ماساژ دادن نوزاد به روش صحیح و مزایای آن

0 228

مجله اینترنتی دلخوشی: ماساژ کودک چیست؟ ماساژ کودک فعالیتی است که معمولا بر عهدۀ والدین کودک است. در این فعالیت باید با استفاده از روغن ماساژ یا لوسیون مخصوص نوزادان، به آرامی روی بدن کودک دست بکشند. ثابت شده است که ماساژ بدن برای نوزادان آرامش بخش است. در عین حال این کار موقعیتی را برای والدین فراهم می کند تا بتوانند ارتباط عاطفی عمیقی با کودک خود برقرار کنند.

آموزش ماساژ، نحوه ماساژ نوزاد

چه زمانی ماساژ کودک را شروع کنیم؟

یک عقیده عمومی وجود دارد که می گوید باید منتظر بمانیم تا یک ماه کامل از زندگی نوزاد سپری شود سپس ماساژ را شروع کنیم. دلیل این امر این است که محافظ پوست کودک در هنگام تولد هنوز کاملا شکل نگرفته و ۱۵ روز طول می کشد تا پوست کاملا پوشیده شود. همچنین در حدود ۱۵ روزگی، بند ناف کودک شما می افتد که در صورت وارد شدن روغن ماساژ در آن می تواند خطر عفونت وجود داشته باشد. اگر قصد دارید کودک خود را برای شرکت در جلسات گروهی ماساژ کودک آماده کنید، توصیه می شود صبر کنید تا سن نوزاد به شش هفته برسد زیرا نوزادان خیلی کم سن، ممکن است در محیط های شلوغ دچار استرس شوند. به طور کلی، یک ماهگی زمانی ایده آل است زیرا دارای مزایای زیادی است. زخم بند ناف کاهش یافته و ناف خشک شده است، پوست نوزاد نسبت به زمان تولد حساسیت کمتری دارد، پوست دارای وضعیت مناسب تری است و کودک در این سن، نسبت به لمس بیشتر پاسخگوست.

مزایای ماساژ کودک

 ماساژ چند مزیت طبیعی برای نوزاد فراهم می کند که عبارتند از:

۱- باعث پیشرفت روانشناختی و اجتماعی نوزاد می شود:

براساس گزارش سال ۲۰۱۲ نشریه تحقیقات پرستاری آسیا، تحریک حس لامسه نوزاد تاثیر مثبتی بر رشد روحی و اجتماعی کودک و همچنین تقویت پیوند کودک با والدین دارد.

۲- استرس را کاهش می دهد، ماهیچه ها را آرام می کند:

ماساژ با تحریک تولید اکسي توسين، نورو هورمون حس_خوب و کاهش ترشح کورتیزول، میزان استرس را کاهش می دهد. این امر ماهیچه ها را آرام کرده و رشد آنها را تحریک می کند و حتی برای نوزادان مبتلا به کولیک نیز بسیار مفید است.

۳- سیستم عصبی را تحریک می کند:

 ماساژ برای سیستم عصبی کودک سودمند است زیرا به شدت مهارت های حرکتی کودک را بهبود می بخشد.

۴- کمک می کند تا کودک خواب بهتری داشته باشد:

نوزادانی که ماساژ داده می شوند وضعیت خواب بهتری دارند. این کار دارای مزایای متعددی از جمله رشد سریع عضلات و بهبود پاسخ ایمنی است. نوزادانی که قبل از خواب ماساژ داده می شوند، ملاتونین بیشتری تولید می کنند که هورمون تنظیم کننده خواب است.

۵- می تواند کیفیت زندگی نوزادانی که متفاوت متولد شده اند را بهبود بخشد:

این بهترین راه برای تسکین نوزادانی با سندرم داون یا فلج مغزی است، زیرا راه موثری برای آرامش بخشیدن به آنها را فراهم می کند. نوزادان نارس به طور منظم ماساژ داده می شوند. این نوزادان حتی سریعتر از نوزادان نارسی که هرگز ماساژ نمی شوند، وزن می گیرند. در واقع نوزادان نارسی که ماساژ داده می شوند کمتر نیاز به اعمال بیمارستانی پیدا می کنند. نوزادان متولد شده از مادران افسرده، هنگام ماساژ، کمتر گریه می کنند و رشد روحیۀ عاطفی و اجتماعی آنها افزایش می یابد.

۶- برای سیستم گردش خون عالی است و نیز همراه با مزایای دیگر است:

ماساژ، گردش خون را بهبود بخشده و میزان ناراحتی ناشی از گاز یا اسیدیته، احتقان و دندان درآوردن را کاهش می دهد. ماساژ باعث تحریک اعصابی می شود که از میان دستگاه گوارش عبور می کنند و این امر به سیستم گوارش کمک می کند.

۷- راه مقابله با افسردگی پس از زایمان است:

ماساژ یک راه موثر برای مقابله با افسردگی پس از زایمان در مادران است. مادران افسرده وقتی که نوزادان خود را به طور منظم ماساژ می دهند، حالات و رفتارهای آنها بهبود پیدا می کند. ماساژ نوزاد برای پدارن نیز مفید است، تحقیقات نشان داده است که پدرانی که به طور مرتب نوزادان خود را ماساژ می دهند، اعتماد به نفسشان افزایش پیدا می کند. همچنین با این کار مشارکت آنها در مراقبت از نوزاد بیشتر شده و  می توانند ارتباط بیشتری با نوزاد برقرار کنند.

بهترین زمان برای ماساژ نوزاد

بهترین زمان برای ماساژ نوزاد زمانی است که او هشیار است، به خوبی استراحت کرده و به نظر می رسد که علاقه مند به محیط اطراف است. می توانید زمانی بین دو وعدۀ تغذیۀ نوزاد را انتخاب کنید، درست زمانی که احتمال سیری یا گرسنگی کودک کمتر است. باید حداقل یک فاصلۀ زمانی ۴۵ دقیقه ای از آخرین وعدۀ تغذیه کودک تا زمان ماساژ وجود داشته باشد. همچنین، قبل از تغذیه، ۱۵ دقیقه بعد از ماساژ صبر کنید تا بدن کودک بتواند زمان بیشتری را صرف آرامش کند سپس به کودک غذا بدهید.

اگر بخواهید زمانی مشخص برای ماساژ نوزاد انتخاب کنید، بهترین زمان، بعد از حمام کردن نوزاد است، در این زمان کودک نیاز به رفتن به تختخواب برای خوابیدن یا چرت زدن دارد. البته ماساژ کودک قبل از حمام ایده آل است؛ زیرا می توانید روغن ماسیده به بدن نوزاد را در حمام بشویید و مانع انباشت روغن یا لوسیون باقی مانده در پوست حساس نوزاد شوید. اگر پوست نوزاد شما خشک است و متخصص اطفال نیز موافق است می توانید ماساژ نوزاد را پس از حمام انجام دهید. به طور کلی، می توانید زمان خواب در شب را برای ماساژ نوزاد انتخاب کنید به طوری که کودک شما یک برنامۀ ثابت برای دریافت آن داشته باشد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.