خواص خوراکی و درمانی شیرسویا

0 135

مجله اینترنتی دلخوشی: شیرسویا از دانه های سویا تهیه می شود. شیرسویا به ویژه برای افرادی که نمی توانند خوردن شیرگاو را تحمل کنند یا افرادی که به لاکتوز موجود در شیرگاو حساسیت دارند، مناسب است، چرا که شیرسویا حاوی لاکتوز نیست. به همین دلیل، شیر سویا جایگزین خوبی برای افرادی با چنین حساسیت های غذایی می باشد. همچنین علاوه بر مصرف شیرسویا، می توان تمام محصولاتی که با سویا تهیه می شوند مانند، ماست، توفو، نوشیدنی های سویا، خامه و کره …، را استفاده کرد.

در حقیقت، شیرسویا قابل هضم تر از شیر گاو است. دلیل این موضوع این است که، شیرحیوانات برای هضم لاکتوز موجود در شیر، نیاز به آنزیم لاکتاز دارد.

شیرسویا ، خواص درمانی شیرسویا

خواص جالب شیرسویا

علاوه بر این حقیقت که خود شیرسویا به صورت طبیعی غنی از کلسیم است، به بسته های شیرسویا نیز برای تقویت آن، این ماده معدنی مجددا اضافه می شود. پس سعی کنید در صورت امکان، بسته های شیرسویا که به آن کلسیم هم اضافه شده است را خریداری کنید. نباید اهمیت کلسیم را در افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، به ویژه خانم های یائسه یا بسیار مسن، فراموش کنیم.

خوردن این ماده غذایی معمولا روش خوبی برای سالم نگه داشتن استخوان ها و جلوگیری از شکستگی استخوان می باشد. مصرف ۲۵۰ گرم حدودا معادل با یک لیوان شیرسویا در روز، تقریبا ۵۰ در صد از نیاز بدن به کلسیم را تامین می کند. همچنین نباید فراموش کرد که آن حاوی مقدار زیادی فسفر نیز می باشد.

مطالعات ثابت کرده است که مصرف این ماده غذایی می تواند تا ۲۰ درصد میزان کلسترول خون را کاهش دهد. جنستئین – نوعی ایزوفلاون تولید شده توسط دانه های سویا، نه تنها به کاهش کلسترول بد خون (LDL) و تری گلیسیرید کمک می کند، بلکه جریان خون را نیز بهبود می بخشد.

پتاسیم موجود در شیرسویا، سدیم را خنثی می کند، به همین دلیل این ماده غذایی در رژیم غذایی برای نگهداری مایعات بدن، بسیار مفید است. علاوه براین، منیزیم موجود در آن به همراه پتاسیم، برای درمان فشار خون، ایده آل می باشد.

همچنین پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم برای نگهداری و سلامت قلب، رشته های عصبی و کلیه ها می باشد.

مطالعات در ژاپن روی افرادی که تمایل به مصرف مقدار زیادی سویا دارند نشان داد که مصرف سویا می تواند احتمال بروز سرطان معده را در افراد کاهش دهد. همچنین ثابت شد که ایروفلاون موجود در سویا، رشد سلول های سرطانی به ویژه سرطان پروستات، سرطان رحم، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه را متوقف می کند.

جنستئین و فیتواستروژن های دیگر موجود در سویا، استروژن اضافی و بیش از اندازه تولید شده در بدن خانم ها را قبل از قاعدگی که باعث خلق و خوی بد، گرگرفتگی، نشانه های افسردگی، یا مشکلات دیگر مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی می شوند را کاهش می دهند.

شیر سویا برای افراد مبتلا به دیابت بسیار توصیه می شود، به دلیل آزاد شدن به تدریج قند موجود در آن، باعث ثابت نگه داشتن سطح قند خون می شود.

مقایسه شیرسویا و شیر گاو:

مقایسه شیر سویا و شیرگاو در هر ۲۴۰ گرم (یک لیوان)

شیرکامل گاو شیر سویا
کالری ۱۴۸٫۸۴ کیلوکالری ۷۹٫۲۰ کیلوکالری
پروتئین ۸٫۰۵ گرم ۶٫۷۲ گرم
چربی ۸٫۰۵ گرم ۴٫۵۶ گرم
کربوهیدرات ۱۱٫۴۷ گرم ۴٫۳۲ گرم
سدیم ۱۱۹٫۵۶ میلی گرم ۲۸٫۸۰ میلی گرم
ویتامین A ۳۰۷٫۴۴ یو آی ۷۶٫۸۰ یو آی
ویتامین C ۲٫۲۰ میلی گرم ۰٫۰۰ میلی گرم
چربی اشباع شده ۵٫۰۸ گرم ۰٫۵۰ گرم
کلسترول ۳۴٫۱۶ میلی گرم ۰٫۰۰ میلی گرم

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.