ادویه پلو تبریز با مرغ–لاپلویی معطر و مجلسی تبریز

2 8,269

مجله اینترنتی دلخوشی: ادویه پلو تبریز یکی از غذاهای بسیار خوشمزه تبریز است. در تهیه این غذای محلی تبریز از ادویه های بسیار معطری به نام ادویه پلویی تبریز استفاده می شود که باعث می شود ادویه پلوی تبریزی که به آن لاپلویی یا پلوی مخلوط تبریزی هم گفته می شود، بسیار خاص، خوش عطر و متفاوت باشد. ادویه پلو را هم می توان با مرغ و هم با گوشت درست کرد.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی طرز تهیه ادویه پلو تبریز با مرغ را به صورت مرحله به مرحله و تصویری به شما آموزش می دهد. اگر می خواهید بدانید که ادویه پلو چطور درست می شود و همچنین ادویه پلویی تبریز شامل چه ادویه هایی است، با ما همراه باشید.

از انواع دیگر پلوهای مخلوط خوشمزه می توان به آلبالو پلو با مرغ زعفرانی، پلو یونانی مجلسی و مرصع پلوی مجلسی اشاره کرد. اگر می خواهید منوی غذایی متنوعی داشته باشید حتما طعم لذید این پلوهای خوشمزه را نیز امتحان کنید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

ادویه پلو

ادویه پلو تبریز


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


ادویه پلو تبریزی

مواد لازم برای تهیه ادویه پلو تبریز:

  • برنج ۴ پیمانه پلوپز
  • سینه مرغ ۱ عدد کامل
  • ادویه پلویی تبریز ۲ قاشق غذاخوری سرپر(دستور ادویه پلویی)
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری سرپر
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل سیاه به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • زعفران به میزان لازم
  • خلال پسته ۱ پیمانه پلوپز
  • خلال بادام ۱ پیمانه پلوپز
  • زرشک ۱ پیمانه پلوپز
  • روغن به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه ادویه پلویی تبریز:

ادویه پلویی تبریزی از ترکیب ادویه های معطری چون دارچین، هل، گل سرخ، گشنیز، فلفل سیاه و زیره، تشکیل می شود. برای ۴ پیمانه برنج، تقریبا به ۲ قاشق غذاخوری سرپر از ادویه پلویی تبریز احتیاج داریم. روی لینک ادویه پلویی تبریز کلیک کنید تا آموزش تصویری و نحوه آماده کردن ادویه تبریزی را به طور کامل یاد بگیرید.

طرز تهیه ادویه پلو

طرز تهیه ادویه پلو تبریز:

برای درست کردن ادویه پلو تبریز :

برنج را از قبل داخل آب و نمک خیس کنید.

سینه مرغ را بدون پوست و استخوان کنید. سپس هر سینه مرغ را به چند تکه کوچکتر تقسیم کنید (البته می توانید مرغ ها را به صورت کامل و همراه با استخوان بپزید و بعد از پخت، مرغ ها را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید) . سپس سینه های مرغ را به همراه مقدار کمی آب روی شعله گاز قرار دهید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید. وقتی مرغ ها به اندازه حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه جوش خورد و روی مرغ کف جمع شد، حال مرغ ها را داخل آبکش بریزید و آب آن را دور بریزید. این کار باعث می شود تا مرغ ها پس از پختن بوی بدی نداشته باشند.

سپس پیاز ها را به صورت خلالی خرد کنید.

حال داخل یک قابلمه به مقدار کافی روغن بریزید و پیازها را مقداری تفت دهید تا کمی کاراملی شود. نیازی نیست که پیازها را بیش از حد سرخ کنید فقط در حد اینکه کمی کاراملی رنگ شوند کافیست.

سپس مرغ ها را به قابلمه اضافه کنید و همراه با پیاز کمی تفت دهید.

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را نیز به مرغ ها اضافه کنید و کمی تفت دهید.

ادویه پلو مجلسی

حال رب گوجه فرنگی را به مرغ ها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رب خوشرنگ شود.

