فواید خواندن دعای زیارت عاشورا

0 283

مجله اینترنتی دلخوشی: شیخ طوسی در کتاب مصباح نقل کرده است که : حضرت باقرعلیه السلام فرمود: “هر که زیارت کند حسین بن علی علیه السلام را در روز دهم محرم، تا آن که نزد قبر آن حضرت گریان شود، خدا را در روز قیامت با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد – که ثواب آن ها مثل ثواب کسی باشد که در خدمت رسول خدا صلی الله علیه وآله و ائمه طاهرین علیهم السلام حج و عمره و جهاد کند – ملاقات نماید”.

دعای زیارت عاشورا، یا حسین

فضیلت خواندن زیارت عاشورا :

در فضیلت زیارت عاشورا، همین بس که از سنخ سایر زیارات نیست که به ظاهر از انشا و املای معصوم است (هر چند از قلوب مطهر ایشان چیزی جز آنچه از عالم بالا می رسد، صادر نمی شود).

زیارت عاشورا از احادیث قدسیه ای است که به همین ترتیب، از زیارت و لعن و سلام و دعا، از حضرت احدیّت به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین صلی الله علیه وآله وسلم رسیده است (و به حسب تجربه، مداومت در خواندن آن در چهل روز یا کمتر، در برآورده شدن حاجات و نیل به مقاصد و دفع دشمنان بی نظیر است).

تداوم در خواندن زیارت عاشورا :

شهید دستغیب نوشته اند: فقیه زاهد عادل مرحوم شیخ جواد بن شیخ مشکور عرب که یکی از اجله علماءو فقهاء نجف اشرف بوده، در شب ۲۶ صفر ۱۳۳۶در نجف اشرف ملک الموت را در خواب می‌بیند پس از سلام از او می‌پرسد از کجا می آیی؟ عزرائیل می‌فرماید: از شیراز، رفتم روح میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم، عرض می‌کند: روح میرزا ابراهیم در عالم برزخ چه حالی دارد؟

می فرماید: خیلی خوب، در بهترین باغهای عالم برزخ است و خداوند هزار فرشته را برای خدمتگزاری او معین کرده، سؤال کرده: چه عملی انجام داده که به این مقام رسیده؟ آیا به خاطرمقام علمی و تدریس و تربیت شاگرد ؟ فرموده: نه، پرسیده: به خاطر نماز جماعت و رساندن احکام به مردم؟ فرموده: نه، سؤال کرده: پس برای چه؟ فرموده: برای خواندن زیارت عاشورا، چون محلاتی در سی سال آخر عمرش زیارت عاشورا را ترک نکرده و هر روزی که به سبب بیماری و یا امر دیگری که نمی‌توانسته بخواند نایب می‌گرفته است.

شیخ از خواب بیدار می‌شود و فردای آن شب به منزل آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی می‌رود و خواب خود را برای ایشان نقل می‌کند، مرحوم میرزا محمد تقی گریه می‌کند، از ایشان سؤال می‌کنند چرا گریه می‌کنند؟ می‌فرماید: محلاتی از دنیا رفت! و او استوانهً فقر بود! می‌گویند: شیخ خوابی دیده معلوم نیست واقعیت داشته باشد، میرزا می‌فرماید: آری خواب است، اما خواب شیخ مشکور است! نه فردی عادی! فردای آن روز تلگراف فوت محلاتی به نجف مخابره می‌شود و صدق خواب شیخ مشکور آشکار می‌گردد.

 

 اثرات شگفت انگیز خواندن زیارت عاشورا به نقل از امامان معصوم (ع):

 امام صادق (ع) :

امام صادق علیه‌السلام با اشاره به سوی قبر امام حسین علیه‌السلام، زیارت عاشورا را خواند و پس از آن دو رکعت نماز گزارد. آنگاه فرمود: “هرگاه حاجت و گرفتاری‌ای داشتی، در هر جا که هستی، این زیارت و دعای پس از آن را بخوان و از خدا حاجتت را بخواه، بی‌تردید خدا و پیامبر به وعده خویش عمل می‌کنند و نیازمندی تو را برمی‌آورند”.

