چهار راهکار عالی برای ایجاد خواب آرام در نوزاد نارس

0 570

مجله اینترنتی دلخوشی: اگر نوزاد شما کمی زودتر از حد انتظار به دنیا آمده باشد، ممکن است نگران سلامت عمومی او باشید. ممکن است در این مورد که نوزاد شما در این مرحله به مراقبت های اضافی نیاز دارد، نگران باشید. همچنین ممکن است نگران میزان خواب نوزاد خود باشید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز خوب است.

اگر شما در تلاش برای درک الگوهای خواب نوزاد نارس خود هستید، که البته باید هم همینطور باشد و پیگیر آن باشید، این مقاله را بخوانید تا همۀ موارد ضروری را بدانید.

میزان خواب نوزاد نارس، مراقبت نوزاد نارس

راهنمای خواب برای نوزاد نارس شما:

اگر نوزاد شما قبل از موعد مورد نظر متولد شده، زمینه های خاصی وجود دارد که در آن موارد نیاز به مراقبت های اضافی و توجه بیشتری دارید. در اغلب موارد، نوزاد نارس شما در چند سال اول زندگی خود به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد. این مراقبت ها شامل الگوی خواب کلی کودک شما نیز می شود.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید  آنها را دنبال کنید تا خواب آرامی برای کودک شما فراهم شود:

۱- نوزاد نارس شما به خواب بیشتری نیاز دارد:

آیا نوزادان نارس بیشتر می خوابند؟ بله، نوزاد نارس شما بیش از کودکی که بعد از دوره کامل بارداری متولد شده است می خوابد. مغز نوزاد نارس مانند کودکی که پس از اتمام دوره کامل بارداری به دنیا آمده است، به طور کامل توسعه نیافته است. نوزاد نارس شما مطمئنا بیشتر از دیگر نوزادان می خوابد، اما در یک دورۀ زمانی کوتاهتر. شما ممکن است نوزاد نارس خود را چند ساعت به حالت بیدار، که البته در بعضی مواقع این میزان حتی به یک ساعت کامل نمی رسد، مشاهده کنید و سپس او را در حالت خوابیده ببینید. این حالت ممکن است تقریبا تا ۲ ماه پس از تولد نوزاد، طول بکشد و بعد از آن ممکن است نوزاد شما برای مدت قابل توجهی بیدار بماند.

۲-  نوزاد نارس شما نیاز به تغذیه بیشتری در شب دارد:

نوزاد نارس شما در طول شب نیاز به تغذیه بیشتری  به صورت شیر مادر دارد. این بدان معنی است که کودک شما بیشتر از نوزادانی که پس از اتمام دوره کامل متولد شده اند بیدار خواهد شد. در چند ماه اول زندگی نوزاد نارس، شما باید هر سه ساعت یا بیشتر او را تغذیه کنید. با این کار مطمئن می شوید که کودک شما دچار کمبود آب نیست. تغذیۀ نوزاد در مقادیر کمتر و فاصله های زمانی منظم، مقدار و وقوع بالا آوردن پس از هر بار تغذیه را کاهش می دهد.

۳– نوزاد نارس شما باید بر پشت بخوابد نه بر روی شکم:

نوزاد نارس نیز باید مانند نوزادانی که پس از اتمام دورۀ کامل بارداری متولد می شوند، بر روی پشت قرار گیرد و نه بر روی شکم.  اطمینان حاصل کنید که تشکی که در تخت نوزاد نارس استفاده می کنید، راحت باشد. هر گونه بالش، راحتی، پتو یا هر گونه اسباب بازی یا موارد دیگر را از تختخواب نوزاد خود بردارید. حذف این وسایل احتمال وقوع سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) را کاهش می دهد.

۴– امن ترین خواب برای نوزاد نارس در اتاق والدین اما در تختی جداگانه است:

در چند ماه اول زندگی، اتاقی که در آن می خوابید، امن ترین مکان برای نوزاد نارس شماست. با این حال، کودک شما باید در تخت شخصی خود قرار گیرد و نه بر روی یک تخت بزرگ. با این کار اطمینان حاصل می شود که همیشه در کنار نوزاد خود هستید و می توانید به هنگام  هر گونه علائم ناراحتی یا نیازهای ناگهانی نوزاد، شرایط او را بررسی کنید. اگر کودک را در اتاق خود و در کنار تخت خود نگهداری کنید، تغذیۀ او در شب نیز راحت تر انجام خواهد شد. همانطور که قبلا هم گفته شد، نوزاد شما نسبت به نوزادان عادی، در تعداد ماه های بیشتر، به مقدار تغذیۀ شبانۀ بیشتری نیاز دارد. نگهداری نوزاد در کنار تخت خود باعث می شود که بتوانید این کار را به آسانی انجام دهید و تمام نیازهای تغذیه ای کودک خود را برآورده کنید.

راهنمای خواب عمومی برای خواب ایمن:

این دستورالعمل های کلی را دنبال کنید تا مطمئن شوید که نوزاد نارس شما در طول شب خوابی راحت و آسوده دارد:

  • کودک باید در اتاق خواب والدین بخوابد ولی تخت مشترک با والدین نداشته باشد.
  • تختخواب کودک شما باید فقط شامل یک تشک و نه چیز دیگری باشد.
  • دمای اتاق نباید بیش از حد گرم یا سرد باشد.
  • کودک شما باید بر روی پشت خود قرار گیرد و نه بر روی شکم خود.
  • کودک شما باید به هنگام خواب لباس های راحت و سبک و از جنس یک پارچۀ مناسب به تن داشته باشد.
  • کودک شما باید در محیطی قرار گیرد که تهویۀ مناسب و هوای تازه داشته باشد و به دور از هرگونه آلودگی از قبیل دود سیگار و غیره باشد.

نوزاد نارس شما ممکن است در حال حاضر بسیار کوچک و ضعیف باشد و طبیعی است که نگران باشید. استراحت و خواب کافی، علاوه بر تغذیه مناسب با شیر مادر، به کودک کمک می کند که وزن و سلامت خود را به دست آورد.

نوزاد شما نیز پس از مدتی خواب راحت و عادی خواهد داشت که البته ممکن است نسبت به نوزادان عادی دیگر کمی بیشتر طول بکشد. صبور باشید و تا جایی که برایتان امکان دارد استراحت کافی داشته باشید و مانند بقیۀ مادران از لحظات خود برای ساختن پیوند عاطفی قوی و عاشقانه بین خود و فرزندتان بهره ببرید. در صورتی که نگران این مساله هستید که نوزادتان بیش از حد می خوابد یا به اندازۀ کافی غذا نمی خورد، با پزشک کودک خود در مورد آن صحبت کنید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction.com

 

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.