پیشگیری از آنفولانزا در زمان همه گیر شدن آن

0 103

مجله اینترنتی دلخوشی: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که ضرورتا همه گیر نیست. ویروس آنفولانزا سه نوع A، B و C دارد که فقط نوع A و B آن منجر به بیماری شدید و همه گیری در اجتماع می شوند. بروز و همه گیری بیماری آنفولانزا، عوارض بسیاری می تواند داشته باشد. چنانکه همه گیری این بیماری در جامعه می تواند شامل هزینه هایی از قبیل عدم حضور کارکنان موسسات در محل کار خود، عدم حضور دانش آموزان در مدارس، محدود شدن ارتباطات جمعی و همچنین هزینه های سنگین مالی برای خانواده ها، شرکت های بیمه و دولت شود.

بنابراین شایسته است که با رعایت نکات مهم بهداشتی از ابتلای خود و اطرافیانمان به آنفولانزا پیشگیری کنیم. در این مقاله پانزده نکتۀ مهم در پیشگیری از بیماری ویروسی آنفولانزا آمده است که می تواند برای خواننده بسیار مفید باشد.

پیشگیری از آنفولانزا

پیشگیری از آنفولانزا و نکات بهداشتی:

۱- حضور کمتر در مکان های عمومی و سربسته

بهتر است در زمان هایی که ابتلا به ویروس آنفولانزا شایع تر است مثل فصل های پاییز و زمستان تا اواسط بهار، تا جایی که ممکن است کمتر در مکان های عمومی حضور داشته باشیم. مکان های عمومی برای رده های سنی مختلف می تواند شامل طیف وسیعی از مکان ها باشد که عبارتند از: مهدهای کودک، بانک، اتوبوس، تاکسی، مترو، قطار، هواپیما، خانه های بازی، پارک، سینما، استخر، داروخانه، مطب، درمانگاه، فروشگاه و هر مکانی که امکاناتی به صورت مشترک استفاده می شوند.

۲- رعایت بهداشت در مکان های عمومی

در هنگام حضور در مکان های عمومی در زمان همه گیری آنفولانزا بهتر است دستکش به دست داشته باشید و دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید. همچنین بهتر است از دست زدن غیر ضروری به وسایل موجود در مکان های عمومی از قبیل صندلی ها، میله ها، دستگیره ها و کلیۀ سطوح خودداری کنید. بهتر است از مسوولان این مکان ها بخواهید که تهویۀ مناسب را فراهم کنند تا هوا جا به جایی داشته باشد و هوای آلوده در یک جا تجمع نکند. لازم به ذکر است که ویروس آنفولانزا تا ۴۸ ساعت پس از خارج شدن از بدن فرد مبتلا، می تواند در محیط خارج از بدن زنده مانده و به دیگر افراد نیز منتقل شود.

۳- شستن مرتب دست ها و صورت و ضدعفونی کردن آنها

یکی از مهمترین و موثرترین راه های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا، شستن مرتب دست ها و رعایت بهداشت فردی از جمله استحمام منظم است. ویروس آنفولانزا به راحتی از طریق آلوده شدن دست ها منتقل می شود. زیرا افراد مبتلا ممکن است با آلوده کردن وسایل مشترک در محیط، از طریق مخاط بینی و آب دهان، ابتلای افراد دیگر به ویروس آنفولانزا را امکان پذیر کنند. بنابراین بهتر است به هنگام حضور در کلیۀ مکان هایی که به صورت اشتراکی توسط افراد جامعه مورد استفاده قرار می گیرند، مانند دستشویی عمومی در یک سازمان، دست های خود را به صورت اصولی شستشو کنید. همچنین پس از شستشوی دست ها با آب و صابون و خشک کردن آنها بهتر است از محلول های الکلی یا کرم های ضدعفونی کنندۀ دست ها استفاده کنید تا احتمال آلوده بودن دست ها به ویروس را کاهش دهید. همچنین مطمئن شوید که قبل از خوردن هر نوع خوراکی دست های پاکیزه دارید. به یاد داشته باشید که هرگز دست های آلودۀ خود را با بینی و چشمها تماس ندهید.

