صدای سفید برای آرام کردن نوزادان: مزایا و عوارض

0 3,007

مجله اینترنتی دلخوشی:  می دانیم که آرام کردن یک بچۀ بداخلاق و نق نقو کار آسانی نیست. ممکن است والدین از هر چیزی که به ذهنشان برسد برای آرام کردن چنین بچه ای استفاده کنند. اما خیلی از والدین به فکر صدای سفید نمی افتند، در حالی که اگر این مورد را انتخاب کنند که انتخاب درستی است، حیرت زده خواهند شد.

 آرام کردن کودک، نوزادان کولیکی

صدای سفید چیست؟ (White Noise)

صدای سفید یک صدای ممتد و یکنواخت روی یک یا چند فرکانس خاص است. به عبارت ساده، صدای سفید، ترکیبی از چند صداست که هر یک فرکانس متفاوت دارند. صدای ناشی از هر فرکانس، به گونه ای سازگار با بقیه و کاملا واضح است. عبارت “سفید” به عنوان یک قیاس با نور سفید به کار برده شده، که ترکیبی از نورهایی با رنگ های متفاوت، از طیف های مجزاست. از آنجایی که صدا شامل ترکیبی از اصوات مختلف است، اغلب برای غلبه بر صداهای دیگر و صداهای ناخواسته مورد استفاده قرار می گیرد و ابزاری مفید برای آرام کردن کودکان است.

نوزادان چگونه از صدای سفید بهره می برند؟

بله. والدین و کارشناسان پزشکی معتقدند که نوزادانی که در معرض صدای سفید قرار می گیرند می توانند آرامتر شده و در نتیجه بهتر به خواب روند. صدای سفید در نوزادان به خوبی کار می کند چرا که مشابه صداهایی است که کودک در رحم مادر شنیده است. یک مطالعه نشان می دهد که ۸۰% کودکانی که در معرض صدای سفید قرار می گیرند، در عرض ۵ دقیقه به خواب می روند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که صدای سفید یک روش غیردارویی مناسب برای کنترل کولیک در نوزادان است. همچنین صدای سفید در بلندمدت می تواند نوزادان کولیکی را آرام کرده و الگوی خواب آنها را تنظیم کند.

چگونه صدای سفید را برای کودک ایجاد کنیم؟

راه های مختلفی برای تولید صدای سفید برای کودک وجود دارد که در اینجا به چند مورد آنها می پردازیم:

۱- دستگاه های خواب نوزاد:

دستگاه های خواب نوزاد رایج ترین انتخاب برای ایجاد نویز سفید برای نوزادان می باشند. این دستگاه های الکترونیکی شبیه به یک رادیو هستند، اما به جای صداها، صدای سفید ایجاد می کند.

این دستگاه ها دارای ویژگی هایی هستند که بلندی صدا را تنظیم کرده و صداهای طبیعی مانند صدای جویبار، شب تابستان و غیره را تولید می کنند. دستگاه را می توانید در اتاق نوزاد قرار دهید یا هر جا که با کودک مسافرت می کنید، همراه خود ببرید.

۲- استفاده از تلفن همراه برای تولید صدای سفید:

شما می توانید یک برنامه صدای سفید بر روی تلفن خود دانلود کرده و از بلندگوی گوشی برای ایجاد صدای سفید استفاده کنید. بلندگوهای تلفن ممکن است مانند یک دستگاه خواب مجهز برای نوزاد موثر نباشند، اما هنوز هم می توانید از آنها هنگامی که نیاز به آرام کردن سریع کودک دارید استفاده کنید.

۳- صدای ناشی از لوازم خانگی:

شما می توانید از وسایل خانگی معمولی برای ایجاد صدای سفید برای نوزاد استفاده کنید. جاروبرقی، سشوار یا خشک کن پارچه، چند وسیله ای است که می توان از آنها برای ایجاد صدای سفید استفاده کرد.

این وسایل را در کمترین حالت سرعت آنها قرار داده و اگر صدای آنها بسیار بلند است آنها را در انتهای دیگر اتاق کودک یا در اتاقی دیگر قرار دهید. همچنین می توانید از یک پنکۀ رومیزی یا یک پنکۀ سقفی برای ایجاد صدای سفید که باعث حفظ آرامش کودک می شود، استفاده کنید.

