افسانه هایی در مورد عادت ماهیانه که نباید باور کنیم

0 286

مجله اینترنتی دلخوشی: شاید بارها مواردی را درباره دوران قاعدگی و خونریزی عادت ماهیانه شنیده باشید. در این باره شایعات زیادی نیز وجود دارد. برخی از افسانه هایی که در مورد عادت ماهیانه وجود دارد را در این مقاله بخوانید.

عادت ماهیانه، روابط جنسی

هنگامی که عادت ماهیانه هستید، نمی توانید باردار شوید.

اگر چه این مساله معمولی نیست، اما می تواند اتفاق بیفتد. احتمالا می دانید که به هنگام عادت ماهیانه، در حال تخمک گذاری نیستید، و ممکن است فکر کنید که قادر به باردارشدن نخواهید بود. اما در واقع چنین نیست. اینجا یک معامله وجود دارد: تخمک گذاری شما و چرخۀ قاعدگی می تواند غیرقابل پیش بینی باشد، تخمک گذاری می تواند قبل، در حین یا بعد از فاز خونریزی اتفاق بیفتد، مخصوصا اگر عادت ماهیانۀ شما نامنظم باشد. همچین حتی اگر در دورۀ قاعدگی نباشید می توانید خونریزی داشته باشید که به آن لکه بینی می گویند و زمانی که اتفاق می افتد، به نظر می رسد که عادت ماهیانه هستید. حتی اگر به هنگام داشتن رابطۀ جنسی، در حال تخمک گذاری نباشید، اسپرم می تواند بیش از پنج روز در واژن شما زنده بماند، بنابراین اگر یک تخمک در طی این زمان آزاد شود، می تواند بارور شود.

نتیجه: چه عادت ماهیانه باشید چه نباشید، هر زمان که رابطۀ جنسی داشته باشید می توانید باردار شوید.

اگر یک دوره عادت ماهیانه نشوید، قطعا باردار هستید.

بارداری شایع ترین دلیل برای قطع عادت ماهیانه است، اما دلایل دیگری برای فقدان آن وجود دارد. دکتر دبورا ال. نوکاتولا، مدیر ارشد خدمات پزشکی در فدراسیون والدین با برنامۀ آمریکا، می گوید: ” استرس، بیماری و تغییراتی در وزن یا تغذیه همگی می توانند بر دورۀ  قاعدگی شما تاثیرگذار باشند. او می افزاید: احتمالا دورۀ شما یک دورۀ دقیق، مثلا هر ۲۸ روز نخواهد بود. و برای اغلب افراد، ممکن است هرگز منظم نباشد.

یک تامپون می تواند درون واژن شما گم شود.

خبر خوب: هیچ چیز نمی تواند در واژن شما گم شود. واژن در دهانۀ رحم شما خاتمه پیدا می کند و تامپون (نوعی نوار بهداشتی)، نمی تواند فراتر از آن برود. اما اگر نمی توانید به خاطر بیاورید که تامپون خود را خارج کرده اید یا نه ( به هر حال ممکن است اتفاق می افتد!) ، سعی کنید که دراز بکشید و با انگشتان تمیز به واژن خود دسترسی پیدا کنید. واژن فقط حدود ۳ تا ۴ اینچ طول دارد ( اگر چه می تواند کشیده شود تا با آمیزش جنسی تطبیق داده شود یا بچه ای در خود نگهداری کند)، بنابراین شانسی که وجود دارد این است که اگر تامپونی آنجا باشد، قادر به لمس آن خواهید بود.  دکتر نوکاتولا می گوید:” اگر تامپون را لمس کردید اما نتوانستید خودتان آن را بیرون بکشید، پزشک یا پرستارتان می تواند به شما کمک کند.”

گریز از دوران قاعدگی برای سلامتی خوب نیست.

دکتر نوکاتولا می گوید: ” هیچ دلیل پزشکی برای اینکه چرا هرماه به عادت ماهیانه نیاز دارید وجود ندارد..” برخی از زنان از عادت های ماهیانۀ خود به دلیل مشکلات سلامتی گریزان هستند، مشکلاتی از قبیل کم خونی یا گرفتگی دردناک، نمی خواهند در یک ماه خاص خونریزی داشته باشند ( به دلیل مثلا تعطیلات) و این منطقی است. سعی کنید اول توسط پزشک خود بررسی شوید.