۴- تزریق واکسن آنفولانزا

تزریق واکسن آنفولانزا برای افرادی که سیستم ایمنی پایین دارند همچنین در کودکان شش ماه به بالا و افراد سالخورده و میانسال در زمان شیوع آنفولانزا، بسیار حیاتی است. چرا که این افراد در صورت تماس با افراد مبتلا به آنفولانزا، سریعتر از افراد عادی و به راحتی به ویروس آلوده شده و ممکن است عوارض شدیدی را نیز تجربه کنند و به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی این افراد، خطرات زیادی آنها را تهدید می کند. برخی از این افراد ممکن است در بیمارستان بستری شوند که رسیدگی هرچه زودتر به این بیماران می تواند احتمال خطرات بزرگتر را کاهش دهد.

واکسن آنفولانزا بدن فرد را فقط در مقابل ویروس آنفولانزا محافظت می کند. البته از آنجایی که تزریق واکسن آنفولانزا صد در صد از ابتلا به ویروس آنفولانزا محافظت نمی کند، حداقل در صورت ابتلا، به احتمال زیاد بیماری به صورت ضعیف تر خود را نشان خواهد داد.

۵- پرهیز از مسافرت

در صورت امکان در زمان همه گیر شدن آنفولانزا، از مسافرت های تفریحی، ماجراجویانه و غیرضروری خودداری کنید. زیرا در سفر به دلیل استفاده از امکانات مشترک مسافرتی مثل وسیلۀ نقلیه، توقف در پمپ بنزین، رستوران، دستشویی عمومی، ایستگاه های مسافرتی و به طور کلی تماس بیشتر با محیط های اشتراکی، احتمال ابتلا به آنفولانزا بیشتر بوده و در صورت ابتلا به آن به دلیل دور بودن از منزل و نداشتن استراحت و مراقبت کافی، عوارض آن آزار دهنده تر خواهد بود.

۶- دوری از تماسهای شامل دست و صورت

سعی کنید عادت دست دادن و روبوسی کردن را کنار گذاشته و یا حداقل در زمان شیوع آنفولانزا این عادات را موقتا ترک کنید. تماس از طریق دست، بیشترین عامل ابتلا به آنفولانزا است اگر چه تماس صورت کمتر ممکن است باعث ابتلا به این بیماری شود ولی در صورت آلوده بودن صورت فرد با مخاط بینی یا آب دهان، می تواند عامل ابتلا به بیماری باشد.

۷- ورزش و فعالیت بدنی منظم

ورزش کردن به طور کلی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شده و بدن انسان را از ابتلا به بیماری های مختلفی مصون می دارد. پس در صورتی که حتی ورزش کردن برایتان امکان پذیر نیست سعی کنید از پیاده روی های نه چندان طولانی بهرۀ کافی را ببرید. همچنین می توانید از خانه تا محل کار، یک مسیر کوتاه را انتخاب کرده و پیاده روی کنید.

۸- رژیم غذایی غنی از ویتامین ها

با گنجاندن غذاها و سبزیجات شامل ویتامین C و ویتامین D فراوان در رژیم غذایی خانوادۀ خود، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهید. میوه ها و سبزیجاتی چون لیمو شیرین، لیموترش، پرتقال، کیوی، فلفل دلمه ای سبز سرشار از ویتامین C بوده و می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک قابل توجهی کنند. دقت کنید که رژیم غذایی شما حتما باید شامل پروتئین ها از جمله گوشت قرمز، گوشت های سفید همچون ماهی، مرغ، بوقلمون و میگو و همچنین سبزیجات سبز رنگ باشد. در کنار مصرف مواد مغذی به خاطر داشته باشید که مصرف کمتر شیرینی جات و مصرف بیشتر آب می تواند کمک کننده باشد.

