۱۵ ترفند جالب خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن

0 7,806

مجله اینترنتی دلخوشی: چرا خرد کردن پیاز باعث گریه و ریزش اشک چشم می شود؟ چطور می توان از گریه کردن موقع خرد کردن پیاز جلوگیری کرد؟ هنگام خرد کردن پیاز، آنزیمی از آن آزاد می شود، که این آنزیم سبب انتشار و آزاد شدن یک گاز از پیاز می شود. هنگامی که این گاز با آب ترکیب می شود، سبب تولید یک اسید می شود. وقتی این آب داخل چشم شما باشد و این گاز با آن ترکیب شود، این اسید داخل چشم شما تولید می شود و باعث ریزش اشک چشم و گریه کردن می شود.

گریه موقع خرد کردن پیاز، ریزش اشک چشم

خرد کردن پیاز باعث تولید یک سری واکنش های شیمیایی می شود که سبب آزاد شدن ماده شیمیایی  syn-Propanethial S-oxide می شود که عضوی از ترکیبات آلی گوگرد است و با نام thiocarbonyl S-oxides نیز شناخته شده است که مایعی است که عامل ریزش اشک چشم می باشد. این ماده شیمیایی، به هنگام خرد کردن پیاز، از آن آزاد می شود و باعث تحریک چشم ها شده و چشم ها را پر از اشک می کند و سبب ریزش اشک چشم می شود.

بنابراین اگر می خواهید بدون گریه کردن و ریزش اشک چشم، پیاز خرد کنید باید روشی را انتخاب کنید تا چشم های شما کمتر تحریک شوند و از رسیدن این محرک شیمیایی به چشم هایتان جلوگیری کنید.

روش های خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن

روش های زیر را امتحان کنید و بهترین روش را برای جلوگیری از اشک ریختن موقع خرد کردن پیاز، انتخاب کنید.

۱- استفاده از یک چاقوی خیلی تیز موقع خرد کردن پیاز:

هنگامی که سلول ها شکسته یا خرد می شوند، آنزیم ها آزاد می شوند. وقتی موقع خرد کردن پیاز از چاقوی تیزتری استفاده کنید، آنزیم های کمتری نیز آزاد خواهند شد.

۲- منجمد کردن پیازها قبل از خرد کردن داخل فریزر، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه:

این کار میزان آنزیم اسیدی آزاد شده در هوا را کاهش داده و هیچ تاثیری روی طعم پیاز نخواهد داشت. این روش به عنوان یکی از موثرترین روش ها برای کاهش اشک چشم به هنگام خرد کردن پیاز، شناخته شده است.

می توانید پیازها را داخل یخچال نیز قرار دهید، فقط آنها را در کنار سیب یا سیب زمینی نگه داری نکنید. مدت ۲۰ دقیقه زمان مناسبتی است.

۳- خرد کردن پیاز داخل آب یا زیر شیر آب:

این یک روش موثر است، تنها مشکل اینجاست که خرد کردن پیازها داخل آب یا زیر شیر آب روان، کمی سخت تر است.

۴- خرد کردن پیاز نزدیک آب خیلی داغ یا بخار آب:

بخار آب کتری یا یک ظرف آب، راز این ترفند است. بخار آب، بخارات پیاز را بیرون کشیده و به سمت خود می کشد.

۵- تنفس از طریق دهان:

این کار سبب می شود تا گاز آزاد شده از پیاز به سمت زبان مرطوب شما هدایت شود. اعصاب بویایی که نزدیک اعصاب مجرای اشک آور واقع شده اند، این گاز را دریافت نخواهند کرد، بنابراین هیچ اشکی تولید نخواهد شد.

۶- خیس کردن پیاز داخل آب:

خیس کردن پیاز داخل آب نیز یک روش موثر دیگر برای جلوگیری از اشک ریختن به هنگام خرد کردن پیاز است. اما توجه داشته باشید که این روش مقدار خیلی کمی روی طعم پیاز تاثیر خواهد داشت و همچنین در این روش پیاز کمی لغزنده شده و کار با پیاز کمی سخت می شود.

۷- سوت زدن موقع خرد کردن پیاز:

سوت زدن باعث جریان شدید هوا می شود، و باعث دور نگه داشتن غبار پیاز از چشم های شما می شود.

