۷ اشتباه رایج هنگام شستن لباس ها که می تواند به لباس شما آسیب برساند

0 946

مجله اینترنتی دلخوشی: شستن لباس ها فقظ ریختن آن ها در ماشین لباسشویی و بیرون آوردنشان نیست. آیا تا کنون با پاره شدن لباس یا سوراخ شدن لباس در لباسشویی مواجه شده اید؟  شستن لباس ها باید مواردی نظیر آماده سازی مناسب، مواد شوینده ‌ی به اندازه و تمیزکاری را دربرگیرد تا لباس ها (و ماشین لباسشویی و خشک کن شما) در بهترین حالتشان قرار گیرند. اگر مراقب نباشید، برخی از اشتباهات می‌تواند به لباس هایتان آسیب برساند و بر اثربخشی ماشین لباسشویی شما تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این مسائل، حتماً از بهترین روش ها برای شستشو و خشک کردن لباس ها استفاده کنید.

شستن لباسدلایل آسیب دیدن لباس ها در ماشین لباسشویی:

  1. بیش از حد از مواد شوینده برای شستن لباس ها استفاده می‌کنید

ممکن است به نظر برسد که استفاده از شوینده بیشتر به تمیزتر شدن لباس ها کمک می‌کند اما در واقع عکس این قضیه است. افزودن مواد شوینده بیش از حد باعث ایجاد کف اضافی می‌شود که هنگام آبکشی به طور کامل از بین نمی‌رود و باعث جذب بیشتر آلودگی، گرد و غبار و باکتری ها می شود. هنگام ریختن مواد شوینده در پیمانه، به خط پر کردن دقت کنید و فقط از مقدار توصیه شده برای شستن لباس ها استفاده کنید.

  1. به جنس و مواد تشکیل دهنده لباس ها توجه نمی‌کنید

احتمالاً می‌دانید که لباس های رنگ روشن باید جدا از لباس های تیره شسته شوند، اما طبقه بندی لباس ها بر اساس جنسشان نیز ایده خوبی است. برای جلوگیری از سایش و آسیب دیدن پارچه های ظریف، لباس های سنگین تری مانند شلوار جین و ژاکت ها را از بلوزها و تیشرت ها جدا کنید. همیشه حوله، ملافه را جدا از لباس ها بشویید. طبقه بندی بر اساس جنس پارچه همچنین به خشکشویی لباسهای شما کمک می‌کند، زیرا خشک شدن موارد سنگین مدت بیشتری زمان می‌برد. برای اینکه لباستان پرز نگیرد، می‌توانید لباس هایی را که پرز می‌دهند و لباس هایی که پرز را به خود می‌گیرند را از هم جدا کنید.

  1. زیپ‌ لباس‌ها را قبل از شستن نمی‌بندید

باز بودن زیپ لباس ها و دندانه های زیپ به بافت دیگر لباس ها آسیب می رساند. همچنین زنگ زدن زیپ باعث به جا ماندن لکه روی لباس ها می شود که غیر قابل پاک شدن می باشند. پس دقت کنید زیپ لباس ها بسته باشد.

  1. دکمه‌های لباس را قبل ازشستن می‌بندید

برخلاف لباس های زیپ دار، هنگام شستن پیراهن های دکمه دار باید دکمه های آن را باز بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند تا از پارگی در سوراخ های دکمه جلوگیری کنید و نخ های دکمه کشیده و دکمه ها شل نشوند. فراموش نکنید که دکمه های آستین پیراهن نیز ببندید.

  1. بعد از شستن لباس ها درب جلویی ماشین لباسشویی را می‌بندید

ماشین لباسشویی هایی که از جلو باز می‌شوند رطوبت و باکتری در اطراف درب قرار گرفته و منجر به تولید کپک و بوی نامطبوع می شود. برای اینکه ماشین لباسشویی خود را از باکتری و بو در امان نگه دارید، پس از هر دوره شستشو درب آن را باز بگذارید تا خشک شود. می توانید بعد از چند ساعت ، یا وقتی درزگیر لاستیکی کاملاً خشک شد، آن را دوباره ببندید.

  1. پرزهای خشک کن را تخلیه نمی‌کنید

تجمع پرزها در خشک کن می تواند خطر جدی آتش سوزی را ایجاد کند. پس از هر بار شستشوی لباس، صفحه پرز یا فیلتر را برداشته و با استفاده از یک برس پرزها را تمیز کنید. همچنین تمیز کردن منظم حفره ای که فیلتر پرز شما را نگه می دارد نیز مهم است. این قسمت می تواند پرزهای اضافی را در خود جای دهد و جریان هوا را مسدود کرده و باعث شود خشک کن به خوبی کار نکند. برای پاک کردن پرزها هر چند ماه یک بار از یک برس بلند و نازک استفاده کنید. علاوه بر این، سالانه مجرای خشک کن خود را چک کنید تا مسدود نشود. برای تمیز کردن مجرا، شلنگ را از پشت خشک کن جدا کرده و هرگونه پرز را تمیز کنید.


دلیل اصلی بوی ترشیدگی لباس ها در ماشین لباسشویی چیست؟


  1. به طور مرتب ماشین لباسشویی خود را تمیز نمی کنید

ماشین لباسشویی، لباس و پارچه هایتان را تمیز می کند، اما خود ماشین نیز باید گاهی اوقات شسته شود. چرک های حاصل از لباس های شسته شده کثیف، باقی مانده مواد شوینده، رسوبات آب سخت و کپک با گذشت زمان می تواند در داخل ماشین جمع شود. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی خود، از دور  self-clean (خود پاکسازی) استفاده کنید یا به جای مواد شوینده، ماشین را روی دور شست و شو با اب گرم تنظیم کنید و به جای مواد شوینده از سرکه استفاده کنید. حتماً دور درب و درزگیر لاستیکی را تمیز کنید زیرا می‌تواند رطوبت و باکتری را در خود جای دهد و لباس های شسته شده با بوی نامطبوع ایجاد کند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: bhg.com

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.