نکاتی کلیدی برای درمان دل درد نوزادان

0 194

مجله اینترنتی دلخوشی: نفخ و دل درد نوزادان موجب می شود نوزاد تا چند ساعت گریه مداوم داشته باشد و این موضوع باعث ناراحتی اعضای خانواده می شود و شادی بچه دار شدن را تا حدی تحت الشعاع قرار می دهد. در اینجا روش ها و نکاتی را بیان کرده ایم که با رعایت آن ها می توانید دل درد نوزادتان را تسکین دهید.

دل درد نوزادان ، دلایل دل درد نوزادان

روش هایی برای تسکین دل درد نوزادان:

۱) پس از شیر دادن به نوزاد اورا بغل کنید و ضربات آرامی را با دست به پشت او وارد کنید تا آروغ بزند.

۲) عرقیاتی مانند بابونه، آویشن، زیره، زنیان، بادرنجبویه، گشنیز، انیسون، کرفس، و شیرین بیان در رفع دل درد نوزاد مؤثرند(حتما قبل از مصرف عرقیات گیاهی با پزشک کودک خود مشورت کنید). پس از شیر دادن یکی از این عرقیات را به میزان ۲ تا ۳ قاشق چایخوری به کودک بدهید و مادر نیز می تواند روزی دو یا سه بار و هربار نصف استکان از یکی از این عرقیات را بخورد. (اگر با خوردن عرقیات نوزاد دچار گرمی می شود کمی عرق کاسنی به آن ها بیفزایید).

۳) گرم کردن شکم نوزاد به این شکل که حوله یا پارچه ای گرم را روی شکمش بگذارید، این روش نیز می تواند در رفع نفخ و دل درد نوزاد مؤثر باشد.

۴) پرهیز مادر از خوردن شیر و لبنیات گاو و هر خوراکی که دارای آن باشد.

۵) از مصرف داروهای ضد نفخ شیمیایی و آرام بخش بپرهیزید زیرا مصرف آن ها بسیار مضر می باشد.

۶) نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کنید و پس از رد کردن از صافی به کودکتان بخورانید. ترنجبین علاوه بر برطرف کردن نفخ، آرامبخش و خواب آور نیز می باشد و به دلیل ارزش غذایی که دارد دارویی ایده آل برای نوزادانی است که شیر مادرشان کم می باشد.

۷) در این دوره مادر باید از خوردن مواد غذایی نفاخ مانند سیر، حبوبات، پیاز و … پرهیز کند.

۸) برخی از صداها موجب آرامش کودک و قطع شدن گریه آن ها می شود، مثلا برخی از کودکان با شنیدن صدای جاروبرقی آرام می شوند و یا برخی دیگر زمانی که سوار ماشین می شوند و به گشت و گذار می روند آرامش می یابند، باید ببینید کودکتان با چه چیزی آرامش می گیرد تا آن را برایش فراهم سازید.

۹) شکم کودکتان را روزی یکبار با روغن زیتون تصویه نشده به آرامی ماساژ دهید، همچنین می توانید ناف او را با روغن کرچک ماساژ دهید تا دل دردش آرام گیرد.

۱۰) یک گوش پاک کن را به روغن کرچک آغشته کرده و به آرامی چندبار داخل مقعدش عقب و جلو کنید تا باد شکم نوزاد خالی شود.

۱۱) به کودک آب میوه یا سبزیجات ندهید و در صورت تشنگی به او آب خالی بدهید.

۱۲) بیش از اندازه به کودک شیر ندهید، برنامه تغذیه کودک را که از پزشک دریافت نموده اید را رعایت نمایید.

۱۳) اگر کودکتان به شیر خشک آلرژی دارد شیر خشک های کم آلرژی چون “نوترامیژن” را به او بدهید.

۱۴) با مشورت پزشک تغذیه کودکتان را به رژیم هیدرولیزی تغییر دهید مانند شیر خشک های “گود استارت نستله” که از این دسته می باشند.

توجه جدی: در صورت مصرف داروهای گیاهی و عرقیات با پزشک مشورت نمایید و از دادن داروهایی چون گریپ میکسچر و گریپ واتر به کودکتان بدون تجویز پزشک بپرهیزید.

گردآوری شده از: طب شیعه ، نی نی کده

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.