روش های جلوگیری از بیماری واریس

0 122

مجله اینترنتی دلخوشی: بیماری واریس به گونه ای است که در آن دیواره ی وریدها (سیاهرگ ها) ورم می کنند و برآمده می شوند. هر ورید یا سیاهرگ دارای دریچه هایی است که جریان خون را کنترل می کند. واریس با ایجاد ورید هایی متورم و عنکبوتی، ظاهر نازیبایی به پاها می دهند و همچنین در مواقعی باعث ایجاد درد در پا نیز می شوند. در اینجا روش هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که با رعایت آن ها از ایجاد شدن واریس جلوگیری کنید.

نشانه های واریس، درمان واریس

چگونه از واریس جلوگیری کنیم؟

۱) نباید به مدت طولانی بایستید : زمانی که طولانی مدت می ایستید به سیاهرگ های پا فشار می آید و باعث می شود دیواره های رگ های خونی ضعیف شود.بعضی از افراد به خاطر شغلشان مجبورند زیاد بایستند، در این شرایط سعی کنید هر چند وقت یکبار وضعیت خود را تغییر دهید، کمی قدم بزنید و یا برای مدتی بنشینید. صندلی های بلندی نیز هستند که می توانید به جای ایستادن از آن ها برای انجام کار های خود استفاده نمایید.

۲) برای مدتی پاهایتان را بالا نگهدارید : برای این که جریان خون در پاهایتان بهبود یابد و از تجمع خون در سیاهرگ ها جلوگیری شود بین ایستادن های طولانی مدت، برای مدتی پاهایتان را بالا نگهدارید.

۳) ورزش کنید : به طور منظم ورزش کنید تا سیستم گردش خون بدنتان تقویت شود. آرام دویدن و پیاده روی باعث می شود جریان خون بهبود بخشد و مانع از پیشرفت سیاهرگ های واریسی شود.

۴) سیگار نکشید : سیگار کشیدن آسیب های زیادی به بدن وارد می کند و باعث می شود فشار خون بالا رود، بالا رفتن فشار خون نیز باعث ایجاد سیاهرگ های واریسی می شود.

۵) لباس تنگ نپوشید : شلوار یا دامن تنگ کمی  در جریان خون قسمت های پایین بدن تاثیر گذار است و به مرور زمان باعث ایجاد سیاهرگ های واریسی می شود. همچنین از کفش های تنگ و نامناسب نیز استفاده نکنید.

۶) عدم استفاده از قرص های ضد بارداری با استروژن بالا : اگر از قرص های ضد بارداری با استروژن بالا به مدت طولانی استفاده کنید، سیستم گردش خون تغییر پیدا می کند و احتمال ابتلا به واریس پا را افزایش می دهد. اگر می خواهید به مدت طولانی از این گونه قرص ها استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید که یا روش های دیگری را برای پیشگیری از بارداری به شما معرفی کند و یا قرص دیگری را در کنار اینگونه قرص های ضد بارداری برایتان تجویز نماید.

 ۷) به طور صحیح بنشینید : وقتی می نشینید پای خود را به صورت ضربدری روی هم نیندازید و گاهاٌ مفاصل مچ پایتان را تکان داده و خم و راست کنید.

۸) از جوراب های مخصوص واریس استفاده کنید : اگر دچار واریس شده اید و یا مستعد ابتلا به آن هستید، می توانید با مشورت با پزشک یا دکتر داروخانه از جوراب های واریسی استفاده نمایید تا از بروز واریس جلوگیری کنید.

۹) حفظ وزن مناسب : وزن خود را متعادل نگهدارید و اگر افزایش وزن دارید وزنتان را کاهش دهید. وزن بالا فشار روی پاها را افزایش می دهد و امکان ابتلا به واریس را افزایش می دهد.

۱۰) جلوگیری از ایجاد یبوست : اگر دچار یبوست شده اید آن را درمان کنید و از ایجاد شدن آن جلوگیری نمایید. یبوست نیز یکی دیگر از عواملی است که واریس را تشدید می کند. برای درمان یبوست از میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر بیشتر استفاده کنید.

۱۱) نماندن زیاد در حمام و سونا : ماندن زیاد در حمام و سونای بخار و خشک، باعث تورم ورید های واریسی می شود.

نکات مهم :

 – سیاهرگ های واریسی خطرناک نیستند ولی می توانند نشانه یک بیماری باشند، در صورتی که به سیاهرگ های واریسی شدیدی دچار شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

– زمانی که رگ های واریسی در پاهایتان خونریزی کرد ویا متوجه درد ناگهانی و تورم ناگهانی این رگ ها در پاهایتان شدید سریعاٌ به پزشک مراجعه کنید.

– در صورت احساس درد در ناحیه سیاهرگ های واریسی می توانید با مالیدن روغن بادام، گذاشتن یخ و یا گرم کردن آن ها این درد را تسکین دهید.

گردآوری شده از: تبیان، الو دکتر، ایران وین

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.