خشک کردن نعنا با ۷ روش جالب و سریع – نعناع خشک سبز

0 11,750

مجله اینترنتی دلخوشی: خشک کردن نعنا را با این روش های جالب امتحان کنید! نعنا خشک یکی از سبزی های خشک معطری است که عطر و بوی فوق العاده عالی برای انواع غذاها دارد. نعنا خشک در غذاهایی چون آش رشته ، کیک کشک بادمجان و بسیاری از غذاهای محلی و خوشمزه ایرانی کاربرد دارد.

نحوه خشک کردن نعنا فوت و فن های خاص خود را دارد. برای داشتن نعنا خشک سبز و خوشرنگ ، دانستن نکات نعنا خشک بسیار مهم است.

اگر نعنا را اصولی خشک نکنید ، رنگ آن زرد یا قهوه ای یا سیاه می شود و رنگ زیبای سبز نعنا را نخواهد داشت.

از طرف دیگر در این مطلب سر آشپز دلخوشی چندین روش جالب و سریع جهت خشک کردن نعنا و نحوه نگهداری آن در طول سال را به شما آموزش می دهد.

خشک کردن نعنا


با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


خشک کردن نعناعپاک کردن و شستن سبزی نعنا برای تهیه نعنا خشک :

برای درست کردن نعناع خشک ، سبزی نعنا را تهیه کنید.

سپس سبزی نعناع را پاک کنید. دقت کنید که فقط برگ های نعنا را پاک کنید. تمامی ساقه های نعنا را دور بریزید. هر چقدر که میزان ساقه نعنا موقع پاک کردن سبزی کمتر باشد، در مرحله آخر پودر کردن نعنا بسیار راحت تر خواهد بود و بالعکس هر چقدر که میزان ساقه نعنا در سبزی پاک شده بیشتر باشد شما باید زمان و انرژی بیشتری برای پودر کردن نعنا و جدا کردن ساقه های خشک صرف کنید.

بعد از پاک کردن نعنا ، آنها را به دقت چندین مرتبه بشویید. سعی کنید تمامی گل و خاک از داخل سبزی ها خارج شود. نعنا ها را به مدت ۲ ساعت داخل آبکش بریزید تا آب آنها کامل کشیده شود.

خشک کردن برگ نعنااصول اولیه تهیه نعنا خشک :

روی یک سطح دلخواه یک پارچه تمیز پهن کنید. سبزی های نعناع را که آب آنها کاملا کشیده شده است را روی پارچه به صورت یک لایه کاملا نازک پهن کنید. نعنا ها را نباید به صورت انباشته شده روی هم پهن کنید. چون دیرتر خشک می شوند و رطوبت داخل سبزی دیرتر از بین می رود و باعث سیاه شدن سبزی نعنا می شود.

نعنا خشک سبزفراموش نکنید که اگر سبزی نعنا خیلی آب داشته باشد باعث سیاه شدن سریع نعنا می شود. در صورت خیس بودن نعنا ها و برای خشک شدن سریع رطوبت اولیه سبزی ، می توانید از باد پنکه استفاده کنید تا از سیاه شدن نعنا جلوگیری کنید.

بعد از اینکه نعناها رطوبت اولیه شان از بین رفت و خشک شدند و آب آنها کاملا کشیده شد، حالا باید به آنها زمان بدهید تا کاملا خشک شوند و برای پودرشدن آماده شوند.

فرایند خشک شدن کامل سبزی نعنا بسته به میزان جریان هوا ، ممکن است بین ۲ الی ۴ روز طول بکشد. برای کوتاه شدن این زمان می توانید از پنکه کمک بگیرید.

در طی این مدت چند روز، مرتب سبزی ها را با دست زیر و رو کنید تا جریان هوا به تمام قسمت های سبزی برسد و تمام قسمت ها همزمان خشک شوند.

از روز دوم و با از بین رفتن رطوبت داخل سبزی نعنا ، کم کم حجم سبزی های نعنا کم می شوند و کمی رنگ آنها تیره تر می شود. تا اینکه به طور کامل نعناها خشک می شوند و برای مرحله پودر شدن آماده می شوند.

