نکاتی که موقع درست کردن ماست خانگی باید رعایت کنید

3 18,114

مجله اینترنتی دلخوشی: برای تهیه ماست خانگی نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید رعایت کنید تا کیفیت نهایی ماست، عالی شود. برای اینکه یاد بگیرید چگونه ماست خانگی درست کنید، روی لینک خودتان در منزل ماست خوشمزه و سفت درست کنید، کلیک کنید. در ادامه پاسخ  سوالات متداول در زمینه درست کردن ماست خانگی را ارائه خواهیم کرد. برای ماست خانگی شما نیز خراب نشود، این نکات را موقع درست کردن ماست خانگی رعایت کنید.

ماست زدن، آب انداختن ماست

۱- دلیل ترش شدن ماست چیست؟

اگر دمای شیری که داخل آن مایه زده ایم، زیاد باشد و یا خیلی داغ باشد، می تواند باعث ترش شدن ماست شود. از طرفی اگر مایه ماستی که استفاده می کنیم، تازه نباشد و یا اینکه مقداری خیلی زیاد باشد، ممکن است ماست خانگی را ترش کند. دلیل دیگر برای ترش شدن ماست این است که ممکن است روند سرد شدن ماست در یخچال به کندی صورت گرفته باشد. البته ترش شدن ماست خیلی هم بد نیست، هم می توانید آن را برای انواع آش استفاده کنید که طعم بهتری به آش می دهد، همچنین ماست ترش باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می شود.

۲- دلیل آب انداختن ماست چیست؟

زمان بیرون ماندن ماست نباید خیلی زیاد باشد. وقتی ماست گرفت آن را به آرامی به یخچال منتقل کنید تا سرد شود. اگر قبل از اینکه ماست زمان کافی برای بسته شدن را سپری کند، داخل آن قاشق فرو ببرید یا اینکه ماست را تکان دهید، این مطلب نیز یکی از دلایل آب انداختن ماست است و مانع از گرفتن ماست می شود. اگر به هر دلیلی ماست آب انداخت، آب آن را دور نریزید چرا که سرشار از پروتئین و ویتامین B است.

۳- چرا ماست نبسته است و شل است؟

شیر باید فاقد هر گونه میکروب باشد و کاملا پاستوریزه باشد. مواد جامد داخل شیر باید به اندازه کافی باشد. یکی از دلالیل شل شدن ماست، پایین بودن مواد جامد شیر است. همچنین مراقب باشید وقتی می خواهید مایه ماست را به شیر اضافه کنید، دمای شیر کاملا ولرم باشد. از اضافه کردن مایه به شیر داغ خودداری کنید.

۴- چه کار کنیم تا ماست سفت تری داشته باشیم؟

برای اینکه ماست سفت تری داشته باشید باید شیر را تا حدی که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آب آن تبخیر شود، بجوشانید و میزان مواد جامد آن را مثل شیرخشک یا خامه بسته به نوع ماستی که درست می کنید، افزایش دهید.

۵- چرا شیرخشک به شیر اضافه می کنیم؟

اضافه کردن شیر خشک به شیر در تهیه ماست خانگی کاملا یک گزینه اختیاری است و در صورت در دسترس نبودن آن، می توانید آن را از مواد اولیه تهیه ماست خانگی، حذف کنید. استفاده از شیرخشک در ماست به سفتی آن کمک می کند و عطر و طعم و بافت بهتری به ماست می دهد و ارزش غذایی ماست را افزایش می دهد.

۶- بهتر است از چه ماستی به عنوان مایه ماست استفاده کنیم؟

مایه ماست باید تازه و شیرین باشد و هر چه از مایه کهنه تری استفاده کنید نتیجه نامطلوبی می دهد و میزان مقاومت ماست را کمتر می کند.

۷- برای تهیه ماست خانگی، از شیر پرچرب یا شیر کم چرب استفاده کنیم؟

اگر از شیرکم چرب استفاده کنید ماست شل تر و ترش تری خواهید داشت و برعکس هرچقدر چربی شیر بالاتر باشد ماست سفت تر و شیرین تر می شود. اما این موضوع می تواند به نوع رژیم غذایی شما نیز بستگی داشته باشد.

۸- چگونه می توان از سالم بودن شیر اطمینان حاصل کرد؟

شیر پاستوریزه دارای بوی مطبوعی است و طعم ترشیدگی نمی دهد. زمانی که شیر سالم را می جوشانیم دلمه و بریده بریده نمی شود و دارای رنگی روشن است.

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. بهار می گوید

    وقتی شیرمایع زده شده را میخوایم دورش پتو بپیچیم باید درش را بذاریم؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام بهار عزیز
      می تونید دربش رو بذارید یا حتی می تونید از یک پارچه تمیز برای
      پوشاندن روی ماست هم استفاده کنید.

  2. ناشناس می گوید

    چرا ماست دون دون میشه؟

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.