روش های موثر برای تقویت و استحکام ناخن ها

0 463

مجله اینترنتی دلخوشی: ناخن ها به طور طبیعی در هر ماه به میزان ۳ میلی متر رشد می کنند و ناخن های دست نسبت به ناخن های پا از رشد بیشتری برخوردارند، همچنین در فصل زمستان سرعت رشد ناخن ها کمتر از فصل تابستان می باشد. ناخن ها متشکل از سه قسمت می باشند: قسمت اول که مربوط به قسمت پنهانی ناخن است و دیده نمی شود همان ریشه است که رشد ناخن از آن جا صورت می گیرد.

دومین قسمت ناخن همان بخشی است که قابل رویت می باشد واز کراتین مرده ای تشکیل شده که مقداری حالت محدب دارد. این بخش اساساً بی رنگ است اما به دلیل وجود شبکه های مویرگ خونی در زیرآن، به رنگ قرمز کم رنگ و یا صورتی دیده می شود.

بخش آخر پوست زیر ناخن می باشد که متشکل از یک نوع بافت پیوندی است که در آن عروق خونی و اعصاب وجود دارد. نقش این بخش از ناخن رساندن تغذیه به قسمت قابل رویت ناخن ها می باشد.

اگر شما نیز از جمله کسانی هستید که با رشد و یا شکل ناخن های خود مشکل دارید با ما همراه شوید تا با راه های تقویت ناخن بیشتر آشنا شویم.

جویدن ناخن، کمبود آهن خون

راه هایی برای تقویت و رشد ناخن ها

پروتئین ها : یکی از راه های تقویت ناخن، خوردن مواد مغذی و پروتئین دار می باشد. خود ناخن متشکل از کراتینی است که نوعی پروتئین محسوب می گردد. اگر همین پروتئین دربرنامه غذایی کاهش پیدا کند، ناخن ها شکننده می شوند و رشد آنها به صورت چشمگیری کاهش می یابد. علاوه بر این، برنامه غذایی نامناسب سبب بروز مشکلاتی چون وجود رگه های سفیدرنگ بر سطح ناخن ها می شود.

ویتامین ها : وجود ویتامین C در بدن به جذب آهن کمک شایانی می کند. برای اینکه بتوانیم ویتامین C موجود دربدن را به راحتی جذب کنیم بهتر است این ویتامین همراه ویتامین E مصرف شود. ویتامین E نیز از جمله ویتامین هایی است که رشد ناخن ها را تسریع می بخشد. این ویتامین به گردش خون کمک کرده و همین امر سبب می گردد تا اکسیژن در بدن به گردش درآید وعلاوه بر استحکام ناخن ها، رشد آن ها نیز سرعت بهتری پیدا کند. برای تقویت ناخن هایتان می توانید از این محلول طبیعی نیز استفاده کنید، ابتدا کمی آب پرتقال را با مقداری روغن زیتون و سیر مخلوط کنید و ناخن هایتان را در این محلول قرار دهید.

ویتامین دیگری که در رشد و سلامت ناخن ها تأثیر بالایی می گذارد،  ویتامین گروه B مانند B12 می باشد. ویتامینB  بر شکل ناخن ها نیز تأثیر گذار است، کمبود این ویتامین در بدن موجب تغییر شکل نوک ناخن ها می شود.

زینک : همان گونه که گفتیم کراتین نوعی پروتئین محسوب می شود. عنصر روی، نیز نقش مهمی در سنتز پروتئین ایفا می کند، به طوری که کمبود آن باعث تأثیرات چشم گیری در ناخن ها می شود. این عنصر برای جذب بهتر در بدن احتیاج به ویتامین B6 دارد پس لازم است با خوردن غذاهایی چون گوشت قرمز و گوشت سفید به جذب هر چه بهتر آن کمک کرد.

آهن : کمبود آهن در بدن به شکل های مختلف بروز می کند. در قسمت ناخن ها این کمبود به شکل تغییر فرم و ظاهر ناخن رویت می شود. برای جلوگیری از این امر باید موادخوراکی حاوی آهن چون انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها را مصرف نمود.

روغن ها و محلول های تقویت کننده : از جمله مواردی که می توان با استفاده از آن ناخن ها را تقویت نمود، استفاده از روغن گیاهان و میوه هایی چون روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آواکادو، روغن هسته انگورو روغن جوجوبا می باشد.

استفاده از این روغن ها علاوه بر اینکه رشد ناخن ها را افزایش می دهد، به مقاوم بودن و سالم بودن ناخن ها نیز کمک می کند. برای این کار می توانید یکی از روغن های ذکر شده را مقداری حرارت دهید، صبر کنید تا کمی خنک شود سپس با استفاده از پنبه و یا با دست آن را به ناخن ها و اطراف آن مالیده و شروع به ماساژ دادن کنید. با این کار به جذب سریع آن به ناخن ها کمک کرده اید. علاوه بر این می توانید انگشتان خود را در کاسه ای که روغن و مقداری آب لیمو را در درون آن ریخته اید فروکنید و ۵ دقیقه نگه دارید، سپس خارج کنید و دستکش به دست کنید و بگذارید یک شبانه روز به همان شکل بماند. بعد از شستشو، ناخن های شما شفاف و تقویت خواهد شد.

محلول دیگری که به تقویت ناخن هایتان کمک می کند به این شکل ساخته می شود:

مواد مورد نیاز : ۱ فنجان آبلیموی تازه، ۲ عدد کپسول گلوکزامین سولفات، ۱ قاشق غذاخوری پودر کف دریا و ۲ قاشق غذا خوری پودر پوست تخم مرغ.

ابتدا این مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و محلول بدست آمده را به مدت ۳ روز کنار بگذارید، پس از این مدت مقداری از محلول را به ناخن هایتان بمالید. از این محلول ۲ هفته می توانید استفاده کنید. این شیوه درمانی ناخن هایتان را تا چند ماه ادامه دهید تا ناخن هایی صاف، شفاف و ضخیم داشته باشید. 

نکات مهم در حفظ زیبایی ناخن ها :

– همیشه زیر ناخن هایتان را تمیز نگه دارید و آن را با آب گرم و صابون بشویید.

– در صورت استفاده از لاک ناخن، از لاک های استاندارد و با کیفیت استفاده کنید، زیرا لاک های بی کیفیت به ناخن ها آسیب می رسانند.

– در صورت استفاده از پاک کننده های ناخن پس از استفاده از آن ها از مرطوب کننده نیز استفاده نمایید.

– اگر جویدن ناخن برایتان عادت شده است این عادت را ترک کنید.

– در صورت مانیکور کردن ناخن ها در انجام آن زیاده روی نکنید زیرا زمینه ایجاد بیماری در ناخن را فراهم می کند.

گردآوری شده از: دکتر سلام، نمناک، پارسه گرد

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.