داد زدن سر کودک – چرا فریاد زدن سر کودک مضر است؟

0 776

مجله اینترنتی دلخوشی: داد زدن سر کودک چه عواقبی دارد؟ آیا فریاد زدن سر کودک نتیجه می دهد؟ در طی چند سال گذشته بحث های زیادی در مورد خطرات تنبیه بدنی کودکان مطرح گشته است، اما هشدارهای کمی در مورد خطرات فریاد زدن بر سر کودک وجود دارد. آخرین تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که داد زدن بر سر کودکان می‌تواند به اندازه تنبیه بدنی مضر باشد.

داد زدن سر کودکتحقیقات انجام گرفته در مورد اثرات داد زدن سر کودک

مطالعه ای در این مورد انجام گرفته که نشان می‌دهد داد زدن و رفتار تند کلامی عواقب جدی برای بچه ها دارد. محققان دریافتند که داد زدن باعث افزایش مشکلات رفتاری و علائم افسردگی در بزرگسالی می‌شود.

وقتی والدین فریاد می‌زنند، اغلب علت آن این است که از حالت عادی خارج می‌شوند. در نتیجه، آنها تمایل زیادی دارند که به کودک خود توهین کنند یا به آن ها دشنام دهند. این کار آسیب جدی به تصویر شخصی کودک از خود وارد می کند.

نتیجه یک مطالعه دو ساله انجام گرفته این بود که که تأثیرات رفتار کلامی خشن با تأثیرات منفی تنبیه بدنی قابل مقایسه است.

هنگامی که کودکان به سن نوجوانی می‌رسند – سنی که در آن شروع به ساخت هویتی جدا از والدین خود می‌کنند – ممکن است به خصوص در برابر رفتار خشن آسیب پذیر باشند. این مطالعه نشان داد كه كودكانی در این گروه سنی كه تحت رفتار كلامی تند و خشن قرار می‌گیرند، بیشتر رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز از خود بروز می‌دهند.

باوجود اینکه فریاد زدن عواقبی در پی دارد، تقریباً هر کدام از والدین گاهی این کار را انجام می‌دهند. تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ در مجله ازدواج و خانواده منتشر شد نشان داد که ۹۰٪ والدین بیان کردند که آنها در سال گذشته سر بچه هایشان داد یا فریاد یا جیغ کشیدند.

چرا فریاد زدن سر کودک جواب نمی‌دهد

داد زدن نه تنها برای بچه ها مضر است، بلکه استراتژی رفتاری مناسبی نیز نیست. در اینجا برخی از دلایلی که ممکن است بخواهید قبل از اینکه صدایتان را بالا برید به آن فکر کنید، ذکر شده است:

۱- داد زدن سر کودک مشکلات رفتاری آنها را بدتر می‌کند.

داد زدن یک چرخه ایجاد می‌کند – هرچه والدین بیشتر فریاد بزنند، رفتار بچه ها بدتر می‌شود، که به نوبه خود منجر به داد زدن بیشتر می‌شود. برای شکستن این چرخه، مهم است که متعهد شوید که از روشهای رفتاری دیگری که شامل داد زدن نیست، استفاده کنید.

۲- کودکان نسبت به بالا بردن صدایتان بی تفاوت می‌شوند.

اولین باری که بر سر کودکی فریاد می‌زنید، احتمالاً توجه او را به خود جلب می‌کنید. اما، هر چه بیشتر داد بزنید، کمتر موثر خواهد بود. وقتی بچه ها در خانه هایی زندگی می‌کنند که همیشه داد و فریاد می‌کنند ، به آن عادت می‌کنند.

۳- داد زدن درماندگی والدین را افزایش می‌دهد.

اگر قبلاً از رفتار فرزند خود مستاصل شده اید، داد زدن فقط میزان برانگیختگی شما را افزایش می‌دهد. بالا بردن صدا می‌تواند به سرعت خشمی خفیف را به خشم صریح تبدیل کند. همچنین این احتمال را افزایش می‌دهد که شما سخنان توهین آمیز بگویید یا انتقاد بیش از حد تندی داشته باشید.

۴- بچه ها یاد می‌گیرند که داد زدن روش خوبی برای درگیری است.

وقتی فریاد می‌کشید، کودکان از شما الگو می‌گیرند که چگونه با خشم و تعارض کنار بیایید. فرزند شما هنگام برخورد با همسالان و خواهر و برادرهای خود از این رفتارها تقلید خواهند کرد.

۵- داد زدن راهی آموزشی نیست.

اینکه با فریاد زدن به كودكتان بگویید این کار را انجام نده به او نشان نمی‌دهد كه به جای آن چه کاری باید انجام دهد. بچه ها باید مهارت هایی را یاد بگیرند تا به آنها در تنظیم احساسات و مدیریت رفتارشان كمك كند تا اشتباهات مشابه را تکرار نكنند.

۶- از دست دادن کنترل به معنای از دست دادن احترام است.

برای بچه ها سخت است که به شخصی که او را با اسامی نامناسب صدا می‌زند و یا بر سرش فریاد می‌زند، احترام گذاشته و به او اعتماد کنند. گاهی بچه ها به این فکر می‌کنند، “اگر نمی‌توانی خودت را کنترل کنی، چگونه می‌خواهی من را کنترل کنی؟” در نتیجه، کمتر تمایل دارند که شما را خشنود کنند و کمتر به نظر شما اهمیت می‌دهند.

۷- داد زدن سر کودک کارساز نیست.

که اگر چنین می‌بود، والدین مجبور نبودند این کار را بارها انجام دهند. با این حال، بیشتر والدین متوجه می‌شوند که به جای اینکه کمتر فریاد بزنند، بیشتر فریاد می‌زنند. راهکارهایی دیگر، مانند سلب امتیازات کودک، می‌تواند در مدیریت رفتار کودک بسیار موثر باشد.

بیشتر والدین نمی‌خواهند سر بچه هایشان فریاد بزنند، با این حال، آنها از روی درماندگی این کار را می‌کنند. وقتی بچه ها گوش نمی‌دهند یا وقتی قوانین را زیر پا می‌گذارند، شما باید طرحی برای تنبیه بدون فریاد تنظیم کنید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: verywellfamily.com

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.