کوکی شکلاتی گردویی شیرینی عید – مینی کوکی گردویی با شکلات چیپسی

0 3,162

مجله اینترنتی دلخوشی: کوکی شکلاتی یا کوکی گردویی شکلاتی که با نام های کوکی چاکلت چیپس و گردو و کوکی شکلات چیپسی نیز معروف است، از انواع کوکی های بسیار خوشمزه و دلچسب است. کوکی شکلات چیپسی را می توانید برای عصرانه ، شیرینی نوروز یا شیرینی یلدا و یا پذیرایی از مهمان درست کنید و از طعم آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

بافت بیرونی و لبه های کوکی شکلاتی گردویی ترد و کریسپی و مغز آن نرم و لطیف است. به خاطر شکر قهوه ای، گردو و شکلات چیپسی موجود در کوکی چاکلت چیپس، بافتی چانکی دارد و با هر گاز که به شیرینی می زنید ترکیب گردو و شکلات را حس می کنید که ترکیب آن بسیار عالی و خوشمزه است.

می خواهیم این کوکی گردویی شکلاتی را به شکلی درست کنیم تا هم برای شیرینی عید مناسب باشد و هم برای خوردن راحت تر باشد. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب این کوکی را به صورت مینی کوکی به شما عزیزان آموزش دهیم.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی ، طرز تهیه مینی کوکی گردویی شکلاتی را به صورت تصویری و مرحله به مرحله به همراه تمام نکات و فوت و فن درست کردن کوکی به شما آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

کوکی شکلاتی

کوکی گردویی شکلاتی

 

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

کوکی شکلات چیپسی

کوکیز چاکلت چیپس

مواد لازم برای تهیه کوکی شکلاتی گردویی:

  • آرد ۲۷۰ گرم
  • شکر سفید دانه ریز یا پودر شکر ۱۰۰ گرم
  • شکر قهوه ای روشن ۱۵۰ گرم
  • کره ۱۷۰ گرم
  • شکلات چیپسی ۱۲۰ گرم
  • گردوی خرد شده ۲۵۰ گرم
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری پر
  • وانیل نصف قاشق چایخوری
  • نمک نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه کوکی گردویی با شکلات چیپسی:

برای تهیه کوکی چاکلت چیپس گردویی یا همان کوکی گردویی با شکلات چیپسی مراحل زیر را انجام دهید:

خمیر کوکی شکلاتی

قبل از درست کردن کوکی که یک نوع کلوچه گردویی نیز محسوب می شود، حتما حتما بخش نکات و فوت و فن پخت کوکی که در انتهای همین مطلب توضیح داده شده است را مطالعه کنید.

۱- آرد داخل یک کاسه بریزید و نمک و بکینگ پودر را به آن اضافه کنید. آنها را با هم مخلوط کنید و یک الی ۲ بار الک کنید و کنار بگذارید.

۲- کره نرم شده در دمای محیط, شکر سفید، شکر قهوه ای و پودر وانیل را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و حدود ۵ دقیقه با همزن بزنید تا بافت مخلوط کرمی و نرم شود.

۳- سپس تخم مرغ ها را دانه دانه به مخلوط کره و شکر اضافه کنید و با همزن بزنید. سپس تخم مرغ بعدی را اضافه کنید و مواد را حدود ۲ دقیقه بزنید.

۴- حال آرد را طی چند مرحله به مواد قبلی اضافه کنید و کمی با همزن بزنید تا مخلوط شوند. وقتی آرد را اضافه می کنید مواد را بیش از حد نزنید و فقط در حد مخلوط شدن آرد با بقیه مواد به زدن ادامه دهید.

خمیر کوکی گردویی شکلاتی

۵- در نهایت شکلات چیپسی و گردوی خرد شده را به خمیر کوکی اضافه کنید و با لیسک یا قاشق مواد را کاملا مخلوط کنید تا شکلات و گردو به صورت یکنواخت در خمیر پخش شوند.

کوکی چاکلت چیپس

۶- خمیر کوکی گردویی با شکلات چیپسی آماده شد. حالا باید آن را با اسکوپ بستنی قالب بزنیم و داخل فر بپزیم.

