سفید کردن دندان های زرد با ۷ روش خانگی موثر

0 1,346

مجله اینترنتی دلخوشی: چه روش هایی برای سفید کردن دندان ها در منزل وجود دارد؟ در سال ۲۰۱۵، آمریکایی­ها بیش از ۱۱ میلیارد دلار برای سفید کردن دندان­ های خود هزینه کردند، و بیش از ۱٫۴ میلیارد دلار صرف خرید محصولات سفید کننده دندان در منزل کردند. محصولات زیادی برای سفید کردن دندان­ ها وجود دارد. با این حال، بیشتر محصولات سفید کننده دندان از مواد شیمیایی برای سفید کردن دندان­ها استفاده می­کنند، که بسیاری از افراد را در استفاده از آن­ها نگران می­کند. اگر می­خواهید دندان­های سفیدتر داشته باشید و همچنین از مواد شیمیایی استفاده نکنید، ادامه مطلب را دنبال کنید، در این مقاله روش­های بسیاری وجود دارد که هم طبیعی و هم مطمئن هستند.

سفید کردن دندان ها

علت زرد شدن دندان­ها چیست؟

چندین عامل وجود دارد که باعث زرد شدن دندان­ ها می شوند و درخشش و سفیدی آنها را کم می کنند. بعضی از غذاها می­توانند مینای دندان شما که بیرونی ترین لایه دندان است را لکه دار کنند. علاوه بر این، ایجاد پلاک روی دندان­ ها می­تواند باعث زرد شدن دندان ها شود. این نوع تغییر رنگ دندان ها معمولاً ممکن است با استفاده منظم داروهای تمیز کننده و سفید کننده درمان شود.

با این حال، بعضی اوقات دندان ها زرد رنگ به نظر می­رسند، زیرا مینای سخت دندان از بین رفته است و عاج زیر آن را نشان می­دهد. عاج دندان یک بافت طبیعی زرد و استخوانی است که در زیر مینای دندان قرار دارد.

در اینجا ۷ روش ساده وجود دارد که می­توانید دندان­های خود را به طور طبیعی سفید کنید.


۱-کشیدن روغن بر روی دندان را امتحان کنید

کشیدن روغن یک داروی سنتی معمول در هند است که به منظور بهبود بهداشت دهان و دندان و دفع سموم از بدن استفاده می شود. این عمل شامل چرخش روغن در اطراف دهان برای از بین بردن باکتری­ها است که می­تواند به پلاک تبدیل شده و باعث زرد شدن دندان­های شما شود. به طور سنتی، هندی­ها برای کشیدن روغن بر روی دندان ها از روغن آفتابگردان یا کنجد استفاده می­کردند، اما هر روغن طبیعی می­تواند برای این کار استفاده شود.

روغن نارگیل یک انتخاب محبوب برای این کار است زیرا دارای طعم مطبوعی است و مزایای سلامتی دیگری نیز به همراه دارد. روغن نارگیل اسید لوریک زیادی دارد، که به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری ها شناخته شده است. چند مطالعه نشان داده­اند که کشیدن روغن به صورت روزانه باکتری­های موجود در دهان، به همراه پلاک دندان و التهاب لثه را کاهش می دهد. استرپتوکوک موتانس (Streptococcus mutans ) یکی از انواع اولیه باکتری­ها در دهان است که باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه دندان می­شود.

یک مطالعه نشان داده است که استفاده روزانه از روغن کنجد برای شستن دهان و دندان، به طور قابل توجهی استرپتوکوکوس موتانس (Streptococcus mutans) موجود در بزاق را حداقل در عرض یک هفته کاهش می­دهد.

متأسفانه، هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که ثابت کند کشیدن روغن، دندان­های شما را سفیدتر می­کند. با این حال، این کار یک عمل بدون خطراست و قطعاً ارزش امتحان کردن دارد. بسیاری از افراد ادعا می­کنند که دندان­هایشان بعد از کشیدن منظم روغن، سفیدتر و روشن تر شده است.

برای کشیدن روغن روی دندان ها، ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود بریزید و روغن را در دهان خود بچرخانید و از بین دندان­ها رد کنید و سپس از دهان خارج کنید. روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است، بنابراین ممکن است لازم باشد چند ثانیه صبر کنید تا ذوب شود و به صورت مایع شود. کشیدن روغن را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه انجام دهید. حتما روغن نارگیل را درون یک توالت یا سطل زباله بریزید، زیرا می­تواند در لوله­های تخلیه به حالت جامد برگردد و باعث گرفتگی شود.

برخلاف بسیاری از روش­های سفید کردن دندان، کشیدن روغن نارگیل دندان های شما را در معرض اسید یا سایر ترکیباتی که مینای دندان را از بین می­برد قرار نمی­دهد. این بدان معنی است که انجام روزانه آن بی خطر است.

