دلایل ایجاد کم خونی و روش های درمان آن

0 142

مجله اینترنتی دلخوشی: زمانی که بدن به اندازه کافی آهن جذب نمی کند گلبول های قرمز خون نیز به حد کافی اکسیژن حمل نمی کنند و با کمبود هموگلوبین روبرو می شوند و دراین حالت بدن دچار کم خونی می شود. کسی که کم خونی دارد دائما دچار خستگی می شود و در عضلاتش احساس درد می کند، اگر به مدت طولانی دچار کم خونی باشید و آن را درمان نکنید بدنتان آسیب خواهد دید و گاهی اوقات این آسیب می تواند جبران ناپذیر نیز باشد. مصرف ویتامین C باعث جذب بیشتر آهن درون میوه ها و سبزیجات می شود و مصرف چای بعد از وعده غذایی یا همراه آن، جذب آهن را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

علائم کم خونی، قرص آهن

علل کم خونی :

 کمبود آهن، ویتامین B12 و اسیدفولیک در بدن منجر به بروز کم خونی می شود که در زنان باردار و کودکان شایع تر است. همچنین بیماری های حاد یا عفونت می تواند باعث کم شدن تعداد گلبول های قرمز خون شود. مصرف مواد مخدر، از دست دادن خون زیاد، بیماری های نادری چون آنمی آپلاستیک، بیماری های ارثی نقص مکانیکی گلبول های قرمزو سلول های داسی شکل نیز باعث ایجاد کم خونی در بدن می شوند. برای تشخیص کم خونی باید آزمایش خون یا در مواردی آزمایش مغز استخوان داده شود.

 

علائم کم خونی :

علائم کم خونی عبارتند از: تپش قلب، احساس درد در قفسه سینه، ضعف و خستگی، افسردگی، رنگ پریدگی، گود شدن وسط ناخن ها، سردرد، کم حوصلگی، کاهش دمای بدن و سرگیجه.

مواد غذایی سرشار از آهن :

زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز، قلوه، سبزی هایی چون اسفناج و جعفری ، حبوباتی چون عدس و لوبیا، برگه زردآلو، موز و آب انار. همچنین می توانید از مکمل های آهن نیز استفاده نمایید.

مواد غذایی که به جذب بیشتر آهن کمک می کنند :

ویتامین C به جذب بیشتر آهن کمک میکند و درمیوه هایی همچون لیموشیرین، لیمو ترش، خربزه، آلو، انبه، آناناس، پرتقال، سیب، طالبی، ریواس، گلابی و سبزیجات و گل کلم موجود است. همچنین چغندر، هویج، گوجه فرنگی، شلغم، کدوتنبل، کلم پیچ، سس سویا و سیب زمینی نیز به جذب بیشتر آهن کمک می کنند.

مواد غذایی و داروهایی که مانع جذب آهن می شوند :

اگر برخی از مواد غذایی و داروها همراه غذاهایی که دارای آهن هستند مصرف شود مانع از جذب آهن می شوند. از جمله آن ها می توان به چای، قهوه، مواد غذایی سرشار از کلسیم، لبنیات، آنتی اسید ها و مکمل های دارویی کلسیم اشاره کرد.

عوارض مصرف بیش از حد آهن :

مصرف بیش از حد آهن برای بدن مضر می باشد و بدن دچار بیماری هایی چون نارسایی کبد، بیماری های قلبی و مشکلات لوزالمعده می شود. در این شرایط برای تنظیم میزان آهن خون می توانید با تجویز پزشک از دارو استفاده کنید، حجامت نیز به کم کردن آهن خون کمک می کند.

نکات مهم :

– مصرف زیاد قرص های آهن در زمان بارداری موجب بیش فعالی در کودکان می شود.

– از خوردن قهوه و چای بلافاصله پس ازغذا خودداری نمایید.

– اگر در زمان عادت ماهیانه خون زیادی از دست می دهید برای بهبود آن به پزشک مراجعه نمایید.

– قرص های مکمل آهن را با آب پرتقال یا نوشیدنی هایی که دارای ویتامین سی هستند میل نمایید تا به جذب بیشتر آن کمک کنند. همچنین مواد غذایی آهن دار را در کنار مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف نمایید.

گردآوری شده از:  سلامت نیوز، عصرایران، تغذیه سلامتی بلاگفا

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.