مراقب باشید تا زمانیکه که نعناها کامل خشک نشده اند آنها را جمع و پودر نکنید چون رطوبت داخل سبزی باعث کپک زدن آن می شود و همچنین به راحتی نیز پودر نخواهد شد.

پودر کردن نعنا خشک شده :

۱- نعناهای کاملا خشک شده را از داخل پارچه جمع کنید.

۲- سپس مشت مشت از برگ های خشک شده نعنا بردارید و آنها را داخل یک قابلمه یا لگن بزرگ به کمک دست به هم بفشارید تا به صورت پودر در بیایند. حسابی آنها را به کمک انگشتان خود پودر کنید.

۳- میزان پودر کردن نعنا بستگی به سلیقه شما دارد. به شرطی که نعناهای شما کاملا برگ بوده و به هیچ عنوان ساقه نداشته باشد، پودر کردن آنها با فشار دست می تواند کافی باشد.

۴- اما اگر ساقه در نعنا باشد و یا اینکه شما نعنا پودر شده ریز تر دوست داشته باشید که معمولا افراد نعنا پودر شده کمی ریز تر را دوست دارند، حال باید نعنا هایی را که بادست خرد کرده اید را از الک رد کنید .

۵- برای الک کردن نعنا ، یک الک ریز بردارید به طوریکه چوب و ساقه نعنا از آن رد نشود. حال مقداری از نعناهای خرد شده را داخل الک بریزید و با دست به صورت چرخشی و با فشار در الک بچرخانید تا پودر نعنا از الک رد شده و ساقه های اضافی آن پشت الک باقی بماند. ساقه ها را دور بریزید. این کار را تکرار کنید تا تمام نعنا ها را به کمک الک پودر کنید.

۶- هیچوقت برگ های خشک نعنا را با آسیاب پودر نکنید . چون باعث خراب شدن نعناع خشک می شود . فرضا دانه های ریز نعنا که کمی مشخص است در تهیه نعنا داغ بسیار بهتر و زیباتر است از نعنای کاملا پودر شده و بسیار ریز است.

پودر نعنا خشکنحوه نگهداری نعنا خشک شده :

۱- به منظور نگهداری و ماندگاری طولانی مدت نعناع خشک ، آنها را در جای تاریک و خشک نگهداری کنید.

۲- پودر نعناع خشک را در ظروف کاملا دربسته نگهداری کنید تا عطر نعنا نپرد و کم نشود.

۳- سعی کنید به هنگام تهیه نعنا خشک ، آن را به مقدار مصرف ۱ سال تهیه کنید. زیرا عطر سبزی خشک به مرور زمان کم می شود.

نعناع خشک سبزبرگ های نعنا در سایه یا در آفتاب خشک شوند؟

۱- برای تهیه نعنا خشک و برای داشتن نعنا خشک سبز و با کیفیت ، حتما نعناع ها را در سایه و به دور از گرد و غبار خشک کنید.

۲- یکی از دلایل زرد شدن نعنا خشک و تغییر رنگ آن ، خشک کردن نعنا در آفتاب است. بنابراین هیچ وقت برای خشک کردن نعنا آنها را در معرض نور آفتاب قرار ندهید.

۷ روش جالب و سریع برای تهیه نعنا خشک :

۱- خشک کردن نعنا با پنکه :

یکی از سریع ترین و سنتی ترین روش های خانگی برای خشک کردن نعناع استفاده از باد پنکه است.

بدین ترتیب که ابتدا سبزی را شسته و سپس آنها را داخل آبکش قرار می دهند تا آب اضافی آنها کاملا کشیده شود.

سپس سبزی های نعنا را روی یک پارچه به صورت یک لایه نازک پهن می کنند.

حال باد پنکه را یا به صورت ثابت یا به صورت چرخشی در مقابل سبزی ها قرار می دهند.

