روغن آرگان و خواص حیرت انگیز دارویی آن را بشناسید

0 201

مجله اینترنتی دلخوشی: روغن آرگان قرن­ها جزء مواد غذایی اولیه و اساسی در آشپزخانه­های مراکش بوده است، نه تنها به خاطر داشتن عطر و طعم و مغذی بودن آن بلکه دارای طیف گسترده ای از مزایای بالقوه برای سلامتی است. این روغن گیاهی به طور طبیعی از هسته میوه درخت آرگان گرفته می­شود. اگرچه روغن آرگان محصول مراکش است، اما امروزه در سراسر جهان برای انواع کاربردهای آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می­شود.

در این مقاله ۱۲ مورد از مهم­ترین مزایای سلامتی و استفاده از روغن آرگان را بررسی می­کنیم.

روغن آرگان

۱- حاوی مواد مغذی ضروری است

روغن آرگان از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است و بیشتر چربی روغن آرگان را اولئیک و اسید لینولئیک تشکیل می­دهند.

تقریباً ۳۶-۲۹٪ از محتوای اسیدهای چرب روغن آرگان از اسید لینولئیک یا امگا ۶ حاصل می­شود که منبع چربی خوبی برای این ماده مغذی اساسی است. اسید اولئیک، اگرچه یک اسید ضروری محسوب نمی­شود، اما ۴۹-۴۳٪ از ترکیب اسیدهای چرب روغن آرگان را تشکیل می­دهد و همچنین یک چربی بسیار سالم است و در روغن زیتون نیز وجود دارد. اسید اولئیک به دلیل تأثیر مثبت بر سلامت قلب شهرت دارد.

علاوه بر این، روغن آرگان منبع غنی ویتامین E است که برای پوست، مو و چشم لازم است. این ویتامین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند است.

به طور خلاصه؛ روغن آرگان منبع خوبی از اسیدهای چرب لینولئیک و اولئیک است، دو چربی که برای سلامتی مفید و تاثیرگذار است. همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین E است.

۲- دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است

ترکیبات مختلف فنلی موجود در روغن آرگان دلیل بسیاری از خاصیت­های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن هستند. روغن آرگان سرشار از ویتامین E یا توکوفرول است که یک ویتامین محلول در چربی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مضر رادیکال­های آزاد عمل می­کند. سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند CoQ10، ملاتونین و استرول­های گیاهی نیز در خاصیت آنتی اکسیدانی آن نقش دارند.

در یک مطالعه اخیر، بر روی گروهی از موش­هایی که از روغن آرگان تغذیه می­کردند زمانی که در معرض سم کبدی بسیار التهابی قرار گرفتند، نسبت به گروه دیگر نشانه­های التهابی در آن­ها بسیار کمتر مشاهده شده بود.

علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می­دهد که روغن آرگان نیز می­تواند مستقیماً بر روی پوست شما اعمال شود تا التهاب ناشی از صدمات یا عفونت­ها را کاهش دهد.

اگرچه این نتایج می­تواند دلگرم کننده باشد، اما برای درک چگونگی استفاده از روغن آرگان در داروهای انسانی برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، تحقیقات بیشتری لازم است.

به طور خلاصه؛ ترکیبات متعدد موجود در روغن آرگان ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

۳- روغن آرگان ممکن است باعث افزایش سلامت قلب شود

روغن آرگان منبع غنی از اسید اولئیک است که یک چربی امگا ۹ اشباع نشده و غیر اشباع است. اسید اولئیک همچنین در چندین روغن دیگر، از جمله روغن آووکادو و روغن زیتون وجود دارد، واغلب به دلیل تاثیر مثبت بر سلامت قلب شهرت دارد.

یک مطالعه بر روی انسان نشان داد که روغن آرگان از نظر تأثیر آن بر میزان آنتی اکسیدان در خون با خاصیت روغن زیتون در کاهش خطر بیماری­های قلبی قابل مقایسه است.

در یک مطالعه دیگر، مصرف بیشتر روغن آرگان با کاهش سطح کلسترول LDL “بد” و افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در خون همراه بود.

