ترفندها و روش های اصولی از شیر گرفتن کودک

0 220

مجله اینترنتی دلخوشی: همۀ ما می دانیم که تغذیۀ کودک با شیر مادر مزایای زیادی برای کودک و مادر دارد، اما برای از شیر گرفتن کودک نیز مانعی وجود ندارد. هیچ زمان قطعی برای از شیر گرفتن نوزاد از قبل تعریف نشده است. این زمان ممکن است برای هر کس، به هر دلیلی متفاوت باشد.

برخی زنان به دلیل برنامۀ کاری شان مجبورند که شیر مادر را زودتر متوقف کنند. برخی دیگر به این دلیل که داروهای مصرفی شان وارد شیر مادر شده و برای کودک مضرند مجبور به قطع تغذیه با شیر مادر هستند. فرایند از شیر گرفتن کودک می تواند بسیار چالش برانگیز باشد که البته بسیار بستگی به سرعت شما برای از شیر گرفتن دارد.

به هر حال، اگر به هر دلیلی نیاز به قطع تغذیه با شیر مادر دارید، در اینجا نکاتی برای راحت تر و یکنواخت تر بودن این فرایند ارائه شده است. همچنین اگر مشکلی برای از شیر گرفتن نوزاد داشتید می توانید از پزشک خود نیز کمک بگیرید.

روش از شیر گرفتن، قطع شیر مادر

چگونه کودک را از شیر بگیریم: روش بوقلمون سرد

ممکن است کودک شما گاز گرفتن سینه را کشف کرده باشد یا دائما به سینۀ شما لگد بزند و یا شرایط مشابه یا بدتر پیش آید که مجبور باشید کودک را از شیر بگیرید. به هر حال ممکن است شرایطی پیش بیاید که نتوانید به تدریج کودک را از شیر بگیرید. در چنین شرایطی باید اقدام سریعی برای از شیر گرفتن کودک انجام دهید. اما باید بدانید اینکه شما آمادۀ از شیر گرفتن کودک هستید به این معنی نیست که بدنتان هم آمادۀ تولید نکردن شیر است! این مساله می تواند برایتان دردسرهایی ایجاد کند و کودک همچنان بخواهد شیر خوردن را ادامه دهد. اگر به روش بوقلمون سرد، شیر خود را متوقف کنید می توانید از این مسائل جلوگیری کنید.

۱- شیر خود را بدوشید

به منظور کاهش ولع کودک به شیر خوردن و همچنین کاهش خطر عفونت پستان، احتمالا نیاز به دوشیدن شیر خود دارید. اگر این روش را انتخاب کنید کودک شما هنوز از مزایای شیر مادر به مقدار کمتر برخوردار خواهد بود. همینطور که میزان شیر شما کاهش پیدا می کند، باید تعداد دفعات شیردهی را نیز کاهش دهید تا نهایتا تولید شیر نیز متوقف شود.

۲-تولید شیر را کاهش دهید

کاهش تولید شیر کمک می کند تا شیردهی به روش بوقلمون سرد را متوقف کنید. برخی زنان معتقدند که با نوشیدن قهوه تلخ می توان این روند را تسریع کرد. اگر در این مرحله به مشکل برخورده اید، شاید این روش ارزش امتحان کردن داشته باشد.

۳-داروهای ضد التهاب

اگر در اثر پر شدن سینه ها، درد شدیدی در بازوهایتان احساس کنید، ممکن است در این روش به داروهای ضد التهاب نیاز پیدا کنید. البته ممکن است این مساله برای همۀ زنان پیش نیاید ولی در زنانی که از روش بوقلمون سرد برای توقف شیر خود استفاده می کنند رایج است.

۴-برگ های کلم

تعدادی از زنان می گویند که قرار دادن برگ های کلم سرد روی سینه هایشان به هنگام توقف شیر به روش بوقلمون سرد، به کاهش درد آنها کمک کرده است. شما هم می توانید آنها را مثل کیسۀ سرد یا درون سینه بند خود قرار دهید. به هر صورت برگ کلم به جذب مقداری از مایعات غدد سینۀ شما کمک خواهد کرد. این عملکرد به کاهش احساس پر شدن سینه ها کمک می کند.

۵-کاهش حساسیت

در این دوران حتی الامکان میزان اصطکاک و در نهایت حساسیت نوک سینه ها را کاهش دهید. اصطکاک باعث تحریک نوک پستان می شود. این مساله می تواند به نابودی شیر منجر شود، بنابراین بهتر است از پدهای بهداشتی پستان استفاده کنید. اگر هنوز سینه هایتان نشتی دارند از خوش شانسی شماست.

چگونه شیردهی را بدون درد متوقف کنیم؟

در حالیکه برخی زنان مجبورند از روش بوقلمون سرد که یک روش سریع است برای توقف شیردهی استفاده کنند، در دنیای ایده آل، کارشناسان توصیه می کنند که به تدریج شیردهی را متوقف کنید زیرا این روش کم درد تر است. اگر قادر به قطع شیردهی به روش تدریجی هستید از بقیه چند قدم جلوتر هستید. به هر حال در روش تدریجی نیز ممکن است کمی درد را تجربه کنید. برای از بین بردن این درد برخی کارها را می توانید انجام دهید.