باد پنکه کمک می کند که سبزی ها به سرعت خیلی بالاتری خشک شوند و سریعا رطوبت سبزی ها از بین برود و سبزی حالت پلاسیدگی پیدا کند.

باد پنکه باعث می شود تا رطوبت داخل سبزی ها سریع تر خشک شود و باعث سیاه شدن یا زرد شدن سبزی نشود.

معمولا یک روز اول سبزی ها را در مقابل باد پنکه قرار می دهند.

سپس حدود ۲ روز دیگر سبزی ها بدون باد پنکه شروع به خشک شدن می کنند.

خشک کردن نعنا با پنکه۲- خشک کردن نعنا با توستر :

برای خشک کردن سبزی نعنا با دستگاه توستر یا دستگاه برشته کن به صورت زیر عمل کنید:

۱- ابتدا سبزی ها را به صورت کاملا برگ شده پاک کنید. به طوریکه هیچ ساقه ای روی نعنا ها نباشد.

۲- سپس سبزی ها را کاملا بشویید و داخل آبکش بریزید. اجازه دهید نعناها به مدت ۲ ساعت داخل آبکش بماند تا آب اضافی آنها کشیده شود.

۳- سپس روی یک صفحه یا میز پارچه پهن کنید. نعناها را روی پارچه به صورت یک لایه نازک و بدون انباشته شدن روی هم، پهن کنید. حال مجددا یک پارچه تمیز روی سبزی ها بکشید. اجازه دهید تا یک شبانه روز سبزی ها داخل پارچه بمانند تا کاملا آب و رطوبت اضافی که موقع شسته شدن روی آنها نشسته است، خشک شود و برگ ها حالت پلاسیدگی بگیرند.

۴- حال نعناها را به صورت یک لایه نازک داخل سینی تستر بچینید.

۵- درجه تستر را روی کمترین دما مثلا ۱۰۰ قرار دهید.

۶- تنظیم گرما را روی المنت بالا و پایین قرار دهید.

۷- زمان را روی نیم ساعت تنظیم کنید.

۸- هر ۱۰ دقیقه سبزی ها را زیر و رو کنید تا به صورت یکدست خشک شوند.

۹- بعد از نیم ساعت مشاهده خواهید کرد که سبزی ها کاملا خشک شده اند.

۱۰ مراقب باشید تا نعناها بیش از اندازه داخل توستر نمانند وگرنه رنگ سبز و زیبای برگ های نعنا به سیاهی می رود.

۱۱- حال به همین ترتیب تمام سبزی ها را به کمک توستر مرحله به مرحله خشک کنید.

خشک کردن نعنا با توستر۳- خشک کردن نعنا با ماکروویو :

خشک کردن سبزی در ماکروویو یکی از روش های جالب و سریع برای خشک کردن انواع سبزی و همچنین برگ های نعنا است.

مهمترین نکته در تهیه سبزی خشک در ماکروویو و یا توستر و یا در فر این است که آب سبزی ها باید کاملا خشک شده باشد و هیچ رطوبتی روی برگ ها نباشد. وگرنه باعث پخته شدن برگ ها و سیاه شدن آنها می شود. همچنین باید سبزی ها کاملا به حالت برگ باشند و هیچ ساقه ای نداشته باشند.

برگ های نعنا را که هیچ رطوبتی ندارند را روی یک دستمال کاغذی بزرگ به صورت یک لایه بچینید.

دستمال را روی سینی فر قرار دهید. درب ماکروویو را ببندید.

تنظیم دما و زمان کاملا بستگی به تنظیمات ماکروویو شما دارد.

معمولا اگر از قدرت بالای ماکروویو استفاده می کنید ، حدود ۱ الی یک و نیم دقیقه طول می کشد تا برگ ها کاملا خشک شوند و در عین حال سبز سبز باشند.

