وضعیت های خواب برای نوزادان: امن و ناامن

0 394

مجله اینترنتی دلخوشی: اگر یک کودک در منزل دارید، این مساله ضروری است که در مورد موقعیت های امن خواب و ترفندهایی که سندروم مرگ ناگهانی نوزادان یا ریسک SIDS  را کاهش می دهد اطلاعاتی داشته باشید. حدود ۸۰ درصد مرگ و میر ناگهانی و غیرمنتظرۀ نوزادان به سبب SIDS است و موثرترین راه برای اجتناب از خطر این است که کودکان زیر یکسال را به پشت و به حالت تاق باز بخوابانید.

حالت خواب نوزاد، خفگی نوزاد در خواب

اقدامات خواب که می تواند به مرگ ناگهانی در دوران نوزادی منجر شود

سندروم SUDI هم شامل SIDS و هم شامل حوادث خواب مرگبار است. در اینجا اقداماتی را معرفی می کنیم که می توانند منجر به SUDI شوند:

  • خواباندن کودک روی شکم یا پهلو
  • خواباندن کودک روی سطوح نرم از قبیل تشک، مبل، تشک آبی (پرشده با آب)، بالش یا پشم گوسفند، بدون حضور والدین یا با حضور آنها.
  • پوشاندن سر یا صورت نوزاد با ملحفه یا پتو، که ممکن است باعث خفگی تصادفی یا زیاد گرم شدن نوزاد شود.
  • سیگار کشیدن در طی بارداری یا پس از تولد نوزاد

 

موقعیت های خوب و بد برای خواب نوزاد

دانستن موقعیت های امن و ناامن خواب برای نوزادان که منجر به خطرات ذکر شده می شوند، امری ضروری است.

۱-خوابیدن به پشت

کودکان تازه متولد شده باید به طور تمام وقت جهت تعویض پوشک، استراحت کوتاه و خواب شب، به پشت خوابانده شوند (نه بر روی شکم!)

  • تحقیقات نشان می دهد که خواباندن کودک به پشت خطر SIDS را در کودکان را با باز نگه داشتن راه های تنفس، کاهش می دهد.
  • موسسۀ ملی سلامت کودک و توسعۀ انسانی US (NICHD) این حالت خواب را به عنوان بهترین موقعیت خواب برای کودکان معرفی کرده است.
  • از زمانی که آکادمی آمریکایی طب اطفال، در سال ۱۹۹۲، موقعیت خوابیدن به پشت را برای کودکان توصیه کرد، سندروم SIDS بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. که البته بعدا حالت خوابیدن به پشت به عنوان حالت امن خواب معرفی شد.

خطرات احتمالی موقعیت خوابیدن به پشت

اگر نوزادان در مدت زمانی طولانی به یک حالت به پشت خوابانده شوند، این مساله می تواند منجر به بدشکل شدن جمجمه نوزاد، که می تواند حالت صافی یا بدشکلی سر باشد شوند همچنین ممکن است دچار حالت “پهن سری” که صافی پشت جمجمه است شوند. این اشکال ناهنجار پس از یک سال به حالت عادی باز خواهند گشت و به ندرت نیاز به درمان دارند.

برای جلوگیری از چنین شرایطی می توان از تکنیک های تغییر مکان استفاده کرد:

  • افزایش زمان خوابیدن روی شکم به هنگام بیداری نوزاد
  • به هنگام استراحت، نوزاد را به جای قرار دادن در سمت صاف سر، در سمت دیگر سر قرار دهید.
  • کاهش دادن زمان قرارگیری نوزاد در کریر یا صندلی ماشین
  • در نظر گرفتن زمانی بیشتری برای در آغوش گرفتن نوزاد
  • تغییر دادن جهت نوزاد در تختخواب به گونه ای که همیشه اشیاء یکسان را در یک جهت سر مشاهده نکند.

۲-خوابیدن روی شکم

 چندین نظریه وجود دارد که والدین را از خواباندن نوزاد بر روی شکم منع می کند:

  • این حالت ممکن است به فک کودک فشار وارد کرده و راه هوا را کاهش داده و تفس را محدود کند.
  • اگر نوزاد بر روی شکم بخوابد یعنی بصورت دمر، ممکن است با صورت روی تخت بخوابد و فاصلۀ صورت او با تخت کم بوده و باعث شود که هوای بازدم خود را مجددا تنفس کند.
  • اگر نوزاد بر روی یک تشک خیلی نرم بخوابد ممکن است در این حالت دچار خفگی شود.
  • ممکن است نوزاد میکروب های موجود بر روی تشک را تنفس کند.

 

آیا حالت هایی وجود دارد که کودک بتواند بر روی شکم بخوابد؟

در حالت های کمی، به واسطۀ شرایط پزشکی، پزشکان ممکن است به والدین توصیه کنند که به جای خواباندن نوزاد بر روی پشت، او را بر روی شکم بخوابانند.

  • تعداد کمی از پزشکان بر این باورند که خوابیدن روی شکم ممکن است برای نوزادانی که دارای ریفلاکس شدید معده و دیسپلازی یا برخی نارسایی های بخش بالایی دستگاه گوارش مانند پیر روبین، که منجر به انسداد حاد هوا می شوند، مناسب باشد. با این حال، هیچ مطالعه ای اخیرا مزایای این روش را تایید نمی کند و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی باید قبل از توصیۀ چنین موقعیتی، مزایای بالقوه و خطرات آن را در نظر بگیرند.
  • خطر استفراغ، یکی از مهمترین دلایل پزشکان برای توصیه به چنین موقعیتی بود، چرا که پزشکان معتقد بودند که اگر کودک به هنگام خواب دچار استفراغ شود بسیار خطرناک خواهد بود. آنها معتقد بودند که نوزادان به دلیل عدم قدرت کافی برای چرخاندن سر ممکن است دچار خفگی شوند. با این حال نوزادانی که به پشت می خوابند به هنگام بیماری نیز دچار مشکل نمی شوند.