در یک پژوهش در مورد خطر بیماری­های قلبی در ۴۰ فرد سالم­، افرادی که روزانه به مدت ۳۰ روز­۱۵  گرم روغن آرگان مصرف کرده اند، به ترتیب ۱۶٪ و ۲۰٪ کاهش سطح LDL “بد” و تری گلیسیرید را تجربه کردند.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است، اما مطالعات بیشتری برای درک بهتر چگونگی تاثیر روغن آرگان بر سلامت قلب انسان لازم است.

به طور خلاصه؛ اسیدهای چرب روغن آرگان و آنتی اکسیدان­ها می­تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند، هر چند تحقیقات بیشتری برای اثبات این قضیه مورد نیاز است.

خواص روغن آرگان


حتما بخوانید:

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

طرز استفاده از روغن آرگان برای مو


۴- ممکن است در درمان دیابت موثر باشد

برخی تحقیقات اولیه که بر روی حیوانات انجام شد، نشان می­دهد که روغن آرگان ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند. در مطالعه­ای که بر روی دو گروه موش با قند خون ناشتا انجام شد، در موش­هایی كه رژیم غذایی با قند زیاد را در كنار روغن آرگان داشتند، کاهش چشم­گیری در قند خون آن­ها دیده شد و نسبت به انسولین مقاومت می­کردند.

این مطالعات تا حد زیادی این مزیت را به محتوای آنتی اکسیدان روغن آرگان نسبت داد. با این حال، چنین نتایجی لزوماً دلالت بر این ندارند که تأثیرات مشابهی در انسان دیده می­شود. بنابراین، برای اطمینان تحقیقات وسیع­تری بر روی انسان لازم است.

به طور خلاصه؛ برخی از مطالعات بر روی حیوانات نشان می­دهد که روغن آرگان ممکن است قند خون و مقاومت به انسولین را کاهش دهد تا از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. این گفته، در مورد مطالعات انسانی صدق نمی­کند و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

۵- ممکن است اثرات ضد سرطان داشته باشد

روغن آرگان ممکن است رشد و تولیدمثل سلول­های سرطانی را کاهش دهد و سرعت رشد آن­ها را کندتر کند. در یک آزمایش که در آن از ترکیبات پلی فنلی روغن آرگان برای سلول­های سرطانی پروستات استفاده کردند، این عصاره حدود ۵۰ درصد از رشد سلول­های سرطانی، جلوگیری کرد. در یک آزمایش دیگر در یک لوله آزمایش، یک مخلوط دارویی از روغن آرگان و ویتامین E آزمایش شد که میزان مرگ سلولی در نمونه­های سلول­های سرطانی پستان و روده بزرگ را افزایش داد.

اگرچه این تحقیقات اولیه جالب توجه است، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا روغن آرگان می­تواند برای درمان سرطان در انسان مورد استفاده قرار گیرد، لازم است.

به طور خلاصه؛ برخی از مطالعات که در یک لوله آزمایش انجام شد اثرات مبارزه با سرطان، تاثیر استفاده از روغن آرگان را نشان داد، اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این نتیجه لازم است.

۶- ممکن است پیری پوست را کاهش دهد.

روغن آرگان به سرعت به یک ماده محبوب در بسیاری از محصولات مراقبت پوست تبدیل شده است. برخی تحقیقات نشان می­دهد که مصرف رژیم غذایی روغن آرگان ممکن است با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو باعث کند شدن روند پیری پوست شود. همچنین ممکن است با استفاده مستقیم بر روی پوست باعث ترمیم و مراقبت پوست شما شود، بنابراین می­تواند علائم بصری پیری را کاهش دهد.

برخي مطالعاتی که بر روی انسان انجام شده است نشان مي دهد كه روغن آرگان – به صورت مستقیم استفاده شود- براي افزايش خاصيت ارتجاعي پوست و هيدراسيون در زنان يائسه مؤثر است. در نهایت، برای اثبات این تاثیر تحقیقات انسانی بیشتری لازم است.

به طور خلاصه؛ چند مطالعه کوچک که بر روی انسان صورت گرفت، نشان می­دهد که روغن آرگان ممکن است در کاهش علائم پیری چه در هنگام مصرف خوراکی و چه به صورت مستقیم بر روی پوست شما موثر باشد.

