مرصع پلو مجلسی- جواهر پلو با مرغ- پلو هفت رنگ

0 6,350

مجله اینترنتی دلخوشی: مرصع پلو یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی محسوب می شود. مرصع پلو شیرازی که با نام های رنگینک پلو، آجیل پلو، جواهر پلو، پلو جواهرنشان و پلوهفت رنگ نیز معروف است، غذای سنتی بسیار خوشمزه و خوش عطر ایرانی است که از ترکیب انواع آجیل ها مانند خلال پسته، خلال بادام و موادی همچون کشمش، زرشک، پیاز داغ طلایی، خلال هویج، خلال پوست پرتقال و مواد دلخواه دیگر تشکیل می شود. معمولا مرصع پلو با مرغ درست می شود. اما می توان مرصع پلو با گوشت نیز درست کرد. بر خلاف تصور برخی افراد، مرصع پلو اصلا مانند شیرین پلو غذایی شیرین نیست.

اگر می خواهید برای مهمانی های رسمی خود غذایی خاطره انگیز داشته باشید، درست کردن مرصع پلو مجلسی را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر غذاهایی به سبک پلو مخلوط یا قاطی پلو را دوست دارید، پلو یونانی، ادویه پلو و آلبالو پلو مجلسی نیز می تواند پیشنهادهای وسوسه انگیزی برای رنگین کردن سفره های مهمانی شما باشد.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی، طرز تهیه مرصع پلو مجلسی با مرغ را به همراه تمامی نکات به صورت تصویری و مرحله به مرحله آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

مرصع پلو

مرصع پلو مجلسی


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


مرصع پلو شیرازی

مواد لازم برای تهیه مرصع پلو:

  • برنج ۴ پیمانه (پلوپز)
  • سینه مرغ ۱ عدد کامل
  • فیله مرغ (اختیاری برای تزیین)
  • زرشک ۱ پیمانه
  • کشمش پلویی ۱ پیمانه
  • خلال پسته ۱ پیمانه
  • خلال بادام ۱ پیمانه
  • هویج ۶ عدد متوسط
  • پیاز داغ طلایی یک و نیم پیمانه
  • خلال پوست پرتقال (اختیاری) ۱ پیمانه
  • پیاز برای درست کردن مرغ ها ۳ عدد
  • شکر ۲ قاشق چایخوری
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل سیاه به میزان لازم
  • زعفران دم کرده
  • روغن
  • کره ۵۰ گرم

طرز تهیه مرصع پلو:

برای درست کردن مرصع پلو مراحل زیر را انجام دهید:

جواهر پلو

برنج را در آب و نمک خیس کنید.

سینه مرغ را از پوست و استخوان جدا کرده و به قطعات ریز خرد کنید. سپس به مرغ ها نمک، فلفل، زعفران و روغن زیتون بزنید و اجازه دهید تا مرغ ها در ظرف دربسته حداقل به مدت ۲ ساعت داخل یخچال باقی بمانند.

در صورتی که تمایل دارید تا علاوه بر سینه مرغ که در لابه لای مرصع پلو شیرازی استفاده می شود، از فیله مرغ نیز برای تزیین مرصع پلو استفاده کنید، فیله های مرغ را نیز به روش بالا با نمک و فلفل و زعفران و روغن مرینیت کنید.

می خواهیم مرغی که داخل مرصع پلو شیرازی استفاده می شود، کاملا بدون بو و معطر باشد. بنابراین ۳ عدد پیاز را به صورت حلقه ای برش بزنید و کف ماهیتابه ای بچینید. سپس سینه های خرد شده مرغ را روی پیاز ها بچینید. حال درب ماهیتابه را بگذارید و حرارت شعله گاز را برای چند دقیقه زیاد کنید تا داخل ماهیتابه بخار بپیچد، سپس شعله گاز را بسیار کم کنید و اجازه دهید تا مرغ ها با دمای بسیار کم و بدون اضافه کردن قطره ای آب اضافی، کاملا بپزند. از آنجایی که خود مرغ ها و پیاز ها آب می اندازند، بنابراین مرغ ها کاملا مغزپخت خواهند شد. فقط دقت داشته باشید که شعله گاز حتما باید خیلی کم باشد تا آب داخل مرغ ها سریعا تبخیر و خشک نشود. ۲۰ دقیقه آخر پخت مرغ ها، مقداری کره و زعفران دم کرده به مرغ ها اضافه کنید. در صورت دلخواه می توانید برای معطر کردن مرغ ها از مقداری دارچین و هل نیز استفاده کنید.