در نهایت حدود ۴ لیوان آب داغ به قابلمه اضافه کنید وقتی به جوش آمد درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مرغ ها با حرارت کاملا کم به مدت ۱ ساعت بپزند. حتما شعله گاز را کم کنید چون وقتی مرغ ها آماده شدند باید در قابلمه مقداری از سس غلیظ شده مرغ نیز باقی بماند که بعدا قرار است سس مرغ به همراه خود مرغ ها در لابه لای ادویه پلوی تبریز استفاده شود.

لاپلویی تبریز

وقتی مرغ ادویه پلو آماده شد، اگر از سینه مرغ با استخوان استفاده کرده اید، مرغ ها را از سس مرغ خارج کنید و در ظرف جداگانه ای استخوان مرغ را جدا کنید و مرغ ها به قطعات ریز تر خرد کنید و مجددا تکه های مرغ را به قابلمه حاوی سس مرغ برگردانید.

حال برنج را آبکش کنید.

به عنوان ته دیگ می توانید هم از سیب زمینی و هم از نان لواش استفاده کنید.

داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و طبق سلیقه خود مقداری نان لواش یا سیب زمینی ته قابلمه بیاندازید.

سپس یک لایه برنج سفید در قابلمه بریزید.

حال نصف ادویه پلویی را روی برنج بپاشید. سعی کنید تا ادویه ها را به صورت یکنواخت روی برنج بپاشید تا تمام برنج های سفید را پوشش دهد. سعی کنید ادویه تبریز را طوری روی برنج بپاشید که در بعضی قسمت ها گلوله نشود.

پلو مخلوط تبریز

سپس نصف تکه های مرغ به همراه سس مرغ روی لایه بعدی بریزید.

غذای تبریز

مجددا در لایه بعدی، مقداری برنج سفید بریزید.

سپس مابقی ادویه تبریزی را روی برنج سفید بپاشید.

در لایه بعد مابقی مرغ ها به همراه سس آن را روی برنج بریزید.

و در نهایت بقیه برنج سفید را روی لایه آخر بریزید.

درب قابلمه را بگذارید تا داخل قابلمه بخار بپیچد.

دستور ادویه پلو

حال زعفران دم کرده را با نصف پیمانه آب مخلوط کنید و به صورت روی برنج بریزید و مجددا درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا لاپلویی خوشمزه تبریزی دم بکشد. مراقب باشید آب برنج موقع دم کشیدن بسته به نوع برنج تان، اندازه مناسب باشد تا برنج شفته نشود.

ادویه پلو با مرغ

در ۲۰ دقیقه آخر پخت مقداری روغن روی برنج بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا برنج کاملا دم بکشد و آماده شود.

ادویه پلو تبریز آماده شد و می توانید آن را داخل ظرف مناسب سرو کنید. به دلیل پختن مرغ ها همراه با ادویه جات معطر، مرغ ها داخل برنج به هیچ عنوان بوی بدی ندارند و بسیار معطر و خوش طعم هستند.

برای سرو ادویه پلو می توانید به کمک یک چنگال و یک کفگیر برنج ها را به آرامی کنار بزنید و مرغ ها را از برنج خارج کنید. و مرحله به مرحله برنج ها را که با هم مخلوط هم شده اند داخل دیس بکشید. و مرغ ها را کنار برنج سرو کنید.

ادویه پلو تبریز با مرغ

ادویه پلو با گوشت

برای تزیین ادویه پلو تبریز، می توانید از زرشک، خلال بادام و خلال پسته استفاده کنید. البته استفاده از خلال ها اجباری نیست ولی حتما از زرشک برای خوش طعم شدن بیشتر غذا استفاده کنید.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ساناز می گوید

    ادویه پلو خیلی خوش عطر و طعم بود
    مرسی از سایت دلخوشی👌👌👌

    1. دلخوشی می گوید

      نوش جان بله ادویه پلو یه غذای بسیار خوشمزه از شهر تبریز هست که بسیار معطر و خوشمزه هست

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.