شیرینی نان پنجره ای عید – شیرینی پنجره ای نوروزی

0 11,870

مجله اینترنتی دلخوشی: شیرینی نان پنجره ای یا همان شیرینی پنجره ای یکی از شیرینی های سنتی در ایران محسوب می شود. از قدیم الایام نان پنجره ای جزو شیرینی های عید بوده و تا کنون نیز این شیرینی ترد همچنان در مناسب های خاص مثل شیرینی عید، شیرینی یلدا یا شیرینی ماه رمضان و افطار پخته می شود. شیرینی نان پنجره ای در دسته شیرینی بدون فر و شیرینی بدون همزن قرار دارد که به راحتی روی گاز و داخل روغن به مدت فقط چند ثانیه سرخ می شود و بلافاصله آماده خوردن است. همچنین خمیر این شیرینی در عرض چند دقیقه آماده می شود و می توان گفت که جزو ساده ترین و سریع ترین شیرینی های عید محسوب می شود. شیرینی نان پنجره ای ساده را می توانید در مناسبت های متفاوت و یا حتی عصرانه درست کنید و از مهمان های خود پذیرایی کنید چرا که این شیرینی بسیار نازک، سبک و ترد است و میل کردن آن کنار چای بسیار دلچسب خواهد بود.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی، طرز تهیه شیرینی نان پنجره ای را به همراه تمام نکات و فوت و فن های شیرینی پنجره ای به شما آموزش می دهد. با دستور آموزش داده شده توسط سرآشپز دلخوشی، شما می توانید یک شیرینی نان پنجره ای ترد و بسیار خوشمزه و تازه تهیه کنید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

تزیین شیرینی نان پنجره ای

شیرنی پنجره ای عید نوروز


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


شیرینی پنجره ای برای عید

 

شیرینی نان پنجره ای با نشاسته گل

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان پنجره ای:

  • آرد سفید گندم ۵۰ گرم
  • نشاسته گل ۲۵ گرم
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • گلاب ۴ قاشق غذاخوری
  • روغن برای سرخ کردن
  • قالب شیرینی نان پنجره ای در طرح و سایز دلخواه
  • پودر قند به میزان لازم
  • پودر هل به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی نان پنجره ای:

برای درست کردن شیرینی نوروزی با مقدار مواد لازم که در اینجا می بینید می توانید مقدار زیادی شیرینی نوروزی نان پنجره ای درست کنید. در صورت دلخواه می توانید اندازه مواد را دو برابر یا بیشتر کنید. در صورتی که از قالب های بزرگ استفاده می کنید می توانید مقدار مواد را دو برابر کنید تا تعداد شیرینی بیشتری درست کنید. در اینجا ما مواد لازم را دو برابر کرده ایم.


طرز تهیه شیرینی نان پنچره ای رنگی


ابتدا نشاسته گل را داخل یک کاسه کوچک بریزید و گلاب را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا زمانیکه نشاسته حل شود.

حال تخم مرغ ها را داخل یک کاسه دیگر بشکنید و با قاشق یا چنگال خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و کاملا یکدست شوند.

شیرینی نان پنجره ای عید

مخلوط نشاسته و گلاب را به تخم مرغ ها اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مخلوط یکدست شود.

سپس یک الک بردارید و آرد را در چند مرحله داخل ظرف مخلوط تخم مرغ و نشاسته و گلاب الک کنید و هم بزنید تا خمیر نان پنجره ای آماده شود. الک کردن آرد و سپس هم زدن آن کمک می کند تا آرد داخل خمیر شیرینی نان پنجره ای، گلوله نشود و هم زدن آن راحت تر شود.

در نهایت برای یکدست و نرم شدن مایع نان پنجره ای، حتما مایع شیرینی نان پنجره ای را از یک الک یا صافی رد کنید.


شیرینی نان پنجره ای سه رنگ


حالا خمیر نان پنجره ای آماده است و می توانید شروع به قالب زدن نان پنجره ای کنید. مایع نان پنجره ای را داخل یک کاسه کوچک و گود به طوریکه قطر آن کمی بیشتر از قطر قالب نان پنجره ای باشد، بریزید تا قالب زدن نان پنجره ای راحت انجام شود و بتوانید تمام خمیر را تا آخر به راحتی قالب بزنید.