در پایان پخت باید حداقل چند قاشق غذاخوری از سس مرغ باقی بماند تا از آن لابه لای مرصع پلوی مجلسی استفاده کنیم، این کار باعث می شود تا مرصع پلو خشک نشود. پیاز ها نیز در آخر پخت کاملا نرم و له می شوند و می توانید آنها را نیز به همراه مرغ در لابه لای پلو جواهرنشان استفاده کنید.

رنگینک پلو

در صورتی که تمایل دارید تا برای تزیین مرصع پلو از فیله مرغ نیز استفاده کنید، فیله های مرغ را از وسط به دو نوار باریک تر برش بزنید و سپس نوارها را رول کنید و به کمک یک خلال دندان آن را سفت کنید. فیله های مرغ حلزونی را کنار بگذارید تا موقع سرو مرصع پلو آنها را با ترکیب روغن و کره تفت دهید.

پلو هفت رنگ

برنج سفید را آبکش کنید و دم بگذارید و یک برنج سفید مجلسی درست کنید. در پلوهای مخلوط، به هیچ عنوان نباید برنج شفته و حالت خمیری داشته باشد.

زعفران را با یخ دم بگذارید و زعفران دم کرده خوشرنگ و غلیظ آماده کنید.

زرشک را تمیز بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

کشمش را تمیز بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب آن اضافی آن گرفته شود.

خلال بادام را داخل مقداری آب سرد به مدت نیم ساعت خیس کنید تا کمی نرم شود. روش دیگر برای خیس کردن خلال بادام، خیساندن آنها داخل گلاب یا عرق هل است. در نظر داشته باشید که اگر طعم گلاب داخل جواهر پلو را دوست ندارید، خلال ها را فقط داخل آب سرد یا عرق هل خیس کنید و از گلاب استفاده نکنید.

خلال پسته نیازی به خیس کردن ندارد وگرنه رنگ سبز و زیبای خلال پسته از بین می رود.

هویج ها را به صورت خلال های ریز و باریک به طول ۳ سانتی متر، روی تخته کار خرد کنید.

اگر طعم پوست پرتقال را دوست ندارید می توانید آن را حذف کنید، در غیر اینصورت حتما باید تلخی پوست پرتقال را بگیرید. به این ترتیب که خلال پوست پرتقال را داخل آب سرد بریزید و وقتی آب به جوش آمد خلال ها را داخل آبکش بریزید و کلا ۳ مرتبه این کار را انجام دهید و در نهایت مقدار کمی شکر به خلال ها اضافه کنید.

تمامی موادی که برای تزیین مرصع پلو یا رنگینک پلو استفاده می شود باید به کمک روغن براق شوند تا جلوه پلو هفت رنگ بیشتر شود. بنابراین باید تمامی مواد را به کمک روغن به شکل زیر براق کنیم. فقط مراقب باشید که از مقدار خیلی کمی روغن برای تک تک مواد استفاده کنید وگرنه در نهایت مرصع پلو بیش از اندازه چرب و روغنی می شود.

داخل یک ماهیتابه مقدار خیلی کمی روغن بریزید و خلال پسته را در حد چند بار بهم زدن روی شعله گاز قرار دهید. قصد نداریم که خلال بادام را تفت دهیم چون باعث سفت شدن خلال بادام می شود. بنابراین شعله گاز را سریع خاموش کنید.

خلال پسته را نیز دقیقا مانند خلال بادام به کمک روغن براق کنید.