طرز تهیه کوکی شکلاتی

۷- فر را از قبل روی دمای ۱۷۵ درجه به مدت ۱۵ دقیقه روشن کنید تا گرم شود و دمای داخل فر به دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد برسد.

۸- داخل سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید. نیازی نیست کاغذ روغنی را چرب کنید. چون داخل کوکی ها کره دارد و بعد از پخت کوکی چاکلت چیپس به راحتی از روی کاغذ روغنی بلند می شود.

۹- حالا برای قرار دادن کوکی شکلات چیپسی و گردو از اسکوپ بستنی کمک می گیریم. این کار باعث می شود تا اندازه کوکی ها کاملا یک اندازه و یکدست شوند. برای زیباتر شدن کوکی و مناسب بودن آن برای پذیرایی مثلا عید یا شب یلدا یا عصرانه و پذیرایی از مهمان, آنها را با اسکوپ بستنی سایز کوچک، اسکوپ می زنیم تا به صورت مینی کوکی دربیایند و به عنوان شیرینی نوروزی جذاب مناسب پذیرایی نیز باشند و خوردن آن نیز راحت باشد.

۱۰- اسکوپ را با خمیر کوکی پر کنید و به کمک یک چاقو روی اسکوپ را کاملا صاف کنید و خمیرهای اضافی را بردارید تا سایز کوکی کاملا کوچک شود. در اینجا از کوچکترین سایز اسکوپ بستنی استفاده کرده ایم. البته می توانید از قاشق مرباخوری نیز برای قالب زدن کوکی استفاده کنید.

طرز تهیه کوکی گردویی شکلاتی

۱۱- خمیر کوکی را به همین ترتیب با اسکوپ بستنی قالب بزنید و با فاصله داخل سینی فر بچینید. می توانید برای اطمینان پیدا کردن از اینکه خمیر کوکی هیچ ایرادی ندارد و یا اینکه دمای فر مناسب است، سری اول فقط ۱ الی ۲ کوکی را قالب بزنید و داخل فر قرار دهید و نتیجه را چک کنید. اگر دما مناسب بود و خمیر را به درستی آماده کرده باشید باید کوکی های کاملا پف کرده و زیبایی داشته باشید. در غیر اینصورت مثلا اگر دیدید کوکی ها وا رفتند و در سینی پهن شدند, به دنبال ایراد بگردید و آن را برطرف کنید. در قسمت نکات و فوت و فن های پخت کوکی شکلاتی, دلایل پف نکردن کوکی و وارفتن آن را توضیح داده ایم.

خمیر کوکی شکلاتی گردویی

۱۲- کوکی ها را با فاصله مناسب از هم داخل سینی فر بچینید و آنها را به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا بپزند و دور کوکی ها کمی طلایی یا قهوه ای روشن شود. این یعنی کوکی ها پخته اند و آنها را از فر خارج کنید. روش نگهداری کوکی در قسمت نکات کاملا توضیح داده شده است.

دستور کوکی شکلاتی عید نوروز

کوکی گردویی با شکلات چیپسی

۱۳- به همین ترتیب تمام شیرینی های خوشمزه را بپزید.

شیرینی گردویی کوکی شکلاتی

نکات و فوت و فن پخت کوکی چاکلت چیپس و گردو:

۱- تمام مواد اولیه مانند کره و تخم مرغ باید به دمای محیط رسیده باشند.

۲- اگر می خواهید کوکی شکلاتی گردویی با کیفیت و خوشمزه و ترد داشته باشید, لطفا مواد اولیه را از نظر نوع و مقدار به هیچ وجه تغییر ندهید و دقیقا مانند رسپی کوکی شکلاتی گردویی توضیح داده شده در دستور کوکی سرآشپز دلخوشی, مراحل را انجام دهید.

۳- اگر مقدار شکر استفاده شده در کوکی خیلی زیاد باشد این موضوع می تواند باعث شود کوکی ها موقع پخت وا بروند و شکل آنها پهن شود و حالت پف کرده نداشته باشد.

۴- اگر مقدار آرد استفاده شده در کوکی شکلاتی گردویی کم باشد, این مساله نیز می تواند باعث وارفتن کوکی بشود و شکل کوکی حالت پف دار پیدا نکند و موقع پخت در سینی فر وا برود. از طرفی استفاده زیاد از آرد می تواند باعث سفت و خشک شدن کوکی گردویی شکلاتی بشود.