به طور خلاصه:

کشیدن روغن نارگیل روی دندان ها برای از بین بردن باکتری­ها به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه به صورت روزانه می­تواند باعث کاهش پلاک روی دندان و سفیدی دندان­ها شود و ممکن است دندان­های شما را روشن­تر کند.


۲- سفید کردن دندان با جوش شیرین

جوش شیرین دارای خاصیت سفید کنندگی طبیعی است، به همین دلیل یک ماده تجاری محبوب در خمیر دندان است. جوش شیرین یک ساینده معمولی برای دندان است که می­تواند به پاک کردن لکه­ های سطحی روی دندان­ها کمک کند. علاوه بر این، جوش شیرین باعث ایجاد محیطی قلیایی در دهان شما می­شود که از رشد باکتری­ها جلوگیری می­کند. البته استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها درمان و روشی نیست که دندان­های شما را یک شبه سفید کند، اما در طول زمان متوجه تفاوت در ظاهر دندان­های خود خواهید شد. علم هنوز اثبات نکرده­است که مسواک زدن با جوش شیرین باعث سفیدتر شدن دندان های شما خواهد شد، اما مطالعات متعددی نشان می­دهد که خمیر دندان با جوش شیرین به طور قابل توجهی دارای خاصیت سفید کنندگی است. یک مطالعه نشان داده است که خمیردندان­های حاوی جوش شیرین در از بین بردن لکه­ های زرد از دندان نسبت به خمیردندان های استاندارد و بدون جوش شیرین به طور قابل توجهی موثرتر هستند. هرچه غلظت جوش شیرین بالاتر باشد، تأثیر آن بیشتر می­شود.

علاوه بر این، یک بررسی از پنج مطالعه نشان داده است که خمیردندان­های حاوی جوش شیرین، پلاک را از دندان­ها به طور مؤثرتر از خمیر دندان­های بدون جوش شیرین حذف می­کنند. برای استفاده از این روش درمانی، ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین را با ۲ قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و دندان­های خود را با خمیر به­دست آمده مسواک بزنید. می­توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

به طور خلاصه:

مسواک زدن با خمیر درست شده از ترکیب جوش شیرین و آب می­تواند باکتری­های موجود در دهان را کاهش دهد و لکه­های سطحی را از بین ببرد.


۳- از هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) استفاده کنید

هیدروژن پراکسید یک ماده سفید کننده طبیعی است که باعث از بین رفتن باکتری­ها در دهان شما نیز می­شود. در حقیقت، مردم سال­هاست که از هیدروژن پراکسید به دلیل توانایی آن در از بین بردن باکتری­ها، برای ضدعفونی کردن زخم­ها استفاده می­کنند. بسیاری از محصولات سفید کننده تجاری حاوی هیدروژن پراکسید هستند. متأسفانه­، هیچ مطالعه­ای برای اثبات تأثیر شستشو یا مسواک زدن با هیدروژن پراکسید بر روی سفید شدن دندان به تنهایی انجام نشده است، اما چندین مطالعه و تحقیق، خمیردندان­های حاوی هیدروژن پراکسید را آنالیز و بررسی کرده اند. یک پژوهش نشان داد که خمیردندان حاوی جوش شیرین و ۱ درصد هیدروژن پراکسید منجر به سفیدتر شدن قابل توجه دندان­ها می­شود.

یک مطالعه دیگر نشان داد که مسواک زدن با یک خمیر دندان حاوی جوش شیرین و پراکسید دو بار در روز منجر به ۶۲٪ سفیدتر شدن دندان در شش هفته می­شود. اگرچه غلظت­های بسیار رقیق شده هیدروژن پراکسید بی خطر به نظر می­رسد، غلظت زیاد یا استفاده بیش از حد آن می­تواند باعث تحریک لثه و حساسیت دندان شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که دوز بالای آن ممکن است باعث ایجاد سرطان شود، اما این مورد اثبات نشده است.

یکی از راه­های استفاده از هیدروژن پراکسید، به عنوان دهانشویه دهان قبل از مسواک زدن است. مطمئن شوید که برای جلوگیری از عوارض جانبی از یک محلول ۱٫۵٪ یا ۳٪ استفاده می­کنید. متداول ترین غلظت هیدروژن پراکسید در داروخانه یک محلول ۳٪ است. به راحتی می­توانید با مخلوط کردن مساوی هیدروژن پراکسید و آب، این غلظت را به ۱٫۵ درصد کاهش دهید.

روش دیگر استفاده از هیدروژن پراکسید، مخلوط کردن آن با جوش شیرین برای تهیه خمیر دندان است. ۲ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید را با ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید و به آرامی دندان­های خود را با مخلوط  مسواک کنید.

