ماساژ دادن نوزاد به روش صحیح و اصولی

0 2,565

مجله اینترنتی دلخوشی: در این مقاله، مراحل ماساژ دادن نوزاد را به صورت تصویری و گام به گام و با تکنیک های صحیح و درست به شما آموزش می دهیم.

مراحل ماساژ دادن :

ماساژ کودک خود را با رعایت موارد زیر شروع کنید:

  • روی یک تخت یا کفپوش نرم یک حوله در جلوی خود قرار دهید. همچنین می توانید یک حوله بر روی یک میز قرار دهید تا در حالی که خودتان ایستاده اید نوزاد خود را ماساژ دهید. حوله کمک می کند تا روغن اضافی جذب آن شود.
  • دقت کنید که دمای اتاق برای نوزاد مناسب باشد. در طول زمستان، اطمینان حاصل کنید که اتاق گرم است و در طول تابستان اطمینان حاصل شود که هوای خنک و تازه در اتاق در گردش باشد. بچه ها به سرعت احساس گرما کرده و بداخلاقی می کنند.
  • روشنایی در اتاق بسیار مهم است. تا جایی که ممکن است از نور طبیعی استفاده کنید.
  • روغن ماساژی را انتخاب کنید که به طور خاص برای نوزادان ساخته شده است. روغن های طبیعی بدون عطر با رایحه های طبیعی و بدون ادکلن را انتخاب کنید.
  • شما می توانید ماساژ نوزاد خود را با پوشک یا بدون پوشک انجام دهید، اما می توانید به هنگام ماساژ شکم کودک آن را در بیاورید. ماساژ بدون پوشک ممکن است خطر ابتلا به آلودگی تصادفی را افزایش دهد، اما تضمین می کند که همۀ بخش های بدن نوزاد را ماساژ داده اید.

حالا بهتر است بدانیم که چگونه باید یک کودک را به شیوه ای مناسب ماساژ دهیم. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای شما ارائه شده است:

 

مرحلۀ اول ماساژ کودک: گرفتن مجوز

ماساژ کودک، مراحل ماساژ نوزاد

گام اول این است که مجوز را از کودک خود را بگیرید زیرا تا زمانی که کودک علاقه مند به این کار نباشد، اجازه نمی دهد که او را ماساژ دهید. یک راه ساده برای انجام این کار این است که مقداری روغن در کف دست هایتان بریزید و روی شکم و پشت گوش های نوزاد بمالید، سپس زبان بدن نوزاد را با دقت مشاهده کنید. اگر او در هنگام ماساژ یا لمس شدن گریه کرد، احتمالا زمان مناسبی برای انجام ماساژی نیست. اگر نشانه های مثبتی را بروز می دهد و با آنچه که انجام می دهید موافق است، می توانید ماساژ دادن را ادامه دهید.

در نظر داشته باشید که در ابتدا، ممکن است ماساژ برای نوزاد شما یک تجربه جدید ناراحت کننده محسوب شود. اما به محض انجام آن، او احتمالا کمتر در مقابل آن مقاومت کرده و تمایل دارد که از آن لذت ببرد.

مرحلۀ دوم ماساژ کودک: ماساژ پاها

ماساژ کودک، مراحل ماساژ نوزاد

۱-از پاهای نوزاد شروع کنید. مقداری روغن کف دست هایتان ریخته و شروع به ماساژ دادن کف پاهای نوزاد کنید. ماساژ پاشنه های پا را با استفاده از انگشت شست خود به سمت انگشتان پای نوزاد ادامه دهید. سپس، با کف دست هایتان رو و پشت پای نوزاد را نوازش کنید. به آرامی کف پا و سپس انگشتان پای نوزاد را به صورت حرکات دایره وار با انگشت شست خود ماساژ دهید. انگشتان نوزاد را مانند ماساژ پای بزرگسالان نکشید. در عوض، به آرامی هر پا را به سمت نوک پا ماساژ دهید. این کار به تحریک انتهای اعصاب کمک می کند.

۲-یکی از پاها را بلند کنید و نوازش کردن را از مچ پا و به آرامی به سمت ران پا ادامه دهید. به آرامی نوازش را از نوک پاها تا رانها انجام دهید. اگر کودکتان آرام و راحت باشد، می توانید هر دو پا را همزمان ماساژ دهید.

۳-ماساژ پا را به آرامی و با گرفتن ران ها با دست های خود به پایان برسانید. به آرامی از سمت ران ها به سمت مچ پا بروید، این کار را به گونه ای انجام دهید که انگار حوله ای را نوازش می کنید یا جلا می دهید.

مرحلۀ سوم ماساژ کودک: ماساژ دست ها

ماساژ کودک، مراحل ماساژ نوزاد

۱- پس از ماساژ دادن پاها، دست ها باید ماساژ داده شوند. الگوی ماساژ دست ها نیز بسیار شبیه به ماساژ پاها است. دست های کودک را نگه دارید و کف دست نوزاد را نوازش کنید. به آرامی نوازش را به سمت انگشتان دست نوزاد ادامه دهید.