۵- دمای زیاد یا دمای کم هر دو می تواند باعث وارفتن کوکی شود. بنابراین سعی کنید دمای داخل فر به اندازه باشد.

۶- شکر قهوه ای را حتما در دستور استفاده کنید چون هم طعم کاراملی به کوکی گردویی شکلاتی می دهد و هم اینکه رنگ کوکی ها زیباتر می شود و متمایل به قهوه ای روشن می شود و از طرفی استفاده ترکیبی از شکر سفید و شکر قهوه ای باعث پف دار شدن کوکی و جلوگیری از وارفتن کوکی می شود. اگر فقط از شکر سفید استفاده کنید ممکن است کوکی ها موقع پخت وابروند و در سینی فر پهن شوند و پف دار و زیبا نشوند.

۷- ترجیحا از شکر سفید دانه ریز استفاده کنید. اگر شکر دانه ریز در دسترس ندارید می توانید شکر را کمی در آسیاب بریزید تا کمی پودر شود و یا اینکه کلا از پودر شکر آماده استفاده کنید.

۸- پایه اکثر کوکی ها و بیسکوییت ها کره است. بنابراین چیزی را جایگزین کره نکنید و حتما از کره برای تهیه این کوکی های خوشمزه چاکلت چیپس و گردو استفاده کنید.

۹- اگر طعم کوکی ها را زیاد شیرین دوست ندارید می توانید از چاکلت چیپس یا همان شکلات چیپسی نیمه شیرین یا شکلات تلخ استفاده کنید ولی مقدار شکر را کم نکنید. برای کم کردن شیرینی این مینی کوکی های خوشمزه که برای شیرینی عید نوروز بسیار مناسب هستند, شکلات تلخ استفاده کنید.

۱۰- مقدار دقیق زمان پخت مینی کوکی گردویی شکلاتی کاملا به اندازه و سایز کوکی ها دارد. بنابراین بعد از ۸ دقیقه که از پخت کوکی گذشت, حتما کنار فر بیاستید و وضعیت پخت کوکی ها را چک کنید. نشانه کامل پخت مینی کوکی چاکلت چیپس با گردو, این است که دور کوکی ها قهوه ای روشن می شود که این یعنی کوکی های شکلاتی پخته اند و باید آنها را از فر خارج کنید. اگر کوکی ها زمان بیشتری داخل فر بمانند بافت آنها خشک و خراب می شود. پس اجازه ندهید که کوکی ها بیش از حد در فر بمانند.

۱۱- اگر این کوکی گردویی شکلاتی را برای شیرینی عید و شیرینی نوروزی درست می کنید, آنها را به صورت مینی کوکی شکلاتی گردویی مانند دستور آموزش داده شده در همین مطلب درست کنید تا هم شیرینی مجلسی باشند و هم شبیه به شیرینی خشک نوروزی برای پذیرایی مناسب باشند.

۱۲- وقتی سری اول کوکی ها را از فر خارج کردید, آنها را داخل سینی دیگری بچینید و روی آنها یک پارچه تمیز بکشید تا خنک شوند. سپس بلافاصله آنها را داخل یک ظرف دربسته نگهداری کنید. این کوکی ها مانند شیرینی نارگیلی خیلی سریع در معرض هوا خشک می شوند. بنابراین حتما آنها را داخل ظروف دربسته نگهداری کنید.

۱۳- گردوها را خیلی ریز ریز خرد نکنید تا موقع خوردن کوکی ها زیر دندان بیاید و طعم کوکی را لذت بخش تر کند.

۱۴- در صورت در دسترس نبودن اسکوپ بستنی، می توانید از قاشق مرباخوری یا حتی دست خود کمک بگیرید. اسکوپ در واقع کمک می کند تا شکل کوکی ها یکدست و هم اندازه و مرتب باشد. پس سعی کنید ازهر وسیله ای که برای اندازه کوکی استفاده می کنید، آنها را هم اندازه دربیاورید تا در نهایت بعد از پخت شکیل و زیبا شوند.

شیرینی شکلاتی کوکی گردویی

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.