نشانه های سنگ کیسه صفرا و درمان آن

0 3,608

مجله اینترنتی دلخوشی: کیسه صفرا عضوی است که خیلی از افراد به آن توجهی ندارند و تنها به اعضای مهم بدن چون قلب، کلیه و… توجه می کنند اما زمانی که از ناحیه کیسه صفرا دچار درد و ناراحتی می شوند تمام حواسشان جمع این نقطه از بدنشان می شود. حال می خواهیم بدانیم کیسه صفرا چیست و چه وظیفه ای را برعهده دارد! کیسه صفرا کیسه کوچکی است که در زیر کبد قرار گرفته است و صفرای تولید شده در کبد در آن نگهداری می شود. زمانیکه غذا می خورید بخصوص اگر غذاهای مصرفیتان چرب باشد در این زمان این کیسه مقداری از صفرا را از طریق مجاری صفراوی به روده کوچک می ریزد. کیسه صفرا معمولا قسمت بی آزاری از بدن است که نقش مهمی در هضم غذاهای چرب ایفا می کند. ولی زمانی که آزاد سازی صفرا دچار اختلال می شود و یا مجاری مسدود می شوند نیاز به رسیدگی دارد. دلایل مختلفی هستند که باعث ایجاد این مشکلات می شوند که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم.

سنگ کیسه صفرا، کلسترول

دلایل ایجاد اختلال در کیسه صفرا :

 ۱) ابتلا به کولیک صفراوی : زمانی که سنگ صفرا در مجرای صفراوی انسداد ایجاد می کند کیسه صفرا برای برداشتن این انسداد دچار انقباضات شدیدی می شود که باعث می شود فرد درد شدیدی را احساس کند. درد کولیک صفراوی در هر بار که آغاز می شود به مدت ۲ ساعت طول می کشد و تا زمانی که برای درمان آن اقدام نکرده اید به درد آن دچار خواهید شد.

۲) ابتلا به سنگ صفرا : در این حالت سنگ های کوچک و یا یک سنگ بزرگ درون کیسه صفرا ایجاد می شود که در ۹۰ درصد موارد بدون درد است و در برخی موارد سنگ صفرا بیش از ۱۰ سال بدون هیچ علامت و دردی با فرد بوده است، در بعضی موارد نیز سنگ صفرا باعث ایجاد دردهای شدیدی در فرد بیمار می شود. پزشکان معتقدند زمانیکه کیسه صفرا دیر به دیر تخلیه شود و یا به طور کامل تخلیه نشود صفرا غلیظ شده و احتمال ایجاد سنگ صفرا افزایش پیدا می کند. سنگ کیسه صفرا در دونوع می باشد:

– سنگ صفراوی رنگدانه ای : زمانی که صفرا دارای مقدار زیادی از بیلی روبین باشد سنگ هایی به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه در صفرا ایجاد می شوند.

 

– سنگ صفراوی کلسترولی : این سنگ ها معمول ترین سنگ های کیسه صفرا می باشند که از طریق کلسترول حل نشده و زرد رنگ هستند.

 

۳) ابتلا به التهاب کیسه صفرا : ملتهب شدن کیسه صفرا می تواند به دلایل مختلفی باشد که  از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره کرد: ایجاد سنگ های صفراوی، عفونت، مصرف الکل و یا تومورهایی که باعث ترشح زیاد صفرا می شوند. ولی در میان آن ها شایع ترین علل التهاب کیسه صفرا، سنگ های صفراوی هستند. در برخی موارد امکان دارد کیسه صفرا پاره شود که در آن صورت نیاز به جراحی فوری و خارج کردن آن می باشد. در ۲۰ درصد موارد نیز این التهاب به دلیل عفونت ایجاد می شود و در صورت  تب کردن و درد مکرر باید سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.

علائم بیماری های کیسه صفرا :

– احساس درد پس از خوردن غذا بخصوص اگر آن غذا چرب باشد.

– احساس درد در شکم

– احساس دردی که با نفس کشیدن شدید می شود.

– سوء هاضمه و احساس سوزش سردل

– زیاد شدن گاز معده

– درد گرفتن شکم با لمس آن بخصوص در قسمت راست شکم

– تب، لرز،  تهوع و استفراغ

– زردی چشم ها و صورت

– تغییر رنگ مدفوع به رنگ روشن یا خاکستری

– احساس پر بودن شکم

– احساس درد در شانه راست و کمر

– احساس درد تیز و کرامپی

– تعریق زیاد

درمان سنگ کیسه صفرا :

– برای درمان سنگ کیسه صفرا، رژیم غذایی خاصی وجود ندارد و صرفا با رعایت رژیم غذایی، می توان علائم آن را بهبود بخشید.برای بهبود سنگ کیسه صفرا مصرف این مواد غذایی مفید می باشد: مصرف میوه، سبزی، حبوبات، فرآورده های لبنی، مایعات فراوان، غذاهای سرشار از فیبر و کربوهیدرات های نشاسته ای.

 

اگر سنگ صفرا کوچک باشد و دارای کلسیم نباشد می توان آن را با مصرف قرص اسید اورسودوکسی کولیک حل کرد و از بین برد. این قرص باید به مدت دو سال مصرف گردد و عوارض آن ملایم می باشد. پس از قطع کردن درمان احتمال ایجاد مجدد سنگ صفرا وجود دارد.

– اگر راهی بجز جراحی برای از بین بردن سنگ صفرا وجود نداشت به وسیله روش های زیر صفرا را جراحی کرده و سنگ را خارج می سازند: جراحی سنگ کیسه صفرا سوراخ کلید، جراحی سوراخ کلید تک برشی، جراحی سنگ کیسه صفرا باز و کولانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد اندوسکوپیک.

گردآوری شده از:  دکتر رضا دوست ، تبیان

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.