۷ راهکار موثر برای خواباندن نوزاد بدخواب

0 1,949

مجله اینترنتی دلخوشی: شغل مادر سخت ترین شغل دنیاست– تعطیلی و استراحت ندارد. مخصوصا اگر بچه در شب خوب نخوابد، والدین در عذاب خواهند بود. اگر کودک شما جزو این دسته از کودکان است، با شما همدردی می کنیم.

در برخی خانواده ها، بدخوابی کودکان جزو سناریوی معمول زندگی محسوب می شوند. به هر حال، با کمی صبر و همچنین حمایت همسرتان می توانید این مساله را نیز حل کنید.

 بی خوابی نوزاد، خواباندن نوزاد

۷  راهکار موثر برای خواباندن کودک بدخواب:

اکثر مادران نگران هستند که ممکن است نوزادشان خوب نخوابد. فراموش نکنید زمانی که معدۀ نوزاد پُر باشد، به طور طبیعی خواب به سراغش می آید! به این ترتیب، کلید خواب خوب یک کودک، تغذیه است.

یک نوزاد تازه متولد شده باید در فواصل منظم تغذیه شود تا بتواند رشد و توسعه مناسب داشته باشد. اگر می خواهید بدانید که چگونه به خوابیدن یک کودک بیقرار کمک کنید، ایده های زیر را دنبال کنید:

۱- نشانه های کودک خود را درک کنید:

کودک شما نمی تواند به شما بگوید که خوابش می آید، اما قطعا می تواند نشانه های مشخصی از خواب آلودگی را بروز دهد.

اگر کودک شما چشمهاي خود را مالش داده، گوشهاي خود را می کشد و يا چشمهاي پف آلودی دارد، اين ها نشانۀ این هستند که کودک شما احساس خواب آلودگي مي كند. بنابراین چنین شرایطی، زمان مناسب برای قرار دادن او در رختخواب است.

– هرچه خواب کودک شما به تاخیر بیفتد، بی قراری او بیشتر شده و ممکن است قادر به خوابیدن نباشد.

۲- محیط را آرام نگه دارید:

کودک تفاوت بین روز و شب را کاملا درک نمی کند، زیرا اغلب اوقات در خانه است.

–  با ذکاوت، تفاوت بین روز و شب را به کودک خود آموزش دهید. می توانید او را در خارج از خانه چند دقیقه در نور روز قرار دهید.چنین مکانی احتمالا  می تواند گوشه ای روشن از تراس یا فضای حیاط باشد.

–  همیشه سعی کنید در شب، فضای خواب آلود ایجاد کنید. سر و صدای خارجی را کم کنید، نور چراغ ها را کم کنید و او را در رختخواب بگذارید تا او متوجه شود که زمان بیداری تمام شده است و موقع خوابیدن است.

 ۳- از تغییر ناگهانی در برنامۀ کودک اجتناب کنید:

شما ممکن است به مرور متوجه شوید که تغییرات جزئی در محیط اطراف باعث بی قراری نوزاد شما می شود.

–  بچه ها دوست دارند در محیطی شناخته شده همراه با افراد شناخته شده حضور داشته باشند.

–  بنابراین همیشه فرزند خود را در همان اتاق، در همان رختخواب یا تختخواب قرار دهید.

–  نوزادان هنگام خواب باید احساس امنیت داشته باشند، بنابراین اگر اسباب بازی یا پتوی مورد علاقه دارند، اجازه دهید قبل از خواب همراه کودک باشند.

 ۴- دلایل بیداری کودک را درک کنید:

ممکن است از اینکه  چرا نوزاد شما در اواسط شب از خواب بیدار می شود و گریه می کند ناراحت شوید. این کار دلایلی دارد که باید آنها را بدانید و کشف کنید.

–  گاهی اوقات، ممکن است پوشک نوزاد مرطوب بوده یا حتی ممکن است گرسنه باشد. این دلائل را به خاطر داشته باشید و همچنین تغییرات لازم در عادات غذایی آنها را نیز انجام دهید.

–  اطمینان حاصل کنید که کودک شما قبل از خواب به خوبی تغذیه شده باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که پوشک کودک به هنگام خواب به اندازه کافی مناسب و خشک باشد تا با این پوشک بتواند کل شب را به خوبی سپری کند.

۵- برای کودک یک برنامۀ خواب تعیین کنید:

درست مانند زمانی که شیشه شیر را می آورید و کودک شما می فهمد که وقت غذا خوردن است، به همین ترتیب شرایطی را قبل از خواب نوزاد فراهم کنید تا متوجه شود که الان وقت خواب است.

–  قبل از خواب، یک حمام گرم برای نوزاد خود مهیا کنید.

–  اگر لالایی می خوانید، این کار را هر شب انجام دهید یا اگر احیانا یک قطعه موسیقی یا صدای لالایی خواندن خود را ضبط کرده و قبل از خواب آن را پخش می کنید، هر شب این کار را تکرار کنید. چنین روندی باعث می شود کودک شما به راحتی به خواب برود.

۶- روز آرامی را برای کودک خود رقم بزنید:

اگر كودك شما در طول روز دچار بي قراری باشد، شب او نیز تفاوت چندانی با روزش نخواهد داشت. بنابراین می توانید با ایجاد روزی آرام و دلپذیر برای کودکتان، به آرامش او در شبها نیز کمک کنید.

–  شما می توانید فضای خانه را آرام نگه دارید و وقت بیشتری را با کودک خود سپری کنید تا روز بی دغدغه ای را برای او رقم بزنید.

–  به طور مشابه، اگر کودک شما در شب بی قرار باشد، روزهای او نیز می تواند چالش برانگیز باشد.

بنابراین برای زمان هایی که می دانید روز بعد ممکن است کودک شما بدخلق باشد، آمادگی لازم را داشته باشید.

۷- از شریک زندگی خود کمک بگیرید:

این که کودک را به تنهایی در طول روز و همچنین در شب مدیریت کنید کار بسیار دشواری است. این مسئولیتی است که شما و شریک زندگیتان باید به طور اشتراکی آن را انجام دهید.

–  به طور معمول، مادر یا پرستار، مراقبت اولیه در طول روز را بر عهده دارد. در حالت ایده آل، شما باید مسئولیت نگهداری کودک در شب را با شریک زندگی خود به صورت اشتراکی انجام دهید.

–  هنگامی که هر دو والدین مشغول به کار هستند، بهتر است که در ابتدا تصمیم گیری مشترکی انجام داده و مسئولیت های مراقبت از کودک را با درک متقابل یکدیگر به فرد دیگری واگذار کنند.

به یاد داشته باشید که زمان زیادی طول می کشد تا الگوی خواب نوزادی که تازه به این جهان فیزیکی پا گذاشته و یک دورۀ امن نه ماهه را در رحم مادر تجربه کرده است، بهبود پیدا کند. بنابراین راه های آمده در بالا را امتحان کنید تا کودک شما از خواب بهتری بهره مند شود و بنابراین شما نیز بتوانید بهتر بخوابید.

مادران بی خواب، امیدواریم که حالا با دانستن این نکات، خود و نوزادتان خواب بهتری را تجربه کنید!

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.