نکات طلایی برای نگهداری از کاکتوس

1 3,501

مجله اینترنتی دلخوشی: از جمله گیاهان خانگی که از جذابیت زیادی نزد مردم برخوردارند کاکتوس ها هستند. بهترین فصل خریداری کاکتوس فصل تابستان می باشد و برای اینکه بتوانید به خوبی از کاکتوس نگهداری کنید باید نکاتی درباره نحوه نگهداری آن ها بدانید. در ادامه نکات مهم نگهداری از کاکتوس را شرح داده ایم.

کاکتوس، نگهداری از کاکتوس

اصول مهم نگهداری از کاکتوس:

۱) میزان رشد ریشه کاکتوس نسبت به جسته ی کاکتوس کمتر است، پس برای عوض کردن گلدان آن عجله نکنید.

۲) گلدانی را که برای نگهداری از کاکتوس انتخاب می کنید سایز مناسبی داشته باشد و دقت کنید که زیر گلدان سوراخ هایی برای خارج شدن آب داشته باشد زیرا در غیر این صورت کاکتوس پوسیده خواهد شد.

۳) در فصول تابستان و بهار که کاکتوس رشد بیشتری دارد باید بیشتر از زمستان و پاییز آبیاری شود. آبیاری کاکتوس بستگی به شرایط هوا، آب، خاک و … دارد. باید مقداری به کاکتوس آب بدهید که خاک آن به طور کامل خیس نشود و در آبیاری بعدی خاک آن خشک شده باشد (برای کنترل خشکی خاک کاکتوس می توانید یک خلال دندان را در خاک آن فرو ببرید).

۴) کاکتوس را در جایی قرار دهید که نور کافی به آن برسد. پشت پنجره مکان بسیار مناسبی برا قرار دادن کاتوس می باشد زیرا می تواند نور طبیعی کافی را به خوبی دریافت کند، همچنین نور مصنوعی نیز در صورت کافی نبودن نور طبیعی می تواند به عنوان

مکمل برای رشد کاکتوس مناسب باشد.

۵) از گلدان های سفالی استفاده کنید زیرا گلدان های پلاستیکی آب داخل گلدان را به خوبی تبخیر نمی کنند و در فصل تابستان نیز باعث گرما و دم کردن بیش از حد خاک و ریشه کاکتوس می شوند.

۶) برای آبیاری کاکتوس از آبی استفاده کنید که مقداری مانده است و کلر آن کمتر شده است، همچنین دقت کنید دمای آب متناسب با دمای محیطی باشد که کاکتوس را در آن پرورش می دهید.

 ۷) اگر در کاکتوس علائم رنگ پريدگي به همراه دراز شدن ساقه يا کاکتوس و باريک شدن برگ ها را مشاهده کردید و خواستيد گياهتان را به نقطه پرنورتر انتقال دهید، مواظب باشيد گياهتان به آفتاب سوختگی دچار نشود. برای این منظور به تدريج گياه را در مقابل نور قرار دهيد.

۸) از گذاشتن سنگ های زینتی در داخل گلدان کاکتوس اجتناب کنید، زیرا این سنگ ها مانع از تنفس خاک می شوند و باعث ماندن زیاد آب در خاک گلدان شده و در نتیجه

پوسیدگی کاکتوس را به همراه خواهند داشت.

۹) هوای تازه برای کاکتوس ضروری است، بنابراین در فصل زمستان که پنجره ها بسته است هر از گاهی کاکتوس را در معرض هوای تازه قرار دهید. البته دقت کنید که به کاکتوس شوک حرارتی ندهید و آن را در هوای خیلی سرد قرار ندهید.

۱۰) در فصل پاييز و زمستان کاکتوس تنها هر دو تا سه ماه يک بار به کود نیاز دارد. کود کم ازت براي کاکتوس مناسب می باشد. البته کودهايي که به تدريج در خاک آزاد مي شوند نيز براي کاکتوس مناسب هستند، ولی اين کودها فقط يک بار در بهار به خاک اضافه مي شوند.

۱۱) در هنگام خرید کاکتوس دقت کنید که حشره ای روی آن لانه نکرده باشد. در صورتی که کاکتوس دچار آفت شد می توانید با مقداری حشره کش آفت را از بین ببرید.

گردآوری شده از: ویکی کاکتوس، تیزبین، sfim.ir

: امتیاز کاربران
1 نظر
  1. علی می گوید

    سلام بنده یه چند روزی هست که کاکتوسامو گذاشتم برون حیاط بنده البته کلکسیون دارم ودر مورد کاکتوس زاد می دونم کاکتوسام بعضی هاشون تغغیر رنگ دادن می دونم که اگه کاکتوسا رو بذاری بیرون دچار خواب شده اند و نور فیلتر شده بهشون می خوره و هیچ افتاب سوختگی روی کاکتوسام نمی بینم فقط اینکه می خواستم روش درمان خواب رفتگی کاکتوسارو ازتون بپرسم اینکه نا آگاهی کردم و یه دفه ای کاکتوسامو گذاشتم بیرون و دچار خواب شده اند درمانش صبوری هست؟
    ممنون.

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.