط کنید، سپس مقدار آن را در مخلوط کاهش دهید تا در نهایت کودک شما فقط شیر جایگزین شیر گاو را مورد استفاده قرار دهد.

 اگر کودک شما بیش از حد شیر می خورد چه باید کرد

کودک نوپای شما روزانه حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم شیر گاو نیاز دارد. مصرف بیش از این مقدار، کالری بیش از نیاز او را به بدن او تحمیل کرده و ممکن است به قدری سیر شود که دیگر حاضر نشود بقیۀ مواد مغذی مورد نیازش را از غذاهای جامد تامین کند. همچنین می دانیم که میزان آهن شیر گاو کم است. اگر کودک آن را زیاد مصرف کند، ممکن است به فقر آهن یا کم خونی دچار شود.

یک راه آسان برای محدود کردن مصرف شیر گاو در کودک این است که مصرف آن را به وعده های غذایی یا میان وعده ها محدود کنیم و اجازه ندهیم که کودک دائما به یک شیشه شیر پر دسترسی داشته باشد.

به این طریق می توانید به سادگی میزان مصرف شیر توسط کودک را کنترل کنید. همچنین در زمان های خاصی به کودک آب بدهید تا برای رفع تشنگی به شیر روی نیاورد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: workingmother.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.