امام صادق (ع) فرموده اند: هرکس بوسيله خواندن زيارت عاشورا، جدم حسين(ع) را زيارت کند (چه از راه دور يا نزديک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادي و معنوي داشته باشد به او مي دهد.

امام صادق عليه السلام به صفوان می فرمایند:

زيارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت كن، به درستى كه من چند چيز را براى خواننده آن تضمين مى كنم.

۱) زيارتش قبول شود.

۲) سعى و كوشش او مشکور باشد.

۳) حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و نااميد از درگاه خداوند برنگردد.

بعد فرمود: “اى صفوان! هرگاه حاجتى براى تو به سوى خداوند متعال روی داد، پس بوسیله این زیارت به سوی آن حضرت توجه کن، از هر جا و  مکانی هستی این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه که برآورده می شود و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد”.

هرکس که حاجت بزرگی داشته باشد خواسته هایش با خواندن ۴۰ روز زیارت عاشورا برآورده می شود.

 

در روایت دیگری امام صادق (ع) فرموده اند:

اگر مردم می دانستند زیارت امام حسین(ع) چه ارزشی دارد از شدت شوق و علاقه می مردند و حسرت رسیدن به آن پاداش ها، جسم و روح آن ها را پاره پاره می کرد. (بحار الانوار، جلد ۱۰۱، ص ۱۸).

 

حضرت ولیعصر (عج) :

 در سفر حج، آن حضرت فرمود: “چرا شما عاشورا نمی خوانید؟! عاشورا! عاشورا!!”

امام محمد باقر (ع) :

امام محمد باقر(ع) به علقمه فرمود: پس از آنکه به آن حضرت با سلامي اشاره کردي، دو رکعت نماز بخوان و سپس زيارت عاشورا را بخوان. هنگامي که اين زيارت را خواندي در حقيقت او را به چيزي خواندي که هر کس از ملائکه که بخواهند او را زيارت کنند، به آن مي خوانند و خداوند براي تو هزار هزار حسنه مي نويسد و از تو هزار هزار سيئه محو مي نمايد و تو را هزار هزار مرتبه بالا مي برد و همانند کساني مي باشي که در رکاب آن حضرت به شهادت رسيدند، حتي در درجات آنها هم شريک مي شوي. (کامل الزيارات- ص هفتاد و چهار).

بزرگان اسلام :

مولا شریف شیروانی به سند خود از امام دهم، علی بن محمد هادی علیه السلام نقل می کند: کسی که زیارت عاشورا بخواند و هنگامی که به عبارت لعن رسید یک مرتبه بگوید: «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک. اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله» و صد مرتبه بگوید: “اللهم العنهم جمیعاً”.

و عبارت سلام را نیز این گونه بگوید:

“السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابداً ما بقیت و بقی اللیل و النهار، و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم”.

و صد مرتبه بگوید: “السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین”، مثل آن است که تمام صد لعن و صد سلام را از اول تا به آخر خوانده باشد.

عالم جلیل، شیخ عبد الهادی حائری مازندرانی از والد خود (حاجی ملا حسن) نقل کرده است که: من حاج میرزا علی نقی طباطبایی را بعد از رحلتش در خواب دیدم و به او گفتم: آیا آرزویی داری؟ گفت: یک آرزو دارم و آن این است که چرا در دنیا هر روز “زیارت عاشورا” نخواندم.

علامه امینی :

دکتر محمد هادی امینی، فرزند علامه، می نویسد:

پس از گذشت چهار سال از فوت پدرم، در شب جمعه ای قبل از اذان صبح، پدرم را در خواب دیدم و او را بسیار شاداب و خرسند یافتم. جلو رفته و پس از سلام و دست بوسی گفتم: پدر جان در آن جا چه عملی باعث سعادت و نجات شما گردید؟ فرمود: فقط زیارت ابا عبدالله الحسین علیه السلام.

سپس فرمود: پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون نیز توصیه می کنم که “زیارت عاشورا” را به هیچ عنوان ترک مکن.

 

گردآوری شده از: تبار، تبیان، سالی بلاگ

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.