علائم، تشخیص و درمان ویروس زیکا

0 97

مجله اینترنتی دلخوشی: زیکا از طریق پشه ای به نام پشه Aedes که باعث منتقل شدن تب زرد و تب دانگ نیز هست، انتقال پیدا می کند. شیوع ویروس زیکا در آمریکای جنوبی رو به رشد است. این ویروس از طریق پشه منتقل می شود. این ویروس برای زنان باردار خطرناک است و موجب می شود بچه هایی که از مادران مبتلا، به دنیا می آیند، ناقص و دارای جمجمه کوچکتر از حد نرمال باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به این باورند که شیوع ویروس زیکا، در حال حاضر معضل اضطراری سازمان بهداشت جهانی است. در حال حاضر این ویروس کابوس مردم آمریکا شده است و میلیون ها نفر را تهدید می کند. پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۶ حدود ۴ میلیون نفر مبتلا به این ویروس شوند. در بعضی موارد ویروس زیکا دارای علائم است و در اکثر موارد بدون علائم است.

علائم زیکا، واکسن زیکا

علائم ابتلا به ویروس زیکا

  • حالت تهوع
  • تب شدید
  • قرمزی چشم ها
  • درد عضلات و مفاصل
  • سر درد
  • زکام
  • دانه های پوستی

طبق گزارشات، ۵۱ نوزاد مبتلا به این بیماری، جان خود را از دست داده اند. عواملی که موجب انتقال ویروس زیکا می شوند، نیش پشه و خون آلوده است و در مواردی نادر، روابط جنسی با فرد آلوده است.

شیوع این ویروس چنان موجب نگرانی مقامات بهداشتی شده است که مقامات بهداشتی جاماییکا، السالوادور و کلمبیا، از زنان خواسته اند که تا معلوم نشدن وضعیت این ویروس و تا سال ۲۰۱۸ تا حد امکان از بارداری خودداری کنند. در حال حاضر این ویروس درمان ندارد، و فقط باید از گزیده شدن توسط پشه جلوگیری به عمل آورند. این ویروس به مدت طولانی در بدن باقی نمی ماند. مثلا اگر زنی به آمریکای جنوبی سفر کرده است و مورد گزش این پشه ها قرار گرفته باشد، اگر پس از گذشت دو ماه باردار شود، نباید نگران باشد چون این ویروس به مدت طولانی در بدن ماندگار نیست. تاکنون موارد مرگ و میر به جز کودکانی که ناقص متولد شده اند، گزارش نشده است. مرگ ناشی از این بیماری نادر است.

یک دانشمند کانادایی در حال ساختن واکسن برای این ویروس است و بر اساس گزارشها تا پایان سال ۲۰۱۶ واکسن زیکا ساخته خواهد شد.

گردآوری شده از:

خبرگزاری مهر

ایرنا

میزان

خبرآنلاین

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.