حلوای چای – حلوا تیره مجلسی با چای و بدون زعفران

10 11,062

مجله اینترنتی دلخوشی: حلوای چای نوعی حلوای سنتی است که از مدل های حلوای تیره می باشد. برای تهیه حلوا چای از چای دم کرده غلیظ استفاده می شود. حلوای چایی نوعی حلوای بدون زعفران می باشد و یک حلوای ساده و بسیار خوشمزه و خوش عطر است که برای انواع مناسبت ها قابل استفاده می باشد. درست کردن حلوا چایی بسیار ساده و راحت است و از طرفی طعم این نوع حلوای مجلسی بسیار متفاوت و خوشمزه است.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی طرز تهیه حلوا چای را به همراه نکات و رموز تهیه حلوا به صورت تصویری و مرحله به مرحله به شما آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

حلوا چای

حلوای چایی


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


از انواع دیگر خوشمزه حلوا می توان به

حلوای زعفرانی مجلسی

حلوای آرد نخودچی

حلوای سه آرد مجلسی

حلوا با پودر نارگیل

حلوا برشتوک قالبی

اشاره کرد. این حلواهای مجلسی را نیز امتحان کنید.


حلوا چایی

 

حلوا تیره

مواد لازم برای تهیه حلوای چای:

  • آرد گندم سبوس دار (آرد سنگک) ۲ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • روغن یک و نیم پیمانه
  • گلاب ۱ پیمانه
  • چای دم کرده غلیظ نصف پیمانه
  • پودر هل خالص ۱ قاشق مرباخوری

طرزتهیه حلوای چای:

پیمانه ای که برای اندازه گرفتن مواد استفاده می کنید می تواند هر چیزی مانند یک پیمانه پلوپز، لیوان و یا حتی یک کاسه باشد. فقط یادتان باشد که از هر پیمانه ای که برای اندازه زدن مواد حلوا استفاده می کنید، باید تمام مواد را با همان پیمانه اندازه گیری کنید. بنابراین بسته به اینکه می خواهید چه مقدار حلوا درست کنید، می توانید پیمانه را کوچک یا بزرگ تر در نظر بگیرید.

برای درست کردن شربت حلوای چای، ابتدا حدود ۴ الی ۵ قاشق مرباخوری چای خوش عطر را با مقدار کمتری آب دم کنید. سپس به اندازه نصف پیمانه از چای دم کرده غلیظ را برای آماده کردن شربت حلوا بردارید و کنار بگذارید. چای را از یک توری رد کنید تا تفاله های چای وارد آن نشوند. وقتی چای دم کرده را به شربت اضافه می کنید یک شربت حلوای بسیار خوشرنگ خواهید داشت که رنگ حلوای چای شما را بی نظیر می کند.

برای تهیه شربت حلوای چایی، یک شیرجوش یا قابلمه کوچک را روی گاز قرار دهید و گلاب و شکر و چای دم کرده غلیظ را به آن اضافه کنید. زیر شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید تا شکر کاملا حل شود و مایع شفاف شود. وقتی شکر حل شد زیر شعله گاز را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید. حواستان باشد که شربت حلوا نباید بجوشد چون جوشیدن باعث از بین رفتن عطر گلاب می شود و از طرف دیگر باعث تبخیر شربت حلوا می شود و حجم شربت را کم می کند در صورتیکه ما برای درست کردن حلوا با چای، نیاز به کل شربت داریم. چند دقیقه قبل از اینکه شربت حلوا را به حلوای چای اضافه کنید، زیر شعله گاز را مجددا روشن کنید تا شربت حلوا کاملا داغ شود.

حلوا با چای

حال یک ماهیتابه روی شعله گاز قرار دهید و آرد سنگک و روغن را به ماهیتابه اضافه کنید. در ابتدا به مدت چند دقیقه شعله گاز را کمی بیشتر کنید تا روغن داغ شود، سپس شعله گاز را کاملا ملایم کنید و آرد حلوا را به مدت یک ساعت و ربع با حرارت ملایم تفت دهید. موقع تفت دادن آرد حلوا باید مرتبا کنار آن بایستید و هر چند ثانیه یک بار آرد را هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. حواستان باشد که آرد قرار است به مدت نسبتا طولانی تفت بخورد تا هم بوی خامی آرد گرفته شود و هم آرد کاملا قهوه ای خوشرنگ شود. اگر موقع تفت دادن آرد حرارت زیاد باشد و یا اینکه آن را بهم نزنید، ممکن است آرد بسوزد و باعث تلخ شدن حلوا شود. وقتی آرد بسوزد در واقع دیگر نمی توانید به تفت دادن آن ادامه دهید.

حلوا بدون زعفران

در واقع یکی از رموز خوشمزه شدن حلوا این است که آرد حلوا با حرارت کم و در مدت طولانی تفت بخورد. بنابراین به طور کلی موقع درست کردن انواع حلوا باید صبور باشید. هیچگاه برای اینکه آرد حلوا سریع تفت بخورد و تغییر رنگ دهد، زیر شعله گاز را زیاد نکنید.