استفاده از این خمیر خانگی برای سفید کردن دندان ها را به چند بار در هفته محدود کنید، زیرا استفاده بیش از حد می­تواند مینای دندان شما را از بین ببرد.

به طور خلاصه:

هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) یک ماده سفید کننده طبیعی است و می­تواند باکتری­های موجود در دهان شما را از بین ببرد. می­توانید از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید یا آن را با جوش شیرین مخلوط کنید تا یک خمیر دندان سفید کننده به دست آید.


۴- سفید کردن دندان با سرکه سیب

سرکه سیب قرن­هاست که به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و تمیز کننده طبیعی مورد استفاده قرار می­گیرد. اسید استیک، که ماده اصلی فعال سرکه سیب است، باکتری­ها را به طور مؤثر از بین می­برد. خاصیت ضد باکتریایی سرکه همان چیزی است که آن را برای تمیز کردن دهان و سفیدتر کردن دندان ها مفید می­کند.

یک مطالعه انجام شده بر روی دندان­های گاو نشان داد که سرکه سیب دارای خاصیت سفید کنندگی دندان­ها است. با این حال، آن­ها همچنین دریافتند که سرکه ممکن است دندان­ها را نرم کند. اسید استیک موجود در سرکه پتانسیل تخریب مینای دندان­ها را دارد. به همین دلیل، شما نباید هر روز از سرکه سیب استفاده کنید. همچنین باید مقدار زمانی که سرکه سیب با دندان­های شما در تماس است را محدود کنید.

برای استفاده از آن به عنوان دهانشویه­، آن را با آب رقیق کرده و چند دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید. حتماً دهان خود را با آب معمولی بعد از استفاده آن بشویید.

به طور خلاصه:

سرکه سیب دارای خاصیت ضد باکتریایی است که ممکن است به سفیدتر شدن دندان­های شما کمک کند. با این حال، استفاده بیش از حد از سرکه سیب می­تواند مینای دندان شما را خراب کند، بنابراین استفاده از آن را به چند بار در هفته محدود کنید.


۵- از میوه و سبزیجات استفاده کنید

رژیم غذایی پر میوه و سبزیجات ممکن است برای بدن و دندان­های شما مفید باشد. هرچند که آن­ها جایگزینی برای مسواک زدن دندان­ها نیستند. میوه­ها و سبزیجات خرد شده می­توانند در هنگام جویدن به شما در از بین بردن پلاک دندان کمک کنند. به طور خاص، توت فرنگی و آناناس دو میوه ای هستند که گفته می­شود به سفید شدن دندان­ها کمک می­کنند.

سفید کردن دندان ها با توت فرنگی

سفید کردن دندان­ها با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین یک داروی طبیعی است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. طرفداران این روش ادعا می­کنند که اسید مالیک موجود در توت فرنگی، تغییر رنگ در دندان شما را از بین می­برد، در حالی که جوش شیرین باعث رفع لکه ها می­شود. با این حال، این روش درمانی توسط علم کاملاً مورد حمایت قرار نگرفته است. توت فرنگی ممکن است باعث سفید شدن دندان­های شما شود و جرم دندان ها را از بین ببرد.

یک مطالعه جدید نشان داد که یک مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین در مقایسه با محصولات سفید کننده تجاری باعث تغییر رنگ بسیار کمی در دندان ها می­شود. اگر تصمیم دارید این روش را امتحان کنید، استفاده از آن را به چند بار در هفته محدود کنید.

با این وجود برخی مطالعات نشان می­دهد که توت فرنگی و جوش شیرین تأثیر حداقل بر روی مینای دندان دارند، استفاده بیش از حد از آن می­تواند باعث آسیب به دندان شود. برای استفاده از این روش درمانی، یک توت فرنگی تازه را خرد کنید، آن را با جوش شیرین ترکیب کنید و مخلوط را روی دندان­های خود بزنید.

سفید کردن دندان ها با آناناس

برخی ادعا می­کنند که آناناس می­تواند دندان­ها را سفیدتر کند. یک مطالعه نشان داد که خمیردندان حاوی برملین، آنزیمی که در آناناس وجود دارد، در از بین بردن لکه­های دندان نسبت به خمیردندان معمولی مؤثرتر است. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن آناناس همان اثر را دارد.

به طور خلاصه:

بعضی از میوه­ها ممکن است خواصی داشته باشند که به سفیدتر شدن دندان­ها کمک کنند. به طور مرتب از میوه و سبزیجات خام استفاده کنید تا از ایجاد پلاک بر روی دندان­ها جلوگیری کنید و دندان­هایتان درخشان­تر به نظر برسند.


۶- از ایجاد لکه بر روی دندان­هایتان جلوگیری کنید

به طور طبیعی دندان ها با افزایش سن زرد می شوند، اما مواردی وجود دارد که می­توانید برای جلوگیری از لکه روی دندان­های خود انجام دهید.

