حسادت و اثرات آن بر سلامتی و زندگی معنوی انسان

0 442

مجله اینترنتی دلخوشی: افرادی که به حسادت کردن عادت کرده اند نه تنها پیشرفتی در زندگی خود نمی کنند بلکه به سلامت جسم و روان خود نیز آسیب می زنند. فرد حسود بیشتر انرژی بدنی و فکری خود را که باید به منظور پیشرفت اجتماعی خود به کار گیرد، صرف از بین بردن سرمایه های وجودی خود و سرمایه های اجتماعی می کند. در ادامه اثرات مخرب حسادت بر سلامت روح و جسم و موقعیت های اجتماعی را بیان می کنیم.

حدیث حسادت، دلیل حسادت

اثرات مخرب حسادت کردن بر سلامت روح و جسم انسان:

اثرات مخرب بر مغز : افرادی که حسادت می کنند نمی توانند به چیزهایی که در مقابل آن ها اتفاق می افتد فکر کنند و دچار حواس پرتی می شوند.

اثرات مخرب بر روح و روان : حسادت موجب ایجاد حالت اضطراب و استرس می شود و به مروز زمان فرد را به افسردگی دچار می کند، همچنین با بروز اضطراب و استرس در فرد، میزان تولید آدرنالین و نور آدرنالین خون بیش از حد افزایش پیدا می کند.

اثرات مخرب بر کبد : حسادت می تواند اثرات مخرب بر کیسه صفرا بگذارد. تولید بیش از حد هورمون ها در بدن منجر به رکود خون در کبد شده که این امر باعث بروز عدم تعادل صفرا در کیسه صفرا می شود. این عارضه نیز باعث بروز اختلالات زیر می گردد :

– افزایش فشار خون

– بی خوابی

– از کار بازداشته شدن سم زدایی

– افزایش ضربان قلب

– ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

– افزایش کلسترول

– اختلال در هضم و گوارش

– افزایش سطح آدرنالین

اثرات مخرب از لحاظ معنوی :  از لحاظ معنوی حسد به معنای زوال نعمت، نادانی، ضعف ایمان، کمبود شخصیت و کوته فکری می باشد. فرد حسود به حکمت خداوند که بخشنده نعمت هاست معترض است و از نعمت هایی که خداوند به انسان ها می دهد شکایت دارد. از اثرات دیگر حسادت، آلوده شدن به گناه می باشد زیرا فرد حسود برای دستیابی به اهداف خود دست به گناهانی چون دروغ، ظلم، غیبت، سخن چینی، تهمت و … آلوده می شود. فرد حسود با گذشت زمان تمامی دوستان خود را از دست می دهد و در جامعه نیز هیچوقت به بزرگی دست پیدا نمی کند و به مدیریت بالایی نمی رسد.

شخص حسود در روایات معصومین :

امام صادق (ع) : اساس کفر سه چیز است : حرص، تکبر و حسد.

امام باقر (ع) : حسد ایمان را می خورد، همانگونه که آتش هیزم را.

پیامبر (ص) : خداوند به موسی بن عمران فرمود : مبادا بر مردم حسد بری، درباره آنچه من به آنها داده‌ام از فضل خودم. چشمانت را به دنبال آن دراز مکن و دل خود را به دنبال آن روانه مساز، زیرا آنکه حسد برد، نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتی که میان بنده‌هایم کردم، جلو گرفته و هر که چنین باشد من از او نیستم او هم از من نیست.

امام علی (ع) : بخیلان و حسودان لایق مصاحبت و همنشینی نیستند و همین در وصف حاسدان بس است که حق تعالی فرموده است : «و مِن شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَد» پس از شر حاسدان و بخیلان پناه به رب جلیل بریم و بخل نکنیم و حسد بر کسی نبریم که اول گناهی که در آسمان و زمین کرده شد، حسد و بخل بود که شیطان در آسمان به آدم علیه‌السلام حسد برد و به لعنت خدا گرفتار شد.

گردآوری شده از: سلامتی، 

تفسیر نمونه/جلد ۲۷،

 گناهان کبیره/ شهید دستغیب

نشریه قرآنی بشارت

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.