۷- ممکن است برخی از مشکلات پوستی را درمان کند

روغن آرگان برای ده ها سال به ویژه در شمال آفریقا، جایی که منشاء درختان آرگان است، یک درمان خانگی محبوب برای التهابات پوست به کار گرفته شده­ است. اگرچه شواهد علمی محدودی در مورد توانایی روغن آرگان در درمان عفونت­های خاص پوستی وجود دارد، اما هنوز هم به طور مکرر برای این منظور استفاده می­شود.

با این حال، تحقیقات کنونی نشان می­دهد که روغن آرگان حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، به همین دلیل به نظر می­رسد که این روغن در درمان بافت پوست می­تواند موثر باشد.

به خاطر داشته باشید که در این زمینه نیز تحقیقات بیشتری لازم است.

به طور خلاصه؛ در حالی که روغن آرگان به طور سنتی برای درمان عفونت های پوستی استفاده می­شود، شواهد محدودی برای اثبات این امر وجود دارد. گفته می­شود، ترکیبات ضد التهابی موجود در روغن آرگان ممکن است به نفع بافت پوست شما باشد.

۸- ممکن است باعث بهبودی زخم شود

روغن آرگان ممکن است روند بهبود زخم را تسریع کند. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که افزایش قابل توجهی در روند بهبود زخم در موش هایی که روغن آرگان در سوختگی درجه دو آن­ها دو بار در روز به مدت ۱۴ روز اسفاده کردند، مشاهده می شود. اگرچه این داده­ها با اطمینان خاصی این مورد را اثبات نمی­کنند، اما نشان دهنده نقش احتمالی روغن آرگان در بهبود زخم­ها و ترمیم بافت­ها است.

به طور خلاصه؛ در مطالعه­ای که بر روی حیوانات صورت گرفت، روغن آرگان در روند بهبود زخم ها تاثیرگزار است. با این حال، تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

۹- ممکن است پوست و مو را مرطوب کند

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که اکثر چربی­های روغن آرگان را تشکیل می­دهند مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو هستند. روغن آرگان اغلب به طور مستقیم بر روی پوست و مو تجویز می­شود اما ممکن است مصرف خوراکی آن نیز موثر باشد. در یک مطالعه، مشخص شد که هر دو کاربرد خوراکی و موضعی روغن آرگان باعث افزایش رطوبت پوست در زنان یائسه شده است. اگرچه هنوز تحقیق خاصی در مورد استفاده خاص از روغن آرگان برای سلامت مو انجام نشده است، اما برخی مطالعات نشان می­دهد که سایر روغن­های گیاهی با مشخصات غذایی وترکیبات مشابه که قابل مقایسه با روغن آرگان هستند، باعث کاهش آسیب­های پوستی می­شوند.

به طور خلاصه؛ روغن آرگان محبوبیت زیادی برای مرطوب کردن پوست و مو دارد. برخی تحقیقات نشان می­دهد که اسیدهای چرب موجود در روغن آرگان ممکن است به عنوان محافظ پوست باشند و باعث آبرسانی پوست شوند و آسیب­های مو را کاهش دهند.

۱۰- اغلب برای درمان و جلوگیری از علائم ارتجاعی پوست استفاده می شود

از روغن آرگان غالباً برای جلوگیری و کاهش علائم کشیدگی و ارتجاعی استفاده می­شود، اگرچه هیچ تحقیقی برای اثبات اثربخشی آن انجام نشده است. در واقع، هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نشان دهد هر نوع درمان موضعی ابزاری مؤثر برای کاهش علائم کشیدگی است. با این حال، برخی تحقیقات نشان می­دهند که روغن آرگان ممکن است به کاهش التهاب و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از استفاده از آن را برای علائم کشیدگی ابراز رضایت می­کنند از نتیجه استفاه از آن راضی هستند.

به طور خلاصه؛ روغن آرگان غالباً به عنوان درمانی برای درمان علائم کشیدگی و ارتجاعی مورد استفاده قرار می­گیرد، اگرچه هیچ داده علمی از این امر پشتیبانی نمی­کند.

