نحوه تمیز کردن و برق انداختن کاشی و سرامیک کف

0 2,665

مجله اینترنتی دلخوشی: کاشی و سرامیک کفپوش آشپزخانه ها، حمام ها و سایر مناطق خانه ممکن است هر از گاهی کثیف و کدر شوند. با مراقبت مناسب، سرامیک کف می تواند سالها تمیز به نظر برسد. در این مقاله مراقبت های اولیه کفپوش و تکنیک های تمیز کردن اصولی و نحوه تمیز کردن لکه از کفپوش های خانه را به شما آموزش می دهیم. این تکنیک ها برای کفپوش کاشی و سرامیک مناسب هستند. با این حال، مراقب باشید تا آنها را بیش از حد تمیز نکنید و از صابون استفاده نکنید، چرا که می تواند باعث لکه دار شدن یا ماندن جای صابون روی کاشی های شما شود.

برق انداختن سرامیک و کاشی

روش اول: مراقبت اولیه از کاشی و سرامیک کف

۱- روزانه کف خانه را جارو بزنید

 با این کار، آشغال های ریز، خرده های مواد غذایی و سایر قطعات زباله که می توانند در کف زمین انباشته شوند را از بین می برید. خاک با نشستن در مناطق مرطوب می تواند به سرعت به زباله تبدیل شود. همچنین قبل از تمیز کردن کاشی و سرامیک، باید کف را جارو کنید. بعد از آن می توانید با یک پارچه خشک گرد و غبار روی زمین را تمیز کنید.

اگر کفپوش سنگ مرمر یا سنگ طبیعی دارید، حتما از جاروی نرم برای جارو کردن استفاده کنید. جاروی زبر می تواند سنگ ها را خراش دهد.

۲- کف خانه را با آب گرم تمیز کنید

 اگر سرامیک و کاشی کف خانه لکه نداشته باشد یا به تمیز کردن زیادی احتیاج نداشته باشد، می توانید با یک تمیز کننده ساده، کف زمین را تمیز کنید. طی را مرتب در آب گرم بشویید و زمین را با آن تمیز کنید. می توانید مقدار کمی صابون در ظرف آب گرم اضافه کنید تا گرد و غبار و مواد زائد روزمره را بهتر تمیز کنید. برای درخشش سرامیک و کاشی کف خانه، کافی است با یک دستمال مرطوب روی زمین را تمیز کنید.

۳- از آب یا آب مخلوط شده با مواد شوینده استفاده می کنید

پس از آن کف را خشک کنید. استفاده از یک فرش کوچک بر روی کفپوش باعث جلوگیری از تجمع سریع ریز گرد و خاک می شود.

۴- اگر چیزی روی زمین می ریزد بی درنگ آن را تمیز کنید

اگر حتی یک لیوان آب روی کفپوش خانه می ریزد، آن را فوراً تمیز کنید. هرچه زمان بیشتری لکه روی زمین بماند، اثر لکه آن بیشتر می شود و بیشتر به داخل زمین فرو می رود و پاک کردن آن با گذشت زمان سخت تر و زمانگیر خواهد شد. آب پرتقال و سایر مایعات قندی نیز بسیار چسبنده و آزار دهنده هستند که باید فورا آنها را از روی زمین پاک کنید.

۵- لکه های سخت تر و آلوده تر را با مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید

اگر لکه بزرگی روی زمین است، یک ماده ضد عفونی کننده را مستقیماً بر روی نقطه اسپری کرده و بلافاصله آن را پاک کنید. در صورت امکان، ضد عفونی کننده را در محل لکه، محدود کنید. مواد شیمیایی قوی ممکن است کاشی و سرامیک کف را تخریب یا لکه دار کند و باعث خوردگی آنها شود.

 

روش دوم: تکنیک های تمیز کردن عمیق

۱- کفپوش ها را با محلول آب گرم و سرکه تمیز کنید

نصف فنجان سرکه را در یک ظرف آب گرم مخلوط کرده و با جارو زدن کف زمین را تمیز کنید. اگر هنوز کفپوش ها آنقدر تمیز به نظر نمی رسند، مجدداً کف را با استفاده از آب و مواد شوینده تمیز کنید.

پس از اتمام شستشو، کف را با آب گرم، تمیز بشویید. نکته مهم این است که تمام شوینده­های باقیمانده از کاشی ها جدا شود تا باعث جذب و نگه داشتن خاک روی زمین نشود. دقت کنید که برای تمیز کردن کاشی های مرمر از سرکه یا مواد شیمیایی استفاده نکنید.

۲- کاشی و سرامیک کف را لکه زدایی کنید.

خمیری را با مخلوط ۵۰/۵۰ پودر تمیز کننده و آب گرم آماده کنید. خمیر را با استفاده از یک پارچه تمیز روی لکه مالیده و سپس بگذارید پنج تا ۱۰ دقیقه بماند. محدوده لکه را با یک برس نرم بشویید، سپس با آب گرم و یک دستمال تمیز کنید تا همه باقی مانده های خمیر از روی کفپوش پاک شود. اگر لکه هنوز قابل مشاهده است، این روند را تکرار کنید.