۳-خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو برای نوزاد خطرناک است زیرا ممکن است غلت زدن و خوابیدن بر روی شکم را به دنبال داشته باشد که خطر SIDS را افزایش می دهد.

۱۰ راهکار برای امنیت خواب نوزاد

۱- از رختخواب نرم استفاده نکنید

توصیه می شود که یک رختخواب سفت به جای یک رختخواب نرم، آبی یا مبل برای نوزاد بکار ببرید. کارشناسان استفاده از پد محافظ را به جای استفاده از بالشتک ها، رختخواب های پفکی یا حیوانات پرشده با کرک، پیشنهاد می کنند. به عبارت ساده تر، هر چیزی که سر بچه به هنگام خواب در آن فرو برود، توصیه نمی شود.

 ۲- از تخت ساده استفاده کنید

از جداکننده ها، لحاف ها یا راحتی ها در زیر نوزاد استفاده نکنید. اجازه دهید نوزاد با لمس قسمت پایینی تخت توسط پاهایش بخوابد تا نتواند به سمت زیر تخت حرکت کند. از یک تشک سفت تمیز استفاده کنید به گونه ای که هم اندازۀ تخت بچه بوده و بخوبی در تخت قرار گیرد. اطراف و انتهای تخت باید به اندازۀ کافی بلند باشد تا بچه نتواند از آن بالا بیاید یا به سمت بیرون بخزد.

۳- سر بچه را نپوشانید

پتو باید فقط تا قسمت بالای قفسۀ سینۀ نوزاد را بپوشاند و دست ها باید آزاد باشند تا از کشیده شدن پتو بر روی سر نوزاد و در نتیجه خفگی نوزاد جلوگیری به عمل آید. آکادمی آمریکایی طب اطفال توصیه می کند که از ساک خواب یا کیف خواب بچه به عنوان نوعی رختخواب استفاده کنید تا هم کودک گرم نگه داشته شود و هم از پوشیده شدن سر نوزاد توسط رختخواب جلوگیری شود. کیف های خواب با قسمت گردن ثابت، حفره های دست و بدون روپوش، امن ترین نوع رختخواب محسوب می شوند. قنداق کردن بچه در کتان سبک یا چیت هم می تواند به جلوگیری از غلت زدن نوزاد بر روی شکم به هنگام خواب کمک کند.

۴-بچه را بیش از حد گرم نگه ندارید

نوزادان باید به هنگام خواب لباس های سبک به تن داشته باشند. از بیش از حد پوشاندن بچه خودداری کنید و با لمس کردن بچه بررسی کنید که بدن بچه زیاد گرم نباشد.

۵-محیط خواب مناسب برای کودک فراهم کنید

فراهم کردن یک محیط خواب نسبتا خنک با دمای زیر ۲۰ درجه سانتی گراد برای کودک از اهمیت زیادی برخوردار است.

۶-واکسیناسیون را به موقع انجام دهید

تحقیقات انجام شده در مورد ایمن سازی دیفتری- کزاز-سیاه سرفه و احتمال SIDS  توسط دانشکده بهداشت عمومی برلین به این نتیجه رسیده است که افزایش پوشش ایمن سازی DTP با کاهش مرگ و میر SIDS همراه است. بنابراین ایمن سازی DTP به موقع نه تنها از بیماری های خاص عفونی جلوگیری می کند، بلکه احتمال خطر  SIDS را نیز کاهش می دهد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کودک شما از این نظر ایمن شده باشد.

۷-به هنگام خواب از یک پستانک استفاده کنید

آکادمی آمریکایی طب اطفال استفاده از پستانک را برای جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزادان توصیه می کند. به هر حال، اگر کودک شما پستانک دوست ندارد یا آن را از دهان خود بیرون می اندازد، او را مجبور نکنید. اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند، تا زمانی که کودک شما بخوبی به شیر خوردن مسلط شود صبر کنید سپس از پستانک در هنگام خواب استفاده کنید.  معمولا این مساله تا حدود ۳ تا ۴ هفته پس از تولد طول می کشد.

۸-از تکنولوژی استفاده کنید

برای اینکه یک خواب راحت داشته باشید، از یک مانیتور بچه Wi-Fi، تنظیم کنندۀ دما با استفاده از برنامه یا آلارم های کوچک موجود برای نظارت بر موقعیت خواب و همچنین علائم حیاتی نوزاد استفاده کنید.

 ۹-از یک اتاق مشترک استفاده کنید

والدین باید برای تعامل و شیردهی مناسب، یک اتاق مشترک با نوزاد داشته باشند. تختی که نوزاد در آن می خوابد باید به والدین نزدیک باشد.

 ۱۰- با نوزاد در یک تختخواب نخوابید

حالت ایده آل این است که نوزادان نباید با والدین، بزرگسالان و خواهر و برادرها یا نوزادان دیگر تختخواب مشترک داشته باشند، مخصوصا اگر خود یا همسرتان سیگاری یا الکلی هستید یا داروهایی مصرف می کنید که باعث عمیق شدن خوابتان می شود. استعمال سیگار و موادی مثل مواد مخدر یا الکل به طور قابل ملاحظه ای احتمال SIDS یا خفگی را در نوزادانی که تخت مشترک با والدین دارند، افزایش می دهد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.