ماساژ نوزاد برای کاهش انواع درد در نوزادان

0 1,842

مجله اینترنتی دلخوشی: ماساژ نوزاد به چه صورتی باید انجام شود؟ ممکن است شرایط خاص پزشکی یا شرایطی وجود داشته باشد که کودک بتواند از طریق ماساژ تسکین یابد. در اینجا چند مورد وجود دارد که در این موارد می توانید از ماساژ کودک برای بهتر شدن حال کودک خود بهره ببرید.

 نحوه ماساژ کودک، کولیک نوزادی

۱- ماساژ کودک هنگام یبوست، نفخ و کولیک

ماساژ نوزاد به فرم “I LOVE YOU  بهترین نوع ماساژ برای زمانی است که کودک شما از یبوست، نفخ یا کولیک رنج می برد.  تحقیقات نشان داده است که ماساژ کودک در کاهش علائم کولیک بسیار عالی عمل می کند. این ماساژ یکی از انواع استاندارد ماساژ شکم است که می تواند به حل مشکلات متعددی کمک کند. با خواباندن کودک به پشت شروع کنید.

انگشتان خود را برای ردیابی یک خط مستقیم در سمت راست ناف به کار ببرید. این فرم ماساژ، حرف “I”  را تشکیل می دهد. سپس انگشتان خود را در گوشۀ بالای سمت چپ شکم قرار دهید. به شکلی که یک نوازش افقی به سمت انتهای سمت چپ قفسۀ سینه را ردیابی کنید.

یک نوازش خط مستقیم عمودی را دقیقا شبیه حرف “I” ردیابی کنید. این حرکت، حرف “L” را تشکیل می دهد. سپس انگشتان خود را در گوشۀ چپ پایین شکم قرار دهید. حال حرف “U” را حول ناف و به سمت گوشۀ پایین سمت چپ شکم بچه حرکت دهید.

این ماساژ به کودک شما کمک می کند تا به خوبی بتواند گاز روده اش را خالی کند. تا از درد ناشی از گاز روده خلاص شود. همچنین این ماساژ برای کاهش درد شکم کودک بسیار عالی است. از آنجا که الگوی حروف در این ماساژ  طرح روده را دنبال می کند در نتیجه آن را تحریک به کاهش گاز و یبوست که موجب درد و ناراحتی برای کودک هستند می نماید.

۳- سرفه و احتقان

ماساژ نوزاد همچنین می تواند به نوزاد کمک کند تا زمانی که از گرفتگی، سرفه و سرماخوردگی رنج می برد احساس راحتی بیشتری کند. مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحلۀ اول ماساژ نوزاد:

با مالیدن مقداری روغن یا لوسیون در کف دست خود شروع کنید. این کار باعث گرم شدن دست های شما شده و به هنگام ماساژ کودک باعث آرامش او می شود. قفسۀ سینۀ نوزاد را بوسیلۀ هر دو دست با شروع از مرکز به سمت بیرون، با استفاده از حرکات دایره ای کوچک ماساژ دهید.

مرحلۀ دوم ماساژ نوزاد:

حالا روی صورت بچه تمرکز کنید. حالا سینوس ها را با حرکت آرام انگشتان از انتهای داخلی ابروها به سمت بینی و سپس گونه ها ماساژ دهید. این حرکت را چندین بار تکرار کنید. این حرکت به خارج شده اخلاط جمع شده در سینوس ها کمک می کند.

مرحلۀ سوم ماساژ نوزاد:

در آخر، پاهای نوزاد را با تمرکز اصلی بر کف پا ماساژ دهید. ماساژ کف پای بچه به تولید گرما که باعث از بین رفتن خلط قفسۀ سینۀ نوزاد می شود، کمک می کند. همچنین احساس گرما، احساس سنگینی تراکم در قفسه سینه که ناشی از سرماخوردگی و سرگیجه است را تسکین می دهد.