به هنگام عادت ماهیانه نمی توانید در اقیانوس شنا کنید.

به هنگام عادت ماهیانه نمی توانید در اقیانوس شنا کنید زیرا کوسه ها به شما حمله خواهند کرد. این افسانۀ احمقانه از کجا آمده است؟! اگر مادر (یا مادربزرگ) شما گفته اند که به هنگام عادت ماهیانه تان بیرون از آب باشید، این حرف از اطلاعات غلط آنها ناشی می شود. کوسه ها بوی خون شما را حس  نکرده و به شما حمله نخواهند کرد. دکتر نوکاتولا می گوید: ” هیچ شواهد علمی که نشان دهد زنانی که در دورۀ عادت ماهیانه به سر می برند، بیشتر مستعد حملۀ کوسه ها یا حملۀ خرس ها هستند، وجود ندارد.” خوب است بدانید که این یکی رسما درست نیست.

هیچ کس در واقعیت دچار سندروم شوک سمّی (TSS) نمی شود.

اگر چه از اوایل سال ۲۰۰۰ چنین اخباری منتشر نشده است، اما به این معنی نیست که هشدار روی جعبۀ تامپون (نوعی نوار بهداشتی) را نادیده بگیرید. سندروم شوک سمّی نادر است اما هنوز یک مسالۀ واقعی و بسیار خطرناک است. بیشتر زنان، به خاطر پوشیدن یک تامپون با جذب بالا به مدت چند روز، به سندروم شوک سمّی مبتلا می شوند. دکتر نوکاتولا می گوید: ” برای اجتناب از سندروم شوک سمی، به تعویض هر ۳ یا ۴ ساعت تامپون و استفاده از تامپون با حداقل قدرت جذب نیاز است. اگر به طور اتفاقی بیشتر از این مدت، تامپون خود را به همراه داشتید، وسواسی نشوید. احتمالا حال شما خوب است، اما اگر فکر می کنید ممکن است به سندروم شوک سمّی دچار شده باشید، به یک پزشک مراجعه کنید. دکتر نوکتولا می گوید: ” علائم سندروم شوک سمّی شامل استفراغ، تب بالا، اسهال، درد عضلانی، گلودرد، سرگیجه، غش و ضعف، و بثورات شبیه آفتاب سوختگی است.”

سندروم پیش از قاعدگی واقعیت ندارد.

تغییرات خلقی و ویاری که احساس می کنید،  فقط قبل از قاعدگی می آیند؟ کاملا واقعی و کاملا طبیعی است. در ۲۰ تا ۵۰ درصد از زنان، علائم سندروم پیش از قاعدگی ۵ روز قبل از عادت ماهیانه آنها شروع می شود. دکتر نوکاتولا می گوید: ” علائم می تواند از نفخ، خستگی و تغییرات در اشتها  تا اضطراب، تنش، سرگیجه یا  حساس شدن پستان ها متنوع باشد.” ورزش و داروهای ضد دردی که نیاز به نسخه پزشک ندارند، هردو می توانند علائم را کاهش دهند اما اگر واقعا این روش ها بد هستند، برای گزینه های دیگر به پزشک خود مراجعه کنید.

زمانی که درون آب می روید، عادت ماهیانه شما قطع می شود.

خود را به دام این افسانه نیندازید! دکتر نوکاتولا می گوید:” عادت ماهیانه شما در آب کند یا متوقف نمی شود،  فقط ممکن است به خاطر فشارمتقابل آب، به خارج از واژن جریان پیدا نکند.”  هنگامی که در وان حمام یا زیر دوش هستید، عادت ماهیانۀ شما متوقف نمی شود و فرقی نمی کند که در یک استخر شنا باشید یا یک اقیانوس.” بنابراین، اگر به یک استخر پارتی برخوردید، از یک تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنید.

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.