برای پخت حلوای چای می توانید از آرد گندم بدون سبوس نیز استفاده کنید، ولی اگر می خواهید رنگ حلوا خوشرنگ تر و تیره تر شود و بافت و طعم حلوای بهتری داشته باشید این حلوای سنتی را با آرد سنگک که سبوس دار است تهیه کنید.

بعد از اینکه آرد کاملا تفت خورد پودر هل خالص که در منزل تهیه کرده اید را به آرد اضافه کنید و هم بزنید. سپس بلافاصله باید شربت حلوا را اضافه کنید. موقع اضافه کردن شربت حلوا زیر شعله گاز باید روشن بماند و تا پایان پخت حلوا شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید و به شعله گاز دست نزنید.

حلوا تیره مجلسی

حلوای مجلسی

شربت حلوا را می توانید به طور یکجا یا مرحله به مرحله اضافه کنید. از آنجایی که کل مقدار شربت را باید استفاده کنیم می توانید شربت را یکجا به آرد اضافه کنید و شروع به هم زدن و زیر و رو کردن حلوای خوشمزه چایی کنید تا حلوا یکدست شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و ماهیتابه را به صورت گهواره ای تکان دهید تا حلوا جمع و یک تکه شود.

تزیین حلوای تیره

سعی کنید از یک ماهیتابه لبه دار بلند استفاده کنید تا هنگامی که شربت را به حلوا اضافه می کنید، بهم زدن آن برایتان آسان باشد. مراقب باشید تا دستتان با بخار آب و شربت حلوا نسوزد، خصوصا هنگامی که حجم حلوای چای زیاد باشد.

حلوای خوشمزه

وقتی حلوای تیره چای آماده شد، تا زمانیکه داغ است آن را داخل ظرف سرو بریزید و سطح آن را صاف کنید چون وقتی حلوا داغ است سطح آن را راحت تر صاف و یکدست می شود.

طرز تهیه حلوای چای

برای تزیین حلوای تیره می توانید از خلال پسته، خلال بادام یا پودر نارگیل و هر چیزی که مورد علاقه تان است استفاده کنید. اگر می خواهید روی ظرف حلوا را سلفون بکشید ابتدا اجازه دهید تا حلوا به دمای محیط برسد و سپس روی آن را سلفون بکشید.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. ناهید می گوید

    من با این دستور سایتتون حلوای چای درست کردم واقعا خوش عطر و خوشمزه شده بود هر کسی میخورد میگفت چقدر عالی شده اصلا باورشون نمیشد این حلوا بدون زعفرون درست شده، مرسی از سرآشپز دلخوشی

    1. دلخوشی می گوید

      بله دقیقا حلوای چای که از نوع حلوای بدون زعفرون هست بسیار خوشمزه هست و ارزش حداقل یک بار امتحان کردن رو داره

  2. نسرین جواهرزاده می گوید

    عالییی ممنون که هستید

    1. دلخوشی می گوید

      ممنون عزیزم خوشحالم که آموزش این حلوای مجلسی خوشمزه
      مورد پسندتون واقع شده. حلوای بی نظیری هست
      قصد داریم انواع بیشتر دستور حلوا رو به سایت اضافه کنیم
      در اینستاگرام سرآشپز دلخوشی هم می تونید از دیدن کلیپ های آشپزی
      که دستورهاش داخل سایت هم هست لذت ببرید.

  3. ناشناس می گوید

    من درست کردم زعفران نداشتم خیلی ناراحت شدم ولی این دستورو درست کردم عالی شد مرسی ازشما

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عزیزم
      خواهش می کنم خوشحالم دستور حلوای چای رو دوست داشتید
      این حلوا بر خلاف اینکه زعفران نداره ولی به شدت خوشمزه و متفاوت هست
      تقریبا تمام کسانی که مزه اش رو امتحان کردن عاشق طعم حلوای بدون زعفران با چای شدن
      نوش جونتون دوست عزیز

  4. ندا می گوید

    عالی عالی عالی

    1. دلخوشی می گوید

      سلام ندا جان
      ممنون عزیزم از کامنت پرمهرت
      این حلوای چای جزو اون حلواهای خوشمزه و با مواد اولیه ساده ای
      هست که اصلا نمیشه باور کرد تا این حد خوشمزه بشه
      توصیه می کنم حتما درست کنید و از طعمش لذت ببرید

  5. آناهیتا می گوید

    سلام و ممنون بابت دستور
    من هنوز درست نکردم اما میخوام ۵شنبه این حلوا رو تهیه کنم
    آیا این حلوا رو میشه داخل ماسوره ریخت و گل زد یا خیلی سفت میشه؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام آناهیتای عزیز
      برای ماسوره زدن باید بافت حلوا شل تر باشه.
      این حلوا رو می تونید ماسوره بزنید ولی کمی کار باهاش سخت میشه
      چون بافتش زیاد شل نیست مگر اینکه کمی تغییرش بدید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.