۲- دست خود را بچرخانید و حالا به آرامی پشت دست نوزاد را به سمت مچ دست ماساژ دهید. سپس، به آرامی مچ دست نوزاد را با حرکات دایره ای، مانند رسم کردن شکل النگو روی دست نوزاد ادامه دهید.

۳- نوازش را به آرامی به سمت ساعد و سپس به سمت بازوی ادامه دهید. ماساژ دست را با حرکات دایره ای ملایم انجام دهید، مثل اینکه حوله ای را به آرامی می فشارید.

مرحلۀ چهارم ماساژ کودک: ماساژ قفسۀ سینه و شانه ها

ماساژ کودک، مراحل ماساژ نوزاد

۱- ماساژ را همزمان از پشت شانه راست و چپ به سمت قفسه سینه نوزاد انجام دهید. سپس دستان خود را دوباره از قفسۀ سینه به سمت شانه حرکت دهید. حرکت را به آرامی تکرار کنید. بعد، دستان خود را در مرکز قفسه سینه کودک بگذارید و از بدن به سمت بیرون از بدن – به سمت طرفین بدن نوزاد بکشید.

۲- از سمت پایین جناغ سینه، استخوان قفسه سینه و طرفین قفسه سینه، را به شکل ترسیم یک قلب نوازش کنید.

مرحلۀ پنجم ماساژ کودک: ماساژ شکم

ماساژ کودک، مراحل ماساژ نوزاد

۱- حال نوبت ماساژ شکم نوزاد است. به یاد داشته باشید، این یک منطقه ظریف است، بنابراین شما باید حتی از کوچکترین فشار در این ناحیه اجتناب کنید. نوازش ها را از بالای شکم درست زیر استخوان قفسه سینه شروع کنید. کف دست خود را به آرامی زیر استخوان قفسه سینه قرار دهید و دایره وار سراسر شکم را حول ناف ماساژ دهید. سعی کنید هیچ گونه فشاری به شکم نیاورید و دست خود را به آرامی روی شکم بچرخانید.

۲- حرکت دایره ای دست ها را در جهت عقربه های ساعت ادامه دهید و به خاطر داشته باشید که از ماساژ دادن ناف خودداری کنید. در نوزادان، ناف می تواند بسیار حساس و ظریف باشد، زیرا احتمالا زمانی که ماساژ را شروع می کنید، زمانی است که بند ناف نوزاد به تازگی افتاده است.

مرحلۀ ششم ماساژ کودک: ماساژ دادن صورت و سر

ماساژ کودک، مراحل ماساژ نوزاد

۱- ماساژ صورت و سر را ممکن است به چالش کشیده شود زیرا نوزادان زیاد حرکت می کنند. ماساژ این قسمت مهمتر از ماساژ دادن قسمتهای دیگر بدن است. با قرار دادن نوک انگشتان شست خود در مرکز پیشانی کودک، به آرامی دستان خود را در راستای محدودۀ چهره، به سمت چانه نوزاد حرکت دهید. از چانه، انگشتان خود را به طرف گونۀ نوزاد حرکت داده و گونه های او را به آرامی با یک حرکت دایره ای ماساژ دهید. چندین بار این نوازش ها را تکرار کنید.

۲- پس از ماساژ صورت، همانند شامپو کردن سر کودک، شروع به ماساژ پوست سر با انگشتان خود کنید. برای اینکه فشار کمی اعمال شود از نوک انگشتان خود استفاده کنید و از آنجایی که جمجمه کودک ظریف است، از اعمال فشار اضافی دوری کنید.

۳- همچنین می توانید پیشانی نوزاد را با حرکت دادن انگشتان خود به سمت خارج از مرکز پیشانی، به آرامی ماساژ دهید.

مرحۀ هفتم ماساژ کودک: ماساژ پشت

ماساژ کودک، مراحل ماساژ نوزاد

۱- حال زمان آن رسیده که نوزاد را به پشت برگردانید و پشت او را ماساژ دهید. کودک خود را روی شکم قرار دهید و دستان او را در جلوی او ( نه در طرفین ) قرار دهید.

۲- نوک انگشتان دست خود را روی قسمت فوقانی پشت کودک بچرخانید و حلقه هایی را در جهت عقربه های ساعت ترسیم کنید در حالی که به آرامی دست هایتان را حرکت می دهید به سمت ساعد نوزاد بروید.

۳- سپس انگشت اشاره و انگشت شصت خود را روی هر دو طرف بالای ستون فقرات قرار دهید و به آرامی انگشتان خود را به طرف باسن بکشید. چند بار این نوازش ها را تکرار کنید. انگشتانتان را روی ستون فقرات قرار ندهید. در عوض، دو انگشت را روی هر دو طرف شیار ستون فقرات قرار دهید و آنها را به سمت پایین هدایت کنید.

ماساژ تیغه های شانۀ کودک را با حرکت های دایره ای و به آرامی در جهت عقربه های ساعت انجام دهید. نوازش هایی آرام را در پشت و باسن کودک انجام دهید. ماساژ نوزاد را با همین نوازش اخیر پایان دهید. به غیر از تکنیک های ماساژ نوزاد که فوق العاده هستند، ماساژ های مؤثر دیگری نیز برای کودکانی که شرایط جسمی خاصی دارند وجود دارد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.