کیک ساوارین پرتقالی – مینی کیک مافین با قالب ساوارین

0 1,912

مجله اینترنتی دلخوشی: کیک ساوارین یا مافین ساوارین از انواع کیک های خوشمزه با ظاهری زیبا و مجلسی است. قالب های ساوارین در واقع نوعی قالب میان تهی هستند که در مرکز کیک یا هر غذایی که با آن تهیه می شود، یک تورفتگی و فضای خالی ایجاد می شود که می توان قسمت توخالی ساوارین را با انواع مواد دلخواه از کرم و سس ها گرفته تا انواع میوه ها پر کرد. طراحی این کاسه های خوراکی جذاب به کشور فرانسه برمی گردد.

کیک ساوارین پرتقالی یا مافین پرتقالی ساوارین یک کیک تک نفره بسیار خوش عطر و طعم است که تصمیم داریم برای قسمت میان تهی این کیک پرتقالی جذاب از مغزها و سس شکلات و سس پرتقالی استفاده کنیم.

در این مطلب از آموزش آشپزی سرآشپز دلخوشی، طرز تهیه کیک پرتقالی ساوارین تک نفره با سس شکلاتی و سس پرتقالی را به طور کامل به همراه تمام نکات کار با قالب های ساوارین به شما عزیزان همراه دلخوشی، آموزش می دهیم.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

کیک ساوارین

کی ساوارین پرتقالی 

 

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

 

مافین کیک ساوارین

دستور پخت کیک ساوارین

مواد لازم برای تهیه مینی کیک ساوارین پرتقالی:

  • آرد سفید ۲ لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • شیر ۲۰۰ میلی لیتر
  • کره نرم ۱۵۰ گرم
  • پوست پرتقال ۱ پرتقال کامل
  • وانیل نصف قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر ۱۰ گرم معادل ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
  • کره مقداری برای چرب کردن قالب
  • قالب ساوارین فلزی ۶ تایی یا ۱۲ تایی

قالب ساوارین چیست؟

قالب ساوارین یک نوع قالب میان تهی هست که اصالت آن به کشور فرانسه برمی گردد. طراحی قالب ساوارین به گونه ای است که وقتی فرضا کیک داخل آن پخته می شود، موقع برگرداندن کیک، یک قسمت میان تهی و گودی شکل در وسط کیک درست می شود. دلیل طراحی این قالب این است که بتوان داخل این قسمت گود را با انواع خامه، کرم ها، سس ها و میوه ها پر کرد.

از لحاظ اندازه، قالب ساوارین هم به صورت رینگ ها و قالب های بزرگ و هم به صورت قالب های کوچک مافین شکل تک نفره طراحی شده است.

از لحاظ جنس هم قالب های ساوارین هم به صورت فلزی یا تفلون و هم به صورت سیلیکونی موجود هستند.

معمولا از قالب های ساوارین برای پخت انواع کیک ها,شیرینی ها ودسر ها، انواع غذاهای گوشتی و دریایی و گیاهی، انواع نان ها، موس ها و ژله ها استفاده می شود.

قالب های ساوارین تفلون رو می توانید در سایز های قالب مافین ۶ تایی که اندازه کاسه ها کمی بزرگ تر است و قالب مافین ۱۲ تایی ساوارین که اندازه کیک ها کمی کوچکتر و ریز است، پیدا کنید. از هر دو مدل می توانید برای درست کردن مافین ساوارین پرتقالی استفاده کنید.

 مقدمات لازم برای تهیه مافین ساوارین پرتقالی:

برای تهیه مینی مافین کاسه ای یا مینی کیک ساوارین پرتقالی مراحل زیر را قبل از شروع به درست کردن خمیر مافین انجام دهید:

۱- ابتدا شکر را داخل آسیاب یا دستگاه ۱۲۳ بریزید و شکر را بزنید تا تبدیل به شکر با دانه های پودری و ریز شود. این کار را حتما انجام دهید چون در کیفیت نهایی مافین های ساوارین و انواع کاپ کیک ها و کیک های اسفنجی تاثیر می گذارد. می توانید برای راحتی کار شکر دانه ریز را از لوازم قنادی ها نیز تهیه کنید.

