بورک سیگارتی سوخاری (غذای بسیار خوشمزه ترکیه)

0 12,204

بورک یکی از غذاهای بسیار خوشمزه ترکیه می باشد. بورک انواع متفاوتی دارد از جمله بورک گوشت، بورک مرغ، بورک سبزیجات، بورک پنیر، بورک رژیمی در فر و غیره. این غذا را می توان به عنوان غذای اصلی، عصرانه، و یا پیش غذا استفاده کرد. از آنجایی که بورک جزو غذایی هایی هست که می توان آن را از روز قبل از مهمانی آماده کرد و فقط روز مهمانی سرخ شود، بنابراین برای مهمانی ها و جشن ها گزینه خوبی هست و همیشه می توانید یکی از انواع آن را تهیه کنید و در لیست غذای مهمانی های خود قرار دهید. مجله اینترنتی دلخوشی قصد دارد یکی از انواع بورک را به شما عزیزان آموزش دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

بورک ، غذای ترکیه

نفرات سرو: ۶ نفر

مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه

با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید. 

مواد لازم برای تهیه بورک سیگارتی سوخاری:

  • خمير فيلو (خمیر یوفکا) مربع، گرد یا مثلثی به تعداد لازم
  • ذرت نصف لیوان
  • پياز سرخ كرده ۶ قاشق غذاخوری
  • قارچ ۲۰۰ گرم
  • ژامبون مرغ ۳ الی ۴ ورق
  • نمك، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • آويشن به مقدار لازم
  • كره براي چرب كردن ورقه هاي فیلو به مقدار لازم
  • پنير پيتزا یک بسته ۵۰۰ گرمی
  • پنير گودا یک بسته
  • پودر سوخاری به مقدار لازم
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم

  طرز تهیه بورک سیگارتی سوخاری:

– ابتدا قارچ ها را به صورت نگینی ریز خرد کنید وبا روغن خیلی کم به اندازه ۲ قاشق غذاخوری با حرارت بالا تفت دهید تا کمی سرخ شود و آبش گرفته شود. اگر قارچ ها را با حرارت پایین تفت دهید قارچ ها خیلی آب می اندازند بنابراین از حرارت بالا برای تفت دادن قارچ ها استفاده کنید.

– سپس ورقه های ژامبون مرغ را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به قارچ ها اضافه کنید.

– پیاز سرخ کرده، ذرت، نمک فلفل،زردچوبه و آویشن را نیز به مابقی مواد اضافه کنید.

– تمامی مواد را با هم کمی تفت دهید و زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مواد بورک کاملا خنک شود.

 پیچیدن بورک ها:

– یک ورقه فیلو (خمیر یوفکا) بردارید و تمام سطح آن را با کمک یک فرچه مقدار کمی کره بمالید.

– در یک گوشه خمیر فیلو به اندازه یک قاشق غذاخوری پر از مواد سردشده بورک قرار دهید.

بورک ، غذای ترکیه

– سپس هر ورقه پنیر گودا را به دو نوار باریک تقسیم کنید و یک نوار باریک پنیر گودا را روی مواد بورک قرار دهید. یعنی هر ورقه پنیر گودا برای پیچیدن ۲ عدد بورک استفاده می شود.

بورک ، غذای ترکیه

– سپس مقداری پنیر پیتزا را برداشته و در کف دست کمی فشار می دهیم تا به هم فشرده شود و آن را روی پنیر گودا قرارمی دهیم و با دست کمی پهن می کنیم.

بورک ، غذای ترکیه

– سپس همانند تصویر شروع به رول کردن بورک های سیگارتی می کنیم.

بورک ، غذای ترکیه

بورک ، غذای ترکیه

بورک ، غذای ترکیه

– تمامی بورک ها را به همین روش پیچیده و کنار می گذاریم.

بورک ، غذای ترکیه

بورک ، غذای ترکیه

– یک عدد تخم مرغ را در ظرفی شکسته و با چنگال کمی می زنیم تا یکدست شود. حال بورک ها را ابتدا در تخم مرغ می غلطانیم و سپس در پودر سوخاری می غلطانیم تا تمامی سطح آن آغشته به پودر سوخاری شود.

بورک ، غذای ترکیه

بورک ، غذای ترکیه

– حال مقدار کمی روغن در ماهیتابه ریخته و مقدار خیلی کم زردچوبه به آن اضافه می کنیم و حال هر دو طرف بورک ها را کمی تفت می دهیم تا طلایی شود و پنیر داخل بورک ها آب شود.

بورک ، غذای ترکیه

– حال بورک ها را در ظرفی سرو کرده و به دلخواه و با سلیقه خود روی آنها را با سس کچاپ یا سس خردل تزیین کنید.

بورک ، غذای ترکیه

بورک ، غذای ترکیه

بورک ، غذای ترکیه

نکات مهم و کلیدی برای تهیه بورک سوخاری:

  1. اگر از خمير فيلوهاي خیلی نازك  استفاده ميكنيد براي هر عدد بورك از دو ورق خمير فيلو استفاده كنيد ولي در صورت استفاده از خمير فيلوهاي ضخيم تر، براي هر عدد بورك يك ورق خمير فيلو كافي است.
  2. اگر مواد داخل بورك را پيش از اندازه زياد بريزيد خمير فيلو موقع رول كردن ترك ميخورد و پاره مي شود.
  3. از آنجایی که پیچیدن بورک ها کمی زمان بر هست، می توانید رول هاي بورك را از شب قبل آماده كنيد اما سرخ نكنيد و در ظرفي گذاشته و رويش سلفون كشيده و نزديك به شام يا نهار آنها را سرخ كنيد.
  4. پنیر پیتزا باید نرم باشد تا بتوان در کف دست به هم فشرده شود به طوریکه در مشت شما بتوان به صورت یک گلوله یا خمیر در بیاید و به هم فشرده شود. در غیر این صورت اگر از پنیر پیتزایی که تازه از فریزر درآورده اید استفاده کنید پنیرها در سطح بورک ها پخش می شود و نه تنها باعث می شود تا پیچیدن بورک ها سخت شود بلکه ممکن است باعث پاره شدن ورقه فیلو شده و شکل بورک ها یکدست و سیگارتی نشود. بنابراین حدود ۱ ساعت قبل از پیچیدن بورک ها، پنیر پیتزا و پنیر گودا را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید تا در دمای محیط نرم شود.
  5. از آنجایی که بورک را می توان از شب قبل آماده کرد و در روز مهمانی سرخ کرد، بنابراین گزینه خوبی برای منوی مهمانی، جشن ها و تولد ها می باشد.
  6. بهتر است از خمیر فیلوهای با سایز متوسط استفاده کنید چون اگرسایز خمیر فیلوها خیلی کوچک باشد، پیچیدن رول ها خیلی سخت شده و مواد از داخل خمیر بیرون می زند.
  7. داغ بودن مواد بورک موقع پیچیدن رول ها باعث پاره شدن ورقه های فیلو می شود. بنابراین برای درست کردن هر نوعی از بورک اجازه دهید مواد بورک در دمای محیط کمی خنک شود.
  8. برای سرخ کردن مواد داخل بورک باید از مقدار خیلی کم روغن استفاده شود و نباید مواد خیلی روغنی شود وگرنه روغن از رول های بورک بیرون می زند.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.