روش هایی که برای درمان واریس استفاده می شود

0 2,748

مجله اینترنتی دلخوشی: در بیماری واریس، دیواره ی وریدها(سیاهرگ ها) متورم و دچار برآمدگی پیاز مانند می‌شود. واریس معمولا در وریدهای قسمت تحتانی ساق پا ایجاد می شود. واریس هنگامی ‌رخ می‌دهد كه این دریچه‌های کنترل کننده جریان خون به نارسایی دچار شده و فعالیت طبیعی نداشته باشند.

واریس می‌تواند موجب كاهش مواد مغذی درون پوست و ماهیچه شود و درنتیجه امکان ابتلا به بیماری قانقاریا و یا ایجاد زخم را افزایش دهد. در ادامه نکاتی را به منظور پیشگیری و درمان بیماری واریس بیان می کنیم.

علل واریس، جوراب واریس

پیشگیری از ابتلا به بیماری واریس :

برای پیشگیری از ابتلا به واریس باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. روزانه پیاده روی کنید و ورزش های پرشی انجام دهید زیرا این ورزش ها به گردش جریان خون کمک می کنند. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند اجتناب کنید زیرا هر چه پاشنه کفش هایتان کوتاه تر باشد فشار کمتری به سیاهرگ ها وارد می شود. همچنین از ایستادن طولانی مدت نیز خودداری نمایید و هرجا که ممکن بود بنشینید و پای خود را دراز نمایید. در برخی از افراد به صورت ژنتیکی امکان ابتلا به واریس وجود دارد و باید پیشگیری های لازم را انجام دهند.

 

روش های درمان واریس :

اسکلروتراپی:
در این روش بوسیله ی یک سوزن، مایعی به درون رگ‌های وریدی تزریق می‌شود که در نتیجه آن رگ‌های واریسی بین ۷ تا ۱۰ روز از بین می‌روند. این روش دردناک است و ممکن است به درمان مکرر برای از بین بردن این رگ ها احتیاج داشته باشید.

 

خارج کردن رگ‌ها:

در این روش سیاهرگ ها را به صورت فیزیکی به وسیله ایجاد برش های ریزی از پا خارج می کنند. ولی از این روش به دلیل اینکه باید برش های متعددی را روی پا ایجاد نمایند، کمتر استفاده می شود واین روش معمولا برای خارج کردن سیاهرگ های بزرگ و دردناک مناسبتر می باشد.

 

فرسایش حراراتی:
در این روش جراح با استفاده از سونوگرافی کاتتر را به داخل رگ های واریسی قرار می دهد و سپس بوسیله ی لیزر یا الکترود امواج رادیویی، دیواره های عروق را فرو می ریزد. در این روش ممکن است بیمار نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد، البته بعضی از جراحان از بی حسی موضعی برای این عمل استفاده می نمایند. این روش درد کمتری نسبت به اسکلروتراپی دارد و تأثیر آن نیز بیشتر است.

 

وناسیل :

وناسیل یکی از جدیدترین روش های درمان واریس می باشد که هیچ آسیبی به اعصاب وارد نمی کند و تنها به بی حسیه محل مورد نظر نیاز دارد. وناسیل یک چسب مخصوص است که رگهای واریسی را بسته و باعث از بین رفتن این رگها می شود. انجام این روش در یک جلسه امکان پذیر می باشد و این روش به اندازه فرسایش حرارتی میتواند مؤثر باشد.

 

جوراب واریس :

جوراب واریس جریان خون را به قسمت بالای پا هدایت کرده و به گردش جریان خون کمک می کند. جوراب واریس به درمان واریس کمکی نمی کند وبرای کاهش درد واریس مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین تورم و سفتی سیاهرگ ها را نیز بهبود می بخشد.

 

نکات مهم برای پیشگیری و بهبود واریس :

– از مصرف زیاد مواد غذایی که یبوست می آورند خودداری نمایید زیرا یبوست، بیماری واریس را تشدید می کند و در عوض از مواد غذایی برطرف کننده یبوست همچون زرشک، آلو و انجیر استفاده نمایید.

– اگر دارای اضافه وزن هستید وزن خود را کاهش دهید.

– روزانه ورزش کنید زیرا ورزش منظم به درمان واریس کمک می کند.

– کمبود ویتامین “سی” در بدن موجب پاره شدن رگ های کوچک واریسی می شود که این امر موجب تشدید شدن بیماری واریس می شود.

– مصرف سبزیجات دارای برگ سبز، مرکباتی چون گریپ فروت، شاتوت، پرتقال و توت فرنگی، مغزها و دانه ها، ماهی های روغنی حاوی اسید های چرب، غلات و نان سبوسدار و برنج و ماکارونی برای افرادی که مبتلا به واریس و یا مستعد ابتلا به واریس هستند مفید می باشند.

– مصرف سیر، فلفل هندییک، گیاه عنبر سائل و ماساژ روغن زیتون و سرکه سیب نیز برای بهبود واریس بسیار مفید هستند.

 

گردآوری شده از:

healthmag.ir

hidoctor.ir

پارسی طب

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.