مواد غذایی و نوشیدنی­های رنگی را محدود کنید، قهوه، شراب قرمز، سودا و انواع توت­های تیره از خوراکی­های رنگی بدنام برای لکه دار کردن دندان­ها هستند. این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل از مصرف آن­ها اجتناب کنید، بلکه باید مدت زمانی که این مواد با دندان­هایتان در تماس هستند را محدود کنید. در صورت امکان، از مصرف نوشیدنی­ها از نی استفاده کنید تا از تماس مستقیم آن­ها با دندان­های خود جلوگیری کنید. علاوه بر این، بلافاصله پس از مصرف یکی از این غذاها یا نوشیدنی­ها، دندان­های خود را مسواک بزنید تا تأثیر آن­ها بر روی رنگ دندان­های شما کمتر شود.

علاوه بر این، از سیگار کشیدن و جویدن تنباکو خودداری کنید، که هر دو می­توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند.

شکر را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

اگر می­خواهید دندان­های سفیدتری داشته باشید، میزان مصرف قند خود را کاهش دهید. رژیم غذایی پر قند از رشد باکتری­های Streptococcus mutans که از انواع اصلی باکتری­هایی است که باعث ایجاد پلاک بر روی دندان می­شوند را تقویت می­کند.

وقتی غذای قندی مصرف می­کنید، بلافاصله بعد از خوردن غذا، دندان­های خود را مسواک بزنید.

مقدار زیادی کلسیم در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

برخی از تغییر رنگ دندان ها در اثر فرسایش مینای دندان و در معرض دید قرار گرفتن عاج دندان، که به رنگ زرد است ایجاد می شود. بنابراین، هر کاری که برای تقویت مینای دندان­ها انجام می­دهید، به سفید نگه داشتن دندان­های مرواریدی شما کمک می­کند.

غذاهای سرشار از کلسیم، مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی، ممکن است به محافظت از دندان­های شما در برابر فرسایش مینای دندان کمک کنند.

یک رژیم غذایی سالم با کلسیم کافی می­تواند به جلوگیری از زرد شدن دندان­ها کمک کند. مسواک زدن دندان­های شما بلافاصله بعد از غذا نیز می­تواند به جلوگیری از ایجاد لکه­ها بر روی دندان کمک کند.


۷- ارزش مسواک زدن و نخ دندان را دست کم نگیرید

در حالی که برخی از تغییر رنگ دندان­ها به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می­شود، اما عمدتاً دلیل آن ایجاد پلاک بر روی دندان است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم با کاهش باکتری­های موجود در دهان و جلوگیری از ایجاد پلاک به دندان شما کمک می­کند تا سفید شود. خمیردندان، لکه ­های دندان را به آرامی از بین می­برد و نخ دندان باعث از بین رفتن باکتری­های منجر به پلاک می­شود. تمیز کردن منظم دندان همچنین می­تواند باعث تمیزی و سفیدی دندان­های شما شود.


روش­های دیگر سفید کردن دندان که اثبات نشده اند

چند روش دیگر برای سفید کردن طبیعی دندان وجود دارد، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات اثربخشی یا بی خطر بودن آن­ها وجود ندارد.

در ادامه برخی از روش­های تایید نشده آورده شده است:

سفید کردن دندان با پودر ذغال: مسواک زدن با ذغال ظاهراً سموم را از دهان بیرون می­کشد و لکه­ ها را از دندان جدا می­کند.

سفید کردن دندان با خاک رس: طرفداران این روش ادعا می­کنند که مسواک زدن با خاک رس به از بین بردن لکه­های دندان کمک می­کند.

سفید کردن دندان با پوست میوه: برخی می­گویند مالیدن پوست پرتقال، لیمو یا موز روی دندان­ها، باعث سفیدتر شدن آن­ها می­شود. طرفداران این روش ها ادعا می­کنند که دندان­ها به طور قابل توجهی سفیدتر می­شوند، اما هیچ تحقیقی اثربخشی آن­ها را ارزیابی نکرده است.

به طور خلاصه:

پودر ذغال، خاک رس و پوست میوه ممکن است به سفیدتر کردن دندان­های شما کمک کند، اما هیچ مطالعه­ای بی خطر بودن یا اثربخشی این روش­­ها را ارزیابی نکرده است.


پیام پایانی

چندین روش طبیعی برای کمک به سفیدتر کردن دندان­های شما وجود دارد. بسیاری از این روش­های درمانی با از بین بردن لکه­های سطحی روی دندان­های شما باعث سفید شدن دندان­های می­شوند. با این حال، بیشتر دندانپزشکان درمان­های سفید کنندگی را ارائه می­دهند که بسیار قوی­تر از این روش­های درمانی طبیعی هستند که برای تغییر رنگ شدید دندان­ها موثر هستند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: www.healthline.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.