۱۰مورد از شایع ترین دلایل بیدار شدن نوزادان در شب

0 194

مجله اینترنتی دلخوشی: اولین سال زندگی نوزاد مخصوصا ۶ ماه اول معمولا بدترین فاز بی خوابی در شب برای نوزاد است و بنابراین دشوارترین فاز برای مادران جدید است به طوری که برای انجام  وظایف مادری در زمان خود به چالش کشیده می شوند.

آیا کودک شما هم علیرغم تلاش بی وقفۀ شما، ناگهان نصفه شب از خواب بیدار می شود؟ اگر هنوز سردرگم هستید که چرا چنین مساله ای باید اتفاق بیفتد، این مقاله را مطالعه کنید تا دریابید که دلایل احتمالی آن چه چیزهایی می تواند باشد.

نخوابیدن کودک، بیدار شدن نوزاد در شب

 چرا کودکان در شب بیدار می شوند؟

  • کودک شما احساس سرما یا گرمای شدید کند.
  • نور مزاحمی وجود داشته باشد که خواب کودکتان را تحت تاثیر قرار دهد.
  • یک صدای ناگهانی خواب کودک شما را به هم بریزد.
  • کودک شما اخیرا بیمار بوده است.
  • برنامۀ کودک شما تغییر کرده، مثل قرار گرفتن در تعطیلات.
  • کودک شما یک محرک یا مهارت تکاملی جدید یاد گرفته و آن را در شب امتحان می کند.
  • کودک شما در حال ورود به مرحلۀ جدیدی از زندگی است.
  • کودک شما عادت دارد که با شیشه شیر یا پستونک به خواب رود.
  • کودک شما عادت دارد با حرکت گهواره یا تاب خوردن به خواب رود.
  • کودک شما قبل از خواب به طور مناسب و به اندازۀ کافی تغذیه نشده است.

چگونه از بیدار شدن کودک از شب جلوگیری کنیم؟

خواه کودک شما همیشه عادت داشته که در نیمۀ شب بیدار شود یا اخیرا چنین عادتی را پیدا کرده باشد، تغییر عادت کودک امکان پذیر است. در اینجا ترفند هایی برای خوابیدن کودک در شب وجود دارد.

۱- دما و لباس مناسب

اطمینان حاصل کنید که اتاق کودکتان دارای دمای مناسب باشد. دمای اتاق کودک باید نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد. لباسی که بر تن کودک می کنید باید متناسب با هوا و دمای داخل اتاق کودک باشد.

۲-تنظیم یک برنامۀ منظم خواب

برای کودکان تطبیق پذیری با تغییر در برنامۀ روزانه بسیار سخت است. اگر کودک شما عادت دارد که در یک ساعت خاص در شب به خواب رود، اطمینان حاصل کنید که همین برنامه را هر روز اجرا می کنید. سعی کنید که ملزومات زمان خواب کودکتان را تا جایی که امکان دارد فراهم کنید، حتی اگر کودکتان در خانۀ شما نباشد. این کار باعث می شود که کودک شما به زمان خواب خود آگاه شود.

۳-شکم پر

اگر قبل از به خواب رفتن، معدۀ کودکتان پر باشد، احتمال بیدار شدن او در نیمۀ شب کمتر خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که کودکتان قبل از خواب، غذای سالم و کافی خورده باشد. همچنین غذای سالم در طول روز مهم است چرا که مشکلات معده نیز می توانند باعث بدخوابی کودک در شب شوند. اگر کودک شما بدون اینکه شام خورده باشد به خواب رفت، بهتر است به آرامی با صدا کردن نام کودک او را بیدار کنید.

۴-بازی نکردن با کودک در نیمۀ شب

در ساعات نیمه شب از بازی کردن، صحبت کردن یا هر گونه فعالیت سرگرم کننده با کودک دوری کنید. در چنین شرایطی اگر کودک شما خسته شود، احتمال اینکه زودتر به خواب رود بیشتر است. فقط کافی است کنار کودک خود بمانید تا احساس آرامش کرده و دوباره به خواب رود.

امیدواریم اکنون برایتان روشن شده باشد که چرا نوزادان در شب بیدار می شوند. بیش از حد در مورد فعالیت شبانه کودک نگران نباشید. به یاد داشته باشید که بیدار شدن در اواسط شب تنها به چند سال اول زندگی کودک شما محدود می شود. در حالی که خواب اکثر نوزادان در طول سال اول زندگی تنظیم می شود، ممکن است برای برخی نوزادان این فرایند کمی بیشتر طول بکشد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.