خمیر شیرینی نان پنجره ای

داخل یک ماهیتابه گود مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا روغن کمی داغ شود. قالب های نان پنجره ای را نیز داخل روغن قرار دهید تا آنها نیز گرم شوند. اگر سایز قالب شیرینی نسبتا کوچک تر است و ظرف شما جا دارد، می توانید همزمان از دو قالب نان پنجره ای استفاده کنید تا مرحله سرخ کردن شیرینی ها سریع تر باشد.

برای تست کردن داغ شدن روغن می توانید یک قطره از مایع نان پنجره ای داخل روغن بیاندازید اگر سریع شروع به پف کردن کرد و دور آن حباب جمع شد یعنی روغن به اندازه کافی داغ شده است.

حال قالب نان پنجره ای را از روغن خارج کنید و کمی آن را بتکانید تا روغن اضافه اش گرفته شود، سپس به آرامی و کاملا صاف و عمودی قالب را تا بلندی دیواره داخل خمیر فرو ببرید به طوریکه خمیر به سطح قالب نچسبد. حال قالب را داخل روغن قرار دهید و پس از چند ثانیه آن را کمی تکان دهید تا شیرینی پنجره ای از قالب جدا شود. معمولا یک دوتای اول موقع قالب زدن شاید به شکل دلخواه در نیاید ولی بعد از آن تمام شیرینی ها تا آخر یکدست و راحت از قالب خارج می شوند چون دیگر دمای روغن تنظیم شده است.

ترد شدن شیرینی نان پنجره ای

این شیرینی خشک نوروزی را نباید بیش از حد سرخ کنید چون رنگ آن قهوه ای می شود. چند بار که شیرینی را داخل روغن زیرو رو کردید بلافاصله آن را از روغن خارج کنید یعنی به طور کلی هر طرف شیرینی فقط در حد چند ثانیه باید سرخ شود.

وقتی داخل روغن شیرینی از قالب جدا می شود در یکی دوثانیه اول کمی نرم و شکل پذیر است، به محض اینکه شیرینی کمی شکل گرفت و ترد شد آن را از روغن خارج کنید تا رنگ شیرینی برنگردد و سفت نشود.

موادی که به قالب می چسبد به حدی نازک است که اصلا برای پخت آن به زمان زیادی نیاز نیست. شیرینی نان پنجره ای ترد را از روغن خارج کنید و آن را به جهتی که گود است و قست داخلی شیرینی روی پارچه تمیز برگردانید تا روغن اضافه آن گرفته شود. اگر قسمت گود شیرینی به سمت بالا باشد روغن اضافی به خوبی از شیرینی خارج نمی شود بنابراین قسمت گود شیرینی رو به پایین باشد.

دستور شیرینی نان پنجره ای

قالب را مجددا داخل روغن قرار دهید و قالب دیگر را که آماده است بردارید و مجددا شیرینی بعدی را قالب بزنید. اگر از یک قالب استفاده می کنید فقط کافیست چند لحظه کوتاه قالب داخل روغن بماند تا داغ شود.

نکته بسیار مهمی که برای داشتن یک شیرینی نان پنجره ای باکیفیت نیاز دارید رعایت کنید این است که هر بار که قالب را داخل مایع نان پنجره ای قرار می دهید برای قالب زدن شیرینی بعدی حتما خمیر نان پنجره ای را یک مرتبه بهم بزنید چون نشاسته سریع ته نشین می شود و مواد از حالت یکنواختی خارج می شود.

تمام شیرینی ها را به همین صورت درست کنید. اجازه دهید تا شیرینی های ترد و خوشمزه کاملا در دمای محیط خنک شوند. نیازی نیست که روی شیرینی ها را بپوشانید چون به سرعت خنک می شوند.

شیرینی نان پنجره ای نوروزی

حال مقداری پودر قند و مقداری هل آسیاب شده خالص را با هم مخلوط کنید و از طرفی که شیرینی ها گود هستند روی آنها الک کنید. یعنی قسمت گود شیرینی رو به بالا باشد و پودر قند را روی آنها الک کنید.