۲- نکته بسیار مهم دیگر در مورد کره نرم است. در دستور این مافین های ساوارین خوشمزه گود که داخل آنها با انواع سس ها و کرم ها پر می شود، از کره استفاده شده است. کره را دمای محیط قرار دهید تا نرم شود. اما کره که در دمای محیط قرار می گیرد می تواند ۳ شکل متفاوت پیدا کند که شاید از دید شما هر سه آنها نرم هستند. منظور از کره نرم یعنی وقتی انگشت خود را روی کره فشار می دهید مانند خمیر تورفتگی ایجاد می شود ولی هیچ کره یا روغنی به دست شما نمی چسبد و فقط بافت کره به حالت خمیری و نرم تبدیل شده است.

اگر انگشت خود را روی کره فشار دادید و به زور انگشت شما به داخل کره فرو رفت یعنی کره سفت هست و باید نرم تر شود. اگر هم انگشت خود را روی کره فشار دادید و به قدری نرم شده بود که کره آب شده به دست شما چسبید یعنی کره بیش از حد نرم شده و باید کمی آن را داخل یخچال قرار دهید تا بافت نرم و خمیری پیدا کند. شاید باور نکنید ولی رعایت بافت کره می تواند تاثیر زیادی در بافت نهایی انواع کاپ کیک ها و مینی مافین ساوارین داشته باشد.

۳- پوست نارنجی یک عدد پرتقال را با رنده ریز رنده کنید. فقط قسمت های نارنجی را رنده کنید و پوسته سفید را رنده نکنید.

طرز تهیه کیک مافین پرتقالی ساوارین :

برای درست کردن خمیر کیک مافین پرتقالی ساوارین مراخل زیر را انجام دهید:

۱- داخل یک کاسه بزرگ، تخم مرغ، شکر دانه ریز، وانیل، کره نرم و پوست رنده شده پرتقال را بریزید و مواد را به مدت ۱ دقیقه با دور متوسط همزن بزنید.

۲- حال آرد و بکینگ پودر را داخل الک بریزید و نصف آرد را داخل کاسه الک کنید و مواد را مجددا کمی با همزن بزنید تا مخلوط شوند.

۳- حال نصف شیر را به خمیر اضافه کنید و مواد را با همزن بزنید.

۴- سپس مابقی آرد را به خمیر کیک اضافه کنید و مواد را در حد مخلوط شدن بزنید.

۵- در نهایت مابقی شیر را به خمیر کیک پرتقالی اضافه کنید و مجددا مواد را فقط در حد مخلوط شدن با همزن بزنید.

۶- خمیر کیک مافین پرتقالی آماده شد و می توانید آن را داخل قالب های ساوارین یا هر قالب مافین دیگری که دوست دارید بریزید.

مافین ساوارین

 

ریختن خمیر کیک داخل قالب ساوارین:

به دلیل اینکه این قالب های ساوارین فلزی به شکلی هستند که وقتی مافین را برمی گردانیم روی کیک یک گودی برای پر کردن انواع سس ها یا خامه یا شکلات، وجود دارد پس نمی توانیم داخل قالب از کپسول های کاغذی، مانند کیک های مافین ساده استفاده کنیم.

قبل از اینکه خمیر مافین پرتقالی را داخل قالب های مافین ساوارین بریزید حتما باید قالب را آماده کنید تا مواد کیک به قالب نچسبد. اگر قالب را آماده نکنید مافین های پرتقالی از قالب ساوارین جدا نمی شوند و به قالب می چسبند.