۱۱- گاهی برای درمان آکنه استفاده می شود

برخی منابع ادعا می­کنند که روغن آرگان یک درمان مؤثر برای آکنه است، هرچند هیچ تحقیق علمی دقیقی از این امر پشتیبانی نمی­کند. گفته می­شود، ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن آرگان ممکن است در کاهش قرمزی و تحریک پوست ناشی از آکنه موثر باشد. این روغن همچنین ممکن است در هیدراتاسیون پوست نقش داشته باشد، که برای پیشگیری از آکنه مهم است.

به احتمال زیاد روغن آرگان در درمان آکنه شما مؤثر است. اگر به دنبال راه حلی هستید که با خشکی پوست مقابله می­کند، روغن آرگان ممکن است راه حلی برای خشکی و التهاب باشد اما اگر آکنه شما به دلیل هورمون­ها ایجاد شود، روغن آرگان به احتمال زیاد تاثیر زیادی در این زمینه نخواهد داشت.

به طور خلاصه؛ اگرچه برخی ادعا می کنند روغن آرگان برای درمان آکنه مؤثر است، اما هیچ مطالعه­ای این امر را اثبات نمی­کند. با این وجود، ممکن است قرمزی و تحریک ناشی از آکنه را کاهش دهد.

۱۲- استفاده آسان برای استعمال روزانه

از آنجایی که روغن آرگان به طور فزاینده­ای رایج شده است، اضافه کردن آن به برنامه مراقبت پوستی روزانه برای سلامتی و زیبایی خود آسان­تر از همیشه است. این ماده در اکثر فروشگاه­های مواد غذایی عمده فروشی­، داروخانه­ها و خرده فروشان آنلاین بطور گسترده­ای در دسترس است.

روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان معمولاً به صورت خالص به صورت موضعی مورد استفاده قرار می­گیرد، و اغلب در محصولات آرایشی مانند لوسیون­ها و کرم­های پوستی نیز وجود دارد. اگرچه برای استفاده می­توانید آن­ را به صورت موضعی و مستقیم بر روی پوست خود بمالید، اما بهتر است ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید عارضه پوستی برای شما در بر نخواهد داشت.

روغن آرگان برای مو

شما می­توانید روغن آرگان را مستقیماً روی موهای مرطوب یا خشک بمالید تا رطوبت مو   را بهبود ببخشد و شکستگی مو را کاهش دهد. همچنین گاهی اوقات در شامپوها یا نرم کننده­ها وجود دارد. اگر اولین بار است که از آن استفاده می­کنید، با مقدار کمی شروع کنید تا ببینید که چگونه بر روی موهای شما جواب می­دهد. اگر به طور طبیعی ریشه­های موی روغنی دارید، آرگان را فقط در انتهای موهای خود بمالید تا ظاهر موهای شما زیادی چرب نشود.

روغن آرگان برای آشپزی

اگر علاقه دارید از روغن آرگان با مواد غذایی طبیعی و ارگانیک استفاده کنید، به دنبال انواع مختلفی از روغن آرگان باشید که به طور خاص برای پخت و پز در بازار عرضه می­شوند، یا مطمئن شوید که ۱۰۰٪ روغن آرگان خالص خریداری می­کنید. روغن آرگان که برای اهداف آرایشی به بازار عرضه می­شود ممکن است با سایر ترکیباتی که نباید از آ­ن­ها در آشپزی استفاده کنید، مخلوط شود.

به طور خلاصه؛ روغن آرگان به دلیل افزایش محبوبیت استفاده در سال­های اخیر، به طور گسترده­ای در دسترس بوده و استفاده از آن برای پوست، مو و مواد غذایی بسیار آسان است.

نتیجه گیری پایانی

روغن آرگان قرن­هاست که برای انواع مواد غذایی ، آشپزی ، آرایشی و دارویی استفاده می­شود. سرشار از مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان­ها و ترکیبات ضد التهابی است. تحقیقات اولیه نشان می­دهد که روغن آرگان ممکن است به جلوگیری از بیماری­های مزمن از جمله بیماری­های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند. همچنین ممکن است انواع بیماری­های پوستی را درمان کند. در حالی که تحقیقات فعلی به طور قطعی نمی­توانند بیان کنند که روغن آرگان برای درمان هر یک از این عوامل مؤثر است، بسیاری از افراد پس از استفاده از آن نتایج مطلوبی را گزارش می­دهند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: healthline.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.