شیرینی خشک نوروزی

شیرینی بدون فر

در نهایت برای تزیین نان پنجره ای در صورت دلخواه می توانید از مقدار کمی پودر خلال پسته سبز استفاده کنید. وقتی طعم پودر پسته با هل و پودر قند ترکیب می شود، طعم بی نظیری به شیرینی عید می دهد.

فوت و فن نان پنجره ای

راز ترد شدن شیرینی نان پنجره ای

شیرینی ها را داخل ظرف دربسته نگهداری کنید.

نگهداری شیرینی نان پنجره ای:

شیرینی نان پنجره ای را می توانید داخل ظرف در بسته در محیط خارج از یخچال نیز در جای خشک و خنک و یا داخل کابینت نگهداری کنید. می توانید شیرینی نان پنجره ای را بدون پودر قند به مدت بیشتری نگه داری کنید و موقع مصرف روی آنها پودر قند بپاشید.

علت های خراب شدن شیرینی نان پنجره ای:

۱- اگر قالب نان پنجره ای به اندازه کافی داغ نشده باشد، وقتی قالب را داخل خمیر می زنید، مقدار بسیار کمی از مواد به قالب می چسبد به طوریکه که از پشت خمیر خود قالب دیده می شود و تا این حد خمیر نازکی به قالب می چسبد. سرد بودن قالب باعث می شود که مواد بسیار کمی به قالب شیرینی بچسبد و شکل نهایی شیرینی شما ناقص باشد و زیبایی کافی را نداشته باشد.

۲- از طرفی اگر قالب نان پنجره ای بسیار داغ شده باشد، وقتی قالب را داخل خمیر می برید به محض اینکه قالب را از خمیر خارج می کنید، خمیر نان پنجره ای به قالب نمی چسبد و از قالب جدا می شود و بلافاصله به صورت دلمه شده و بسته شده داخل خمیر می افتد. این موضوع نشان دهنده داغ بودن بیش از حد قالب است. راه کار این است که اگر دیدید قالب خیلی داغ است، وقتی آن را از داخل روغن خارج می کنید کمی آن را بتکانید و خارج از روغن در هوا نگه دارید تا هم روغن اضافه آن گرفته شود و هم کمی دمای قالب تنظیم شود.

۳- سفت شدن نان پنجره ای هم دلیل دیگری و کیفیت پایین این شیرینی خوشمزه و سنتی است. سفت بودن شیرینی نان پنجره ای می تواند به خاطر غلظت زیاد خمیر نان پنجره ای باشد چون خمیر نان پنجره ای نسبتا روان و شل است.

فوت و فن تهیه شیرینی نان پنجره ای:

۱- علت سفت شدن شیرینی نان پنجره ای و علت ترد نشدن شیرینی نان پنجره ای، غلظت بیش از حد خمیر نان پنجره ای است. وقتی غلظت خمیر زیاد باشد، هر مرتبه که قالب شیرینی نان پنجره ای را داخل خمیر فرو می برید، مقدار زیادی مواد با ضخامت بیشتری به قالب نان پنجره ای می چسبد و در نهایت شیرینی ضخیم تری خواهید داشت. بنابراین برای ترد شدن شیرینی نان پنجره ای باید خمیری نسبتا رقیق تر داشته باشید. به طور کلی مایع نان پنجره ای نسبتا رقیق است و اصلا نباید غلیظ باشد.

۲- در صورت دلخواه می توانید مقدار مواد اولیه را چند برابر کنید تا شیرینی های نوروزی بیشتری داشته باشید.

۳- اگر قالب شیرینی نان پنجره ای به اندازه کافی داغ نشده باشد و سرد باشد، وقتی قالب را داخل خمیر نان پنجره ای فرو می برید، مواد به قالب نمی چسبد. بنابراین اگر دیدید خمیر نان پنجره ای به قالب نمی چسبد، قالب نان پنجره ای هنوز خوب داغ نشده است و سرد بودن قالب، علت نچسبیدن مایع شیرینی پنجره ای به قالب است.