۱- مقداری کره کاملا نرم شده کنار دست خود بگذارید و به کمک یک برس تمام قسمت های قالب و تمام قسمت های برجستگی و فرورفتگی ها را با کره نرم چرب کنید. حتما از کره استفاده کنید چون حالت نیمه جامد دارد و روی دیواره ها به همان حالت باقی می ماند. ولی روغن مایع روی دیواره ها باقی نمی ماند و به سمت پایین قالب سر می خورد.

۲- سپس مقداری آرد داخل کاسه ها بریزید به طوریکه به تمام قسمت ها برسد. بعد قالب را پشت و رو کنید و با دست به پشت قالب ضربه بزنید تا آرد های اضافی از قالب خارج شود.

۳- حال که قالب ساوارین را با کره چرب کردید و آردپاشی کردید حال باید خمیر را داخل قالب های ساوارین بریزید.

۴- برای ریختن قالب خمیر داخل قالب مافین ساوارین هیچ وقت از قاشق استفاده نکنید. به دلیل شکل خاصی که این قالب ها دارند، قسمت های پایینی قالب بسیار باریک هستند و ممکن است وقتی خمیر را با قاشق داخل قالب می ریزید، به بعضی از قسمت های قالب ساورین خمیر نرسد و یک فضای خالی در ته قالب باقی بماند بدون اینکه شما متوجه شوید. حتی ضربه زدن و کوبیدن قالب به سطح هم نمی تواند فضاهای خالی بزرگ احتمالی در ته قالب را با خمیر پر کند. نتیجه این می شود که وقتی مافین پرتقالی ساوارین را از قالب خارج می کنید، روی کیک و لبه های قسمت گود، کج و ناصاف خواهند بود.

۵- برای اینکه ساوارین ها لبه های صاف و کاملا تمیزی داشته باشند برای ریختن خمیر کیک پرتقالی از قیف های یکبار مصرف مشمایی استفاده کنید. خمیر را داخل قیف بریزید و انتهای قیف را گره بزنید. حال به کمک قیچی نوک قیف را به عرض نیم سانت برش بزنید تا قیف باز شود.

۶- نوک قیف را کاملا داخل قسمت گود قالب فروببرید به طوریکه تقریبا به کف قالب بچسبد.

طرز تهیه کیک ساوارین

۷- حال همزمان با فشار آوردن به قیف و خارج شدن خمیر از قیف، دستتان را به آرامی به حالت دورانی بچرخانید تا کم کم کل قالب و تمام قسمت های تورفتگی قالب مافین ساوارین با خمیر پر شود.

۸- تقریبا کمی خمیر روی برجستگی داخل قالب های مافین را پر کرد، دیگر کافیست و خمیر بیشتری داخل قالب نریزید چون برای پختن و پف کیک ها هم باید فضا بگذارید.

۹- تمام کاسه های قالب ساوارین را به همین روش با خمیر پر کنید. در آخر به آرامی قالب را چند بار به سطح بکوبید تا حباب های احتمالی در کیک خارج شوند.

دستور کیک ساوارین پرتقالی

 

کیک پرتقالی با قالب ساوارین

۱۰- حال باید قالب را برای پخت داخل فر قرار دهیم.

۱۱- قبل از اینکه قالب مافین پرتقالی را داخل فر قرار دهید، فر را از قبل روشن کنید و دما را روی ۱۷۰ درجه (فر برقی) تنظیم کنید ، برای فرهای گازی معمولا دما باید حدود ۱۰ تا ۲۰ درجه بیشتر باشد. صبر کنید تا دمای واقعی داخل فر به ۱۷۰ درجه سانتیگراد برسد. دمای فر نقش مهمی در کیفیت پخت کیک ها دارد. برخی از فرهای برقی دمای واقعی فر را روی صفحه دیجیتال روی خود فر نمایش می دهد. ولی معمولا در فرهای گازی و برخی از انواع فرهای برقی، برای اینکه دمای واقعی فر را بدانید می توانید از یک وسیله ساده و نسبتا ارزان قیمت به نام دماسنج فر استفاده کنید.