۸- یک تکه نان در دهان خود بچسبانید:

بسیاری از افراد معتقدند که جویدن به خصوص جویدن نان، از ریزش اشک چشم موقع خرد کردن پیاز جلوگیری می کند. نان را خیلی آرام بجوید و اجازه دهید تا قسمتی از نان از دهان شما بیرون بماند. در این حالت دهان شما کمی خیس می شود که ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما در عوض از ریزش اشک چشمان شما جلوگیری می شود.

۹- استفاده از عینک:

اگر یک جفت عینک شنا یا عینک ایمنی مخصوص دارید که کاملا اندازه صورت شما هستند و چشم های شما را پوشش می دهند می توانید از آنها موقع خرد کردن پیاز استفاده کنید. این یک روش بسیار موثر است چرا که هیچ گازی به چشم های شما نخواهد رسید. اما اگر عینک شنا کاملا چشم های شما را نپوشاند و اندازه صورتتان نباشد، اشک چشم شما شروع به ریزش خواهد کرد. همچنین می توانید یک عینک مخصوص خرد کردن پیاز خریداری کنید که دقیقا سایز صورتتان باشد.

۱۰- خرد کردن پیاز زیر هود یا کنار پنجره باز:

این روش باعث می شود تا گاز آزاد شده از پیاز از چشم شما دور شود و به سمت هود یا هوای آزاد کشیده شود. حتما هود را روی درجه زیاد قرار دهید تا گاز را به سمت بالا بکشد.

۱۱- استفاده از لنزهای تماسی موقع خرد کردن پیاز:

لنز تماسی به عنوان یک سد و مانع بین سطح چشم و گاز عمل خواهند کرد.

۱۲- استفاده از برخی از انواع راه حل های اسیدی و یونی:

راه حل های اسیدی یا یونی، می توانند ماهیت آنزیم را تغییر دهند. دو روش موثر را می توانید انجام دهید:

مقداری سرکه سفید روی تخته کار بریزید و سپس پیازها را روی تخته خرد کنید. اسید باعث تغییر ماهیت آنزیم آزاد شده از پیاز می شود.

مقداری نمک داخل یک کاسه آب بریزید و بهم بزنید سپس پیاز را داخل آب نمک خیس کنید. این راه حل یونی سبب تغییر ماهیت آنزیم آزاد شده از پیاز می شود. اما در نظر داشته باشید که روش خیساندن در آب نمک، روی طعم پیاز تاثیر می گذارد.

۱۳- استفاده از شمع موقع خرد کردن پیاز:

قبل از شروع به خرد کردن پیاز، یک شمع روشن کنید و آن را نزدیک تخته کار قرار دهید. گاز آزاد شده از پیاز به سمت شعله شمع کشیده می شود. وقتی کار خرد کردن پیاز تمام شد، فراموش نکنید که شمع را خاموش کنید.

۱۴- جویدن آدامس به هنگام خرد کردن پیاز:

یک ترفند موثر دیگر برای جلوگیری از ریزش اشک به هنگام خرد کردن پیاز، جویدن آدامس است. سعی کنید همزمان با خرد کردن پیاز به جویدن ادامه دهید. شاید انجام همزمان خرد کردن پیاز و جویدن آدامس کمی سخت باشد. تمرکز روی خرد کردن پیاز باعث می شود تا فراموش کنید آدامس را بجوید!

۱۵- جدا کردن ریشه و مرکز پیاز:

قسمت پایینی پیاز دقیقا جایی که ریشه پیاز قرار دارد، قسمتی است که باعث گریه کردن موقع خرد کردن پیاز می شود. به دلیل اینکه تمام گوگرد در قسمت ریشه پیاز است و هنگامی که این گوگرد در هوا آزاد می شود، به چشم می رسد و با آب داخل چشم ترکیب شده و تشکیل اسیدسولفوریک می دهد که باعث ریزش اشک و گریه کردن می شود. بنابراین می توانید ابتدا قسمت ریشه و مرکز پیاز را به صورت یک مخروط از وسط پیاز خارج کنید و قسمت باقیمانده را براحتی خرد کنید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.