داخل ماهیتابه مقدار کمی روغن بریزید و کشمش را نیز مقدار کمی تفت دهید تا کشمش ها براق شوند. نباید کشمش را در حدی تفت دهید که پف کند. این کار باعث خشک و سفت شدن کشمش می شود.

داخل ماهیتابه مقدار کمی روغن بریزید، زرشک را به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید تا زرشک کمی تفت بخورد البته نه در حدی که خشک شود و مدت زمان تفت زرشک نیز بسیار کم است. سپس ۱ قاشق چایخوری شکر به زرشک اضافه کنید و هم بزنید و بلافاصله مقدار کمی زعفران دم کرده غلیظ به زرشک اضافه کنید و بلافاصله شعله گاز را خاموش کنید. حال اجازه دهید تا شکر به کمک حرارت زرشک و ماهیتابه کم کم آب شود. ماهیتابه را کنار بگذارید و اجازه دهید تا کمی زمان بگذرد و آب داخل زرشک ها جذب زرشک ها شود. اگر زمانی که شکر را به زرشک اضافه می کنید مجددا زرشک را برای مدت بیشتری تفت دهید، این کار باعث چسبناک شدن زرشک می شود و باعث می شود زرشک ها به یکدیگر بچسبند و ظاهر زیبایی نداشته باشند.

حال باید خلال هویج را آماده کنیم. ابتدا باید خلال هویج بخارپز شود و سپس مقداری شکرو روغن به آن اضافه شود. هویج ها را داخل یک ماهیتابه کوچک درب دار بریزید، شعله گاز را خیلی کم کنید و اجازه دهید تا هویج ها با رطوبت خودشان بخار پز شوند. هرازگاهی درب ماهیتابه را بردارید و هویج ها را کمی بهم بزنید تا ته نگیرند. وقتی هویج ها نرم شدند، حال مقدار کمی روغن و ۱ قاشق چای خوری شکر به آن اضافه کنید و صبر کنید تا شکر کاملا حل شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید. وقتی هویج بخارپز می شود نسبتا بی طعم است، بنابراین حتما باید مقدار کمی شکر به آن اضافه شود تا خوش طعم شود.

مقداری از برنج سفید بردارید و برنج زعفرانی درست کنید.

داخل یک ماهیتابه مقداری روغن و کره بریزید، سپس فیله های حلزونی زعفرانی را تفت دهید تا طلایی و خوشرنگ شوند.

مرصع پلو با مرغ

برای سرو مرصع پلو می توانید مقداری از تمام موادی که قرار است به عنوان تزئین مرصع پلو از آنها استفاده کنید را با برنج سفید مخلوط کنید تا به صورت یکدست با برنج مخلوط شوند و یا اینکه می توانید برنج سفید را در دیس بکشید و مواد را روی برنج قرار دهید. همچنین می توانید تمامی مواد شامل، برنج زعفرانی، خلال پسته وخلال بادام، زرشک، کشمش، هویج کاراملی و پیاز داغ را همان ابتدا با برنج سفید مخلوط کنید و مرصع پلو را داخل دیس سرو کنید.

یک لایه از برنج سفید را داخل دیس بکشید، سپس مرغ های پخته شده را به همراه سس باقی مانده از آن، روی کل سطح برنج قرار دهید. حال یک لایه دیگر برنج سفید روی مرغ ها بریزید تا کاملا مرغ ها را بپوشاند.

تزیین مرصع پلو

طرز تهیه مرصع پلو

حال برای تزیین مرصع پلو می توانید به کمک برنج زعفرانی، برنج سفید را به بخش ها و اشکال دلخواه تقسیم بندی کنید، سپس قسمت های خالی و سفید را با خلال بادام، خلال پسته، زرشک، کشمش، پیاز داغ طلایی، خلال هویج کاراملی برای تزیین مرصع پلو مجلسی پر کنید. همچنین برای تزیین مرصع پلو می توانید طبق ذائقه خود از انواع مغزهای دیگر یا حتی مغزهای تخمه نیز استفاده کنید.

آجیل پلو

در نهایت فیله های حلزونی را به دلخواه روی پلو هفت رنگ بچینید.

پلو مخلوط

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.