۹- دوری از عادات پرخطر

از عادات پرخطر مانند مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کنید. زیرا مصرف مشروبات الکلی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شده و مصرف دخانیات دستگاه تنفسی را آسیب پذیرتر می کند. بنابراین احتمال ابتلا به ویروس آنفولانزا در افرادی با این عادات پرخطر، افزایش می یابد.

۱۰- دوری از افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا

تا جایی که امکان دارد از افرادی که مبتلا شده اند دوری کنید. اگر فرد مبتلا در منزل شماست، اتاق فرد مبتلا را جدا کنید. ملحفه، پتو، حوله، ظروف شخصی برای فرد مبتلا در نظر بگیرید. هرگز از وسایل فرد مبتلا استفاده نکنید. تمامی توصیه های بهداشتی گفته شده را رعایت کنید و در فاصلۀ مناسبی از فرد مبتلا قرار بگیرید. در صورت استفاده از برخی وسایل اشتراکی مثل دستگیره های در، آیفون و شیرهای آب، آنها را ضدعفونی کنید. همچنین از دورهمی ها و مهمانی های غیرضروری به هنگام شیوع آنفولانزا خودداری کنید.

۱۱- دوری از تنش و استرس

اگرچه تنش و استرس جزء لاینفک زندگی های امروزی شده است اما سعی کنید با در نظر گرفتن برنامه های منظم مانند ورزش، تفریحات سالم، کار، گوش دادن به موسیقی لایت و ملایم، خواندن کتاب های تفکر مثبت و غیره استرس خود را کاهش داده و خود را در معرض افراد استرس زا، محیط های تنش زا و معاشرت های ناسالم قرار ندهید.

۱۲- مصرف ماهیانۀ ویتامین D

مصرف منظم و ماهیانۀ ویتامین D تحت نظر پزشک، می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند و تاثیر آن در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها ثابت شده است.

۱۳- خواب کافی

از آنجایی که کم خوابی می تواند موجب خستگی شده و سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد، بنابراین می تواند احتمال ابتلا به بیماری ها از جمله بیماری های ویروسی را نیز افزایش دهد. بنابراین سعی کنید همیشه در ساعات منظم و به اندازۀ کافی بین ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب داشته باشید.

۱۴- افزایش رطوبت هوای منزل

تحقیقات نشان داده اند که مقاومت ویروس آنفولانزا در محیط های مرطوب بسیار کمتر بوده و کمتر منتشر می شود. بنابراین با هر روشی که برایتان امکان دارد خانه و محیط کارتان را مرطوب نگه دارید. به این منظور می توانید از دستگاه های بخور (ترجیحا بخور سرد) و یا قرار دادن یک ظرف آب بر روی بخاری یا اجاق گاز استفاده کنید.

۱۵- ضدعفونی کردن و رعایت بهداشت به هنگام استفاده از وسایل مشترک

مراقب باشید که در صورتی که در محیط کار، مهد کودک ها، مدارس، ادارات، دانشگاه ها و غیره، وسایلی وجود دارند که به صورت اشتراکی استفاده می شوند، از تمیز بودن آنها اطمینان حاصل کرده و یا از آلوده شدن دست هایتان جلوگیری کنید.

به عنوان مثال در پمپ بنزین ها، به هنگام بنزین زدن با استفاده از دستکش از آلوده شدن دست ها به ویروس جلوگیری کنید.

در مهد کودک ها مطمئن شوید که فرزندتان از خمیر بازی، مدادرنگی و وسایل شخصی خودش استفاده می کند.

در بانک از استفاده از خودکار مشترک بر روی پیشخوان خودداری کرده و خودکار شخصی خود را داشته باشید. همچنین به هنگام استفاده از عابربانک ها و یا دستگاه های پوز، دست های خود را تمیز بشویید و ضدعفونی کنید. اگر امکان شستن سریع دست ها برایتان مقدور نیست، می توانید از ژل های ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. در منزل، گوشی تلفن، آیفون، دسته های درب دستشویی و حمام را ضدعفونی کنید.

اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.