ابتدا برگ های نعنا را به مدت ۱ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید. سپس برگ ها را بررسی کنید. اگر هنوز حالت نرمی و انعطاف پذیر دارند ، ۱۰ ثانیه دیگر زمان بدهید . به همین ترتیب آنها را بررسی کنید تا خشک و ترد شوند و حتما همچنان کاملا سبز رنگ نیز باشند.

اگر برگ ها را بیش از اندازه داخل ماکروویو قرار دهید رنگ آنها به سیاهی برمی گردد.

خشک کردن نعنا در ماکروویو۴- خشک کردن نعنا با فر :

روش خشک کردن نعنا در فر نیز همانند ماکروویو و توستر است. تنها تفاوت در میزان دما و مدت زمان خشک شدن سبزی است.

برگ های نعنا را که رطوبت آنها کاملا گرفته شده (همانند روش توستر) ، به صورت یک لایه نازک روی یک پارچه روی سینی فر بچینید.

سپس داخل فر قرار داده و دما را روی کمترین دما بین ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید. زمان کلی مورد نیاز بستگی به میزان حجم سبزی دارد که در فر چیده اید.

هرازگاهی سبزی ها را جابه جا کنید تا تمام قسمت ها به صورت یکنواخت خشک شوند.

هر زمان احساس کردید نعناها خشک شده اند و از حالت نرمی خارج شده و کاملا ترد هستند و رنگ آنها همچنان سبز است، آنها را از فر خارج کنید.

نگذارید سبزی ها بیش از حد در دمای فر باقی بمانند چون رنگ آنها قهوه ای یا سیاه می شود.

۵- خشک کردن نعنا با دستگاه خشک کن :

روش دیگر برای خشک کردن سبزی استفاده از دستگاه خشک کن است.

می توانید نعناها را به صورت لایه نازک داخل سینی های خشک کن قرار دهید تا کاملا خشک شوند. مرتب به سبزی ها سر بزنید تا متوجه شوید که چه زمانی خشک شده اند و آنها را از دستگاه خارج کنید.

۶- خشک کردن نعنا با آویزان کردن دسته نعنا به صورت وارونه:

یکی از روش های قدیمی و سنتی خشک کردن نعنا ، به این صورت است که نعناها را به صورت دسته های چندتایی مثلا ۵ شاخه به هم وصل می کنند و انتهای آنها را به هم با یک طناب یا نخ وصل می کنند.

تمام نعناها را به صورت دسته ای از چند شاخه نعنا می بندند.

سپس دسته ها را به صورت آویزان و وارونه از یک طناب که در یک اتاق یا در مکان تاریک که به دور از گرد و غبار است ، می بندند.

با روش آویزان کردن نعنا ، نعناها بسیار خوب و سبز خشک می شوند و نعنا خشک با کیفیت حاصل می شود.

در این روش حتما باید هر دسته شامل چند شاخه نعنا باشد. هیچ وقت آنها را به صورت تک شاخه آویزان نکنید. چون برگ های نعنا بعد از خشک شدن از شاخه جدا می شوند و روی زمین می ریزند.

فرایند خشک شدن نعنا در این روش ممکن است کمی طولانی تر باشد ولی کیفیت نهایی بسیار خوب خواهد بود.

۷- خشک کردن نعنا با استفاده از رخت آویز :

اگر برگ های نعنا را روی پارچه تمیز به نحوی پهن کنید که جریان هوا هم از بالا و هم از پایین پارچه برقرار باشد، فرایند خشک شدن سبزی خیلی سریع تر خواهد بود.

وقتی شما برگ های سبزی را روی پارچه روی فرضا یک میز یا زمین پهن می کنید، هوا فقط از روی سبزی ها به آنها می رسد. اگر جریان هوا از بالا و پایین به سبزی ها برسد باعث می شود که خیلی سریع تر خشک شوند.

برای این کار شما می توانید روش های متنوعی برای خود پیدا کنید. یکی از این روش ها استفاده از رخت آویز است.

رخت آویز را کاملا باز کنید. روی آن یک پارچه تمیز و بزرگ پهن کنید. حال برگ های نعنا یا سبزی دلخواه خود را روی آن بریزید. می توانید مشاهده کنید که چقدر سبزی ها سریع تر خشک می شوند.