۳- کپک کاشی های حمام را تمیز کنید

یک محلول ۵۰/۵۰ از آب و آمونیاک تهیه کنید. محل را با استفاده از یک برس نرم و محلول آمونیاک پاک کنید. پس از از بین رفتن کپک از روی کاشی های حمام، کف را با آب تمیز بشویید. به هنگام استفاده از آمونیاک بسیار دقت کنید و حتما برای محافظت از دستان خود از یک جفت دستکش پلاستیکی استفاده کنید. همچنین، از وجود یک تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید و به هنگام کار با آمونیاک در فضای بسته نباشید. در صورت عدم تمایل به استفاده از آمونیاک می توانید از شوینده ها و جرم گیرهای ملایم تر استفاده کنید.

کاشی ها در حمام گاهی اوقات کپک می زنند. بهترین روش جلوگیری از کپک زدن کاشی های حمام؛ ، خشک نگه داشتن حمام بعد از دوش گرفتن است. به هنگام خروج از حمام سیستم تهویه و هواکش را برای مدتی روشن بگذارید و یا مدتی درب حمام را باز بگذارید تا بخار و رطوبت جمع شده در حمام خارج شود.

۴- لکه های زنگ زدگی را از کاشی کف پاک کنید

 برای محافظت از دستان خود یک جفت دستکش پلاستیکی بپوشید. یک پارچه تمیز را با نفت سفید مرطوب کنید. با استفاده از پارچه آغشته به نفت سفید، روی لکه زنگ زده روی کاشی یا سرامیک بکشید. منطقه را با آب گرم بشویید تا زنگ زدگی و نفت سفید باقیمانده از بین برود، سپس اگر زنگ زدگی کاملاً از بین نرفت، این روند را تکرار کنید.

احتمالاً مجبور نخواهید شد این کار را زیاد انجام دهید، اما در صورت تمیز کردن با نفت سفید، از زنگ زدگی مجدد جلوگیری می کنید.

روش سوم: تمیز کردن قسمت بندکشی کاشی ها

۱- پاک کن مداد را امتحان کنید.

 این ترفند خانگی برای تمیز کردن بخش های کوچک بسیار مناسب است. به سادگی پاک کن یک مداد را روی لکه در قسمت بندکشی کاشی و سرامیک بکشید تا لکه از بین برود. از پاک کن سفید یا صورتی استفاده کنید. می توانید از سمباده یا ابزارهای تراش مخصوص بندکشی کاشی و سرامیک نیز استفاده کنید.

۲- برای تمیز کردن کاشی و سرامیک از جوش شیرین استفاده کنید

 با جوش شیرین و آب، خمیری درست کنید. با استفاده از یک مسواک قدیمی آن را روی قسمت های کثیف کاشی یا سرامیک بمالید. خمیر را به خوبی روی سطح پخش کنید. بعد از گذشت یک ربع، سطح را با آب گرم بشویید.

با استفاده از این روش به طور طبیعی، بیشتر سطح کاشی و سرامیک روشن می شود. برای لکه های سخت تر، اجازه دهید خمیر مدت زمان بیشتری قبل از شروع به تمیز کردن، روی محل لکه باقی بماند.

۳- لکه های سخت را با سفیدکننده تمیز کنید

اگر روش های طبیعی کار نمی کنند، استفاده از یک سفید کننده را امتحان کنید. برای ساخت این محلول از ترکیب ۷۵/۲۵ سفید کننده و آب استفاده کنید. اگر کاشی شما رنگی است، باید از آب معمولی استفاده کنید. از سفید کننده استفاده نکنید زیرا ممکن است رنگ را از بین ببرد. از مسواک یا لبه یک اسفنج برای تمیز کردن با محلول استفاده کنید. پس از اتمام کار، کف را با آب گرم بشویید تا همه آثار سفید کننده را از بین ببرید. مراقب باشید که محلول سفید کننده روی کاشی ها نریزد. در حین استفاده از سفید کننده، یک جفت دستکش پلاستیکی برای محافظت از دستان خود استفاده کنید.

بعد از اینکه کف کاملاً خشک شد، یک لایه از بتونه بندکشی کاشی و سرامیک یا همان دوغاب بندکشی را به دقت بین کاشی ها یا سرامیک ها بزنید تا از جذب آب به داخل درزهای آن جلوگیری کنید.

اگر دوست ندارید از سفید کننده استفاده کنید، ممکن است بتوانید یک پاک کننده تجاری پیدا کنید که قوی تر از یک محصول تمیز کننده طبیعی باشد. با این حال، برچسب روی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سفید کننده جزو مواد تشکیل دهنده آن نیست.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: www.wikihow.life

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.