۳- ماساژ نوزاد برای کاهش رفلاکس معده

اگر کودک شما رفلاکس معده داشته باشد، احتمالا در مورد دراز کشیدن روی زمین مشکل دارد. در چنین شرایطی، یک بالش در قسمت فوقانی پشت او قرار دهید. بالش را به گونه ای قرار دهید که کودک زاویۀ ۴۵ درجه با زمین داشته باشد. سپس با توجه به مراحل گفته شده در بالا، ماساژ شکم را برای کودک انجام دهید.

ثابت شده است که ماساژ شکم منظم در کودک مبتلا به رفلاکس مزمن، علائم را کاهش داده و کودک را تسکین می دهد.

 ۴-سکسکه

ماساژ در شرایطی که کودک شما دچار سکسکه شده است نیز مفید است. سکسکه زمانی رخ می دهد که اعصاب تحریک شدۀ حفره شکم باعث ایجاد لرزش دیافراگم در اثر گاز انباشته یا مصرف بیش از حد هوا در طی شیر خوردن شود. ماساژ می تواند به دیافراگم عصبی شده کمک کند و در نتیجه سکسکه را کاهش دهد.

به هنگام ماساژ، برای خلاص شدن کودک از سکسکه، کودک را در موقعیت عمودی قرار دهید. از پایین کمر به سمت شانه ها با حرکات ملایم دایره ای شکل او را ماساژ دهید. همچنین می توانید این کار را با قرار دادن کودک روی شکم او انجام دهید. توجه داشته باشید که به هنگام ماساژ، فشار زیادی به کودک وارد نکنید.

۵-زردی نوزاد

اگر کودک از زردی رنج می برد می توانید از روش ماساژی که در بالا گفته شد استفاده کنید. ثابت شده است که ماساژ در نوزاد مبتلا به زردی، میزان دفع مدفوع را بهبود می بخشد. این عمل بیلی روبین را که سبب ایجاد زردی پوست نوزاد می شود کاهش می دهد.

اما باید بدانید که ماساژ نمی تواند زردی نوزادان را درمان کند. این کار فقط علائم ناشی از زردی را کاهش داده و باعث می شود که حال کودک بهتر شود.

۶-واکسیناسیون

شاید شگفت آور باشد، اما ماساژ محلی بعد از واکسیناسیون می تواند به طرز قابل توجهی برای نوزادتان مفید باشد. در ابتدا ماساژ اطراف نقطۀ تزریق واکسن می تواند درد را کاهش داده و کمک کند که حال نوزادتان بهتر شود.

همچنین می تواند ایمنی برخی واکسن ها که توانایی بدن برای تولید آنتی بادی علیه آنتی ژنی است که واکسن برای آن زده شده، را بهبود بخشد. این مورد به طور بالینی برای واکسن دیفتری-کزاز-سیاه سرفه ثابت شده است. توجه داشته باشید که هرگز به طور مستقیم نقطه ای که واکسن تزریق شده است را ماساژ ندهید. در عوض، روی مناطق اطراف نقطۀ تزریق واکسن تمرکز کرده و این نواحی را خیلی آرام ماساژ دهید.

۷-ماساژ نوزاد و دندان درآوردن

ماساژ لثه های کودک به هنگام دندان درآوردن یک راه عالی برای کاهش درد و ناراحتی است. برای این کار دستهای خود را به طور کامل شسته و خشک کنید. سپس با انگشتان تمیز خود، پایین لثه ها را به آرامی ماساژ دهید.

توجه داشته باشید که فشاری روی لثه ها وارد نکنید و روی لثه ها را نیز ماساژ ندهید. با انگشتان خود پایین لثه ها را آرام ماساژ داده و این کار را در طول لثه ها ادامه دهید.

اولین دندان ها در جلوی فک ظاهر می شوند، بنابراین تمرکز ماساژ بر روی لثه های جلویی باشد. می توانید این ماساژ را در مواقعی که لثه های کودک شما دردناک شده است به کار برید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.