مهمترین علل شایع نازایی در زنان چیست؟

0 439

مجله اینترنتی دلخوشی: بر اساس استاندارد جهانی حدود ۱۵ – ۲۰ درصد افراد جامعه به نازایی دچار می شوند که خوشبختانه ۷۰ درصد آن ها قابلیت درمان دارند. عوامل متعددی وجود دارند که باعث نازایی می شوند مانند عادات غلط زندگی، عوامل ژنتیکی، عفونت، روش های جلوگیری از بارداری و … . این مساله ذهن بسیاری از افراد جامعه را درگیر خود کرده است. برای پایین آوردن آمار نازایی در جامعه باید از عواملی که باعث این معضل می شوند اطلاعات کافی داشته باشیم که با رعایت و رسیدگی فوری به آن ها این مشکل را به حداقل برسانیم. در اینجا به عامل مهمی که باعث نازایی در خانم ها می شود اشاره می کنیم.

مشکل نازایی، عفونت رحم

عوامل نازایی در زنان

۱) آسیب دیدن تخمدان ها : عمل های جراحی سنگین برای برداشتن کیست های تخمدانی که باعث آسیب دیدن فیزیکی تخمدان ها می شود، مانع از رشد کامل فولیکول ها می شود و عمل تخمک گذاری را با مشکل روبرو می سازد.

۲) عفونت : عفونت طولانی مدت نیز باعث نازایی می شود. چسبندگی رحم، آسیب دیدن و بسته شدن لوله های رحمی از جمله عوارض عفونت رحمی هستند که عواملی چون عدم رعایت بهداشت، تامپون ها، آی یو دی و … باعث ایجاد آن می شوند. عفونت زنان باید فوری درمان شود تا عوارضی از خود به جای نگذارد.

 

۳) آپاندیس و کولیت : این دو از بیماری های شکمی محسوب می شوند که با تورم، در برخی موارد موجب اسکار یا بسته شدن لوله های فالوپ می شوند که این امر منجر به نازایی می شود.

۴) سندروم پاره نشدن فولیکول ها : این سندروم در مواقعی پیش می آید که زنان فولیکول های نرمالی تولید می کنند که دارای تخمک هستند ولی این فولیکول ها پاره نمی شوند و تخمک ها درون تخمدان باقی می مانند و این جریان مانع از بارداری می شود.

۵) اندومتریوز : افزایش ضخامت جداره رحم را اندومتریوز می نامند که شانس باروری را کم می کند. ۱۰ درصد از مردم به اندومتریوز مبتلا هستند که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن ها نابارور هستند. مبتلایان با علایمی همچون خونریزی از مقعد، قاعدگی های طولانی و دردناک و نیاز به دفع ادرار ناگهانی مواجه می شوند، البته در برخی بدون هیچ علایمی ایجاد می شود. تشخیص این بیماری تنها از طریق لاپراسکوپی امکان پذیر است.

۶) چاقی یا لاغری زیاد : برخی از افراد به دنبال کاهش وزن هستند به طوری که همچون مانکن ها افراطی لاغر شوند.  بدن به ۲۰ تا ۳۰ درصد چربی نیاز دارد. کسانی که کمتر از این مقدار یا خیلی بیشتر از آن چربی در بدنشان دارند با مشکل نازایی روبرو می شوند.

۷) مصرف دخانیات : تحقیقات نشان می دهند که استفاده از سیگار می تواند باعث ناباروری یا تولد زودتر از موعود شود. مواد مخدری همچون کوکایین نیز بدترین تاثیر را بر سیستم باروری می گذارد.

 

عوامل موثر دیگر درایجاد مشکلات نازایی:

– استفاده از لباس هایی که قسمت کمر و شکم را گرم نگه نمی دارد و باعث سردی رحم می شود.

– خوردن غذاهای فست فودی و ناسالم .

– نقایص مادرزادی همچون دوشاخه بودن رحم.

– غلظت زیاد مایع مخاطی گردن رحم.

– استفاده زیاد از تلفن همراه .

– کار زیاد ، خستگی و فشار و استرس های شدید و مکرر.

– مصرف الکل.

– ورزش حرفه ای و متحمل شدن تمرین های سخت و استرس.

– افزایش سن.

– مواد آرایشی دارای سرب.

– امواج مایکروویو.

– تماس زیاد با سموم، حشره کش ها و مواد شیمیایی دیگر.

– یائسگی زودهنگام .

 

گردآوری شده از: ایران درمان، فرهنگ نیوز، ویتا ویترین

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.