روش شما برای خشک کردن نعنا یا انواع سبزی چیست؟ خوشحال می شویم تا روش و تجربه خود را در این زمینه در پایین همین مطلب برای ما و دوستان خود کامنت بگذارید.

خشک کردن نعنا در فرجمع بندی و نکات خشک کردن سبزی :

۱-  نعنا را در سایه خشک کنید. آفتاب باعث زرد شدن برگهای نعنا میشود

۲- روز اول نعنا را در مقابل باد ملایم پنکه خشک کنید سپس با یکی از روش های آموزش داده شده در این مطلب به طور کامل خشک کنید. خشک شدن نعنا در مقابل باد باعث می شود که نعنا سبز بماند و سیاه نشود و آب اضافی نعنا سریع تر خشک شود و نعنا را سیاه نکند. هر چقدر که رطوبت مدت زمان بیشتری داخل سبزی باقی بماند باعث تغییر رنگ سبزی می شود.

۳- نعنا را به کمک فشار دست پودر کنید و ترجیحا از آسیاب برای خشک کردن آن استفاده نکنید. چون بیش از حد حالت پودری می شود. از طرفی پودر کردن سبزی خشک با الک باعث یکدست شدن سبزی خشک می شود.

۴- موقع پاک کردن نعنا سعی کنید کاملا به صورت برگ  پاک کنید. اگر میخواهید پودر کردن نعنا در مرحله آخر سریع تر و راحت تر باشد، تا میتوانید ساقه ها را جدا کنید.

۵- اگر برگ ها روی ساقه باشند، سبزی دیر تر خشک می شود. هر چقدر که نعنا را به صورت برگ پاک کنید سریع تر هم خشک خواهد شد.

۶- بعد از شستن نعنا اجازه دهید آب آن کاملا خشک شود و سپس آنها را روی پارچه پهن کنید.

۷- نعنا خشک را داخل ظروف در بسته نگهداری کنید تا عطر آنها برای مدت طولانی تری حفظ شود.

۸- اگر برگهای نعنا را پاک کرده باشید و ساقه ها جدا شده باشند، معمولا طی مدت زمان ۲ الی ۴ روز نعنا کامل خشک می شود.

۹- وقتی نعنا را جمع میکنید و آن را پودر میکنید و داخل ظروف دربسته میریزید مطمئن شوید که نعنا کاملا خشک شده است وگرنه رطوبت باعث کپک زدن و خراب شدن نعنا خشک می شود.

۱۰- برگهای نعنا را به صورت یک لایه نازک روی پارچه پهن کنید. به هیچ عنوان آنها را روی هم انباشته نکنید.

۱۱- مرحله پاک کردن نعنا بسیار نقش مهمی در کیفیت نهایی نعنا دارد. برگهای نعنا هر چقدر که روی ساقه بمانند دیرتر خشک میشوند. همچنین  هرچقدر که رطوبت مدت زمان بیشتری داخل نعنا بماند باعث تغییر رنگ نعنا میشود.

۱۲- موقع پاک کردن سبزی، برگ های نعنا را به صورت برگ برگ از ساقه جدا کنید. آنها را به صورت یکجا و کشیدن برگها روی ساقه آنها جدا نکنید . چون برگها له می شوند. و بعد از اینکه آنها را داخل آب میشویید برگها سیاه می شوند.

۱۳- اجازه دهید کاملا آب سبزی خشک شود. سپس آنها را روی پارچه پهن کنید تا برگهای نعنا بعد از خشک شدن کاملا سبز باشد. برگ های نعنا بعد از شسته شدن، حداقل باید به مدت ۲ ساعت داخل آبکش باقی بمانند.

۱۴- برگ های نعنا باید در محیط سایه که هوا جریان دارد خشک شوند. داخل یک اتاق دربسته و خفه خیلی دیر خشک می شوند مگر اینکه از باد پنکه کمک بگیرید.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.