۴- ایجاد صدای سفید با دهان:

می توانید با درآوردن صدای باد به شکل “شیش” یا “هیس” با استفاده از دهان خود، کودک را آرام کنید. بهترین زمان برای انجام این کار زمانی است که شما کودک را برای تعویض پوشک یا خواب شبانه در تختخواب قرار می دهید.

استفاده از لوازم خانگی و تولید صدای سفید از طریق دهان بسیار آسان تر از استفاده از ماشین های خواب نوزاد هستند، چرا که استفاده از ماشین خواب باید با مراقبت های زیادی همراه باشد.

عوارض صدای سفید برای نوزادان

دو عارضۀ قابل توجه در استفاده از صدای سفید برای نوزادان وجود دارد.

۱- استفاده طولانی مدت دستگاه های خواب نوزاد ممکن است باعث کم شنوایی شود.

مطالعه ای که از سوی آکادمی پزشکی کودکان انجام شده است خاطر نشان می کند که صدای سفید تولید شده توسط دستگاه های خواب نوزاد بسیار بلند است و می تواند به توانایی های شنوایی نوزاد آسیب برساند.

حد توصیه شده برای نوزادان ۵۰ دسی بل (دسی بل) است. اما اغلب دستگاه ها صداهای سفید را در یک فرکانس بیش از ۸۵ dbA تولید می کنند، که در صورت پخش چندین ساعت می تواند موجب آسیب شدید شنوایی به گوش کودک شود. در بلندمدت، این احتمال وجود دارد که باعث کم شنوایی شده و حتی بر پیشرفت گفتار کودک تاثیر بگذارد.

۲- ممکن است در نوزاد ایجاد وابستگی کند

استفاده بیش از حد از صدای سفید برای آرام کردن نوزاد باعث می شود نوزادان به آن وابسته شوند. این بدان معنی است که کودک ممکن است بدون صدای سفید به سختی آرام شود یا به خواب رود.

والدین می توانند از عوارض جانبی دستگاه های صدای سفید با استفاده از برخی اقدامات احتیاطی جلوگیری کنند.

هشدارهایی به هنگام استفاده از صدای سفید برای نوزادان

در اینجا بعضی اقدامات احتیاطی مطرح شده توسط کارشناسان توصیه می شود:

  1. دستگاه را دور از کودک قرار دهید. دستگاه باید حداقل ۲۰۰ سانتیمتر و بیشتر، از کودک قرار داده شود تا فرکانس صدا از ۵۰ dbA تجاوز نکند.
  2. صدا را کم کنید. بیشتر دستگاه های صدای سفید این امکان را می دهند که اندازۀ صدا را افزایش یا کاهش دهید. نگه داشتن صدا روی کم یا متوسط ​​برای جلوگیری از عبور از حد صدای امن توصیه می شود.
  3. از دستگاه های صدای نوزاد برای مدت کوتاه تر استفاده کنید. از ماشین های صدای نوزاد استفاده نکنید. از آن وقتی که کودک در حال خواب است و به مدت یک ساعت به صورت درست استفاده کنید، اما در طول شب از آن استفاده نکنید زیرا ممکن است به شنوایی کودک آسیب بزند.
  4. گزینه های دیگری انتخاب کنید یا برخی روزها از دستگاه استفاده نکنید. سعی کنید کودک را چند روز یا چند شب بدون صدای سفید آرام کنید. در عوض، صدای سفید را با دهان خود بسازید یا از یک دستگاه خانگی معمولی مانند پنکه برای این کار استفاده کنید تا کودک وابسته نشود.

اگر از صدای سفید درست استفاده شود، می تواند برای آرام کردن کودک شما موثر باشد. اندازۀ صدای ایده آل، مدت زمان استفاده و فاصله دستگاه از کودک درست همان مواردی  هستند که باید برای استفاده ایمن از آن در نظر بگیرید. همانطور که نوزاد شما رشد می کند و خود-آرامی را می آموزد، وابستگی او به صدای سفید کمتر می شود.

 

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.