۴- اگر قالب نان پنجره ای بیش از اندازه داغ باشد، خمیر به محض چسبیدن به قالب می بندد و پخته شده  و سریع از قالب جدا می شود و داخل خمیر می افتد.

۵- هر بار که قالب نان پنجره ای را از روغن خارج می کنید، آن را به آرامی بتکانید تا روغن اضافی آن گرفته شود و کمی از شدت داغی آن بیافتد.

۶- وقتی قالب شیرینی نان پنجره ای را داخل خمیر شیرینی نان پنجره ای فرو می برید، دقت کنید تا خمیر روی سطح قالب قرار نگیرد و فقط دیواره قالب داخل مواد قرار بگیرد. اگر مواد روی سطح رویی قالب بچسبد یا به سختی از قالب جدا می شود یا اینکه اصلا جدا نمی شود.

۷- هر بار که می خواهید قالب را داخل مایع فرو ببرید، حتما مایه شیرینی نان پنجره ای را یک بار بهم بزنید تا یکدست شود چون نشاسته داخل مایع مرتبا ته نشین می شود.

۸- اگر می خواهید لبه های شیرینی پنجره ای به صورت عمودی باشد و به صورت پهن و باز شده نباشد، و بسیار مرتب در بیاید بعد از اینکه قالب را داخل روغن می برید آن را به آرامی داخل روغن بگذارید بدون اینکه به آن فشار وارد کنید یعنی باید قالب کاملا در کف ماهیتابه قرار بگیرید و نه به صورت شناور در روغن و بلافاصله شیرینی را از قالب جدا نکنید بعد از چند ثانیه می توانید قالب را از شیرینی جدا کنید. در این فاصله می توانید از قالب دیگری که در روغن آماده است برای قالب زدن استفاده کنید.

۹- شیرینی پنجره ای را نباید بیش از اندازه سرخ کنید و نباید به حدی سرخ شود که رنگ آن تغییر کند. به محض اینکه احساس کردید شیرینی از حالت نرمی به حالت ترد و خشک تبدیل شد می توانید شیرینی را از روغن خارج کنید.

۱۰- برای درست کردن خمیر نان پنجره ای به همزن برقی نیاز ندارید و این یک نوع شیرینی نان پنجره ای بدون همزن است.

۱۱- هنگامی که میخواهید پودر قند را روی نان پنجره ای ها بپاشید، حتما باید شیرینی ها کاملا خنک شده باشند. اگر نان پنجره ای گرم باشد، پودر قند روی آنها آب می شود.

۱۲- دستورهای مختلفی برای درست کردن نان پنجره ای وجود دارد، حتی ممکن است در مواد اولیه شیر و آرد برنج هم مشاهده کنید. دستور نان پنجره ای با آرد برنج یا نان پنجره ای با شیر را نیز می توانید طبق سلیقه خود امتحان کنید.

۱۳- برای درست کردن نان پنجره ای نیازی نیست که نشاسته گل را پودر کنید، نشاسته گل هنگام اضافه کردن مایعات مثل گلاب به آن سریع حل می شود و صاف و یکدست می شود.

۱۴- برای پاشیدن پودر قند روی شیرینی پنجره ای، حتما از پودر قند کاملا حریر و نرم و یکدست استفاده کنید. اگر پودر قند شما یکدست نیست آن را از یک الک خیلی ریز رد کنید. ترجیحا پودر قند را به کمک الک روی شیرینی پنجره ای بپاشید تا یکدست پخش شود.

۱۵- قالب شیرینی نان پنجره ای در طرح ها و سایز های متفاوتی وجود دارد که هر کدام زیبایی خاصی دارد. اندازه و شکل قالب شیرینی نان پنجره ای را طبق سلیقه خود انتخاب کنید. ولی در حالت کلی هر چقدر که قالب شیرینی کوچتر باشد، شیرینی های کوچکتری خواهید داشت که مزیت آن این است که خوردن آن ها ساده تر خواهد بود. به دلیل اینکه این شیرینی خیلی ترد است اگر سایز شیرینی خیلی بزرگ باشد قطعا خوردن آن کمی سخت تر خواهد بود.

آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.