۱- شیردهی را کاهش دهید

اگر بدن تشخیص دهد که شیر مادر تقاضای کمتری دارد، تولید شیر را به تدریج متوقف خواهد کرد. حداقل یک وعده شیردهی برای کودکتان را با شیردهی با شیشه شیر جایگزین کنید. این روش نه تنها برای بدن شما یک استراحت و موقعیتی برای متوقف کردن شیردهی سینه فراهم می کند، بلکه باعث می شود که کودک شما بیشتر به تغذیه با شیشه شیر عادت کند. در نهایت تعداد تغذیه با شیشه شیر افزایش می یابد در حالیکه شیردهی با سینۀ مادر کاهش پیدا می کند. به این ترتیب بدن و کودک شما به تدریج با هم هماهنگ می شوند.

۲- به دیگران اجازه دهید به کودک شما غذا بدهند.

اگر می خواهید تغذیه با شیر مادر را بدون درد متوقف کنید، باید به تدریج تعداد دفعات تغذیه با شیر مادر را کاهش دهید. بنابراین بهتر است اجازه دهید که کودک شما توسط دیگران تغذیه شود یا از یک بطری شیر استفاده کنید. 

۳- خشک کردن شیر

بدن شما ممکن است با برنامۀ متوقف کردن شیر هماهنگ نباشد. ممکن است سینه های شما همچنان به مدت طولانی مقدار کمی شیر تولید کنند تا اینکه به طور کامل تولید آن متوقف شود. برخی زنان می گویند که پوشیدن سینه بند های تنگ به قطع شیر کمک می کند. برخی زنان نیز سینه های خود را با باند می پوشانند. ولی این روش ها به علت احتمال ابتلا به عفونت و مشکلات دیگر اصلا توصیه نمی شود. بهتر است منتظر باشید تا تولید اندک شیر نیز به طور تدریجی قطع شود.

روش از شیر گرفتن کودک

اگر به دنبال یک راه طبیعی برای جلوگیری از تولید شیر مادر هستید، به از شیر گرفتن کودک توجه داشته باشید. کودک را به هنگام تغذیه در صندلی مخصوص غذا خوردن کودک قرار دهید. در این صورت وابستگی کمتر شده و علاوه بر این کودک آمادۀ امتحان کردن غذاهای دیگر خواهد بود. متخصصان کودک می گویند که بهتر است این کار را از ۶ ماهگی آغاز کنید زیرا بیشتر کودکان توانایی نشستن در این سن را دارند. البته این کار به این معنی نیست که می خواهید بطور کلی شیر را قطع کنید بلکه کمک می کند که در کنار شیشه شیر و شیر مادر به کودک اجازه دهید که غذاهای دیگر را نیز امتحان کند بنابراین در این حالت وابستگی کودک به شیر مادر به تدریج کمتر خواهد شد.

۱- به کودک اجازه دهید خودش غذا بخورد.

زمانی که به اتفاق متخصص اطفال تصمیم می گیرید که تغذیۀ غذاهای جامد را برای کودک آغاز کنید، اجازه دهید کودک خودش غذا بخورد. این کار نه تنها به هماهنگی دست و چشم کودک کمک می کند بلکه به کودک اجازه می دهد که زمانی که سیر است خودش دست از غذا خوردن بکشد نه زمانی که دیگران این کار را به او تحمیل می کنند. برخی معتقدند این کار در جلوگیری از اضافه وزن کودکان نیز موثر است و باعث می شود که در سن نوجوانی بدانند که چه زمانی واقعا سیر می شوند و از پرخوری اجتناب می کنند.

۲- تغذیه کودک را تغییر دهید

همینطور که تعداد دفعات شیردهی را کاهش می دهید که خودتان درد کمتری را تجربه کنید، می توانید همین کار را برای کودک نیز انجام دهید و برای اینکه کمتر سختی بکشد غذاهای جایگزین شیر را به او معرفی کنید. مثلا در زمان صبحانه به جای شیر یک میوۀ نرم به او بدهید. همچنین به کودک اجازه دهید که غذاها و خوراکی هایی که دوست دارد را کشف کند. این کار برای کودک و مادر بسیار مهم و ضروری است.

۳- غذا بیشتر، شیر مادر کمتر

همینطور که به تدریج غذاهای جدید را به کودک معرفی می کنید، وابستگی کودک به شیر مادر کمتر و کمتر خواهد شد. این کار به بدن شما کمک می کند که تولید شیر را به تدریج کاهش داده و در آخر تولید آن را بدون درد متوقف کند. مثل همیشه اگر نگران تغذیۀ کودک خود هستید، به هنگام قطع شیر مادر با متخصص اطفال خود مشورت کنید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: littlethings.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.