۲۱- وقتی دمای داخلی فر به ۱۷۰ درجه رسید، قالب مافین ساوارین را در طبقه وسط فر قرار دهید، دما را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد و زمان را روی ۲۰ دقیقه تنظیم کنید. پس از ۲۰ دقیقه کیک های مافین ساوارین آماده هستند و می توانید آنها را از فر خارج کنید. بیش از اندازه ماندن مافین های ساوارین در فر باعث خشک شدن بافت بیرونی کیک می شود. بنابراین کیک ها را بیش از حد داخل فر باقی نگذارید تا بافت بیرونی کیک ها هم مانند بافت داخلشان کاملا نرم و لطیف باشند.

مافین پرتقالی ساوارین

۲۲- اجازه دهید تا قالب کمی سرد شود. حال به آرامی و با حرکت های ریز دوارنی سعی کنید مافین های ساوارین پرتقالی را از قالب خارج کنید. اگر مرحله کره زدن به قالب و آرد پاشی را خوب انجام داده باشید، مافین ها به راحتی و بدون هیچ تلاشی از قالب جدا می شوند.

۲۳- تمام مافین های ساوارین را از قالب جدا کنید و روی یک توری خنک کننده قرار دهید و روی آنها را با یک پارچه تمیز بپوشانید تا خشک نشوند. بعد از سرد شدن، مینی کیک های پرتقالی را داخل ظرف دربسته نگه دارید تا کاملا بافت نرم و لطیف خود را حفظ کنند.

مینی کیک ساوارین

۲۴- با قالب استفاده شده در این دستور که در تصاویر مشخص است، تعداد ۱۰ عدد کیک مافین ساوارین پرتقالی می توانید داشته باشید. در صورت استفاده از قالب های تفلون ساوارین ریزتر ۱۲ تایی، تعداد بیشتری مافین پرتقالی خواهید داشت چون سایز کیک ها هم نسبت به قالب استفاده شده در اینجا کوچک تر می شود.

کیک ساوارین با قالب میان تهی

نحوه پر کردن قسمت توخالی مافین های ساوارین:

برای پر کردن قسمت گود کیک ساوارین می توانید از انواع سس ها و کرم ها استفاده کنید. در واقع مواد داخل کاسه مافین ساوارین، دلخواه و بر اساس ذائقه و سلیقه شما می تواند با انواع مواد خوشمزه پر شود.

فرضا می توانید برای پر کردن وسط توخالی مافین ساوارین از گاناش، انوام کرم ها مثل کرم پاتیسیر یا کرم بروله، سس شکلاتی، انواع مغز ها و آجیل ها، خامه قنادی فرم گرفته شده، گاناش، انواع موس ها، انواع میوه های فصل خرد شده و هر آن چیزی که دوست دارید استفاده کنید.

در اینجا ما از ترکیب چند مزه کنار هم استفاده می کنیم که با ترکیب آنها طعم لذیذی حاصل می شود که شامل سس شکلاتی، مغز پسته ، مغز گردو و مقدار کمی سس پرتقالی است. برای تزیین کیک ساوارین پرتقالی هم از پودر پسته استفاده کردیم.

توصیه من به شما این است که این کاسه های خوراکی را فقط با سس پرتقالی پر نکنید مگر اینکه گودی کاسه خیلی کم باشد. به خاطر شکل ظاهری این قالب مافین ساوارین، قسمت فرورفتگی روی مافین ها نسبتا بزرگ است و اگر قرار باشد فقط با سس پرتقال پر شود طعم جالبی حاصل نمی شود.

برای تهیه سس پرتقالی مراحل زیر را انجام دهید:

مواد لازم برای سس پرتقال:

پرتقال کاملا شیرین ۲ عدد بزرگ

شکر یا عسل ۲ قاشق غذاخوری

نشاسته گل ۱ قاشق غذاخوری سرپر

روش درست کردن سس پرتقال:

در اینجا ما از عسل برای شیرین کردن سس استفاده کردیم. اگر از شکر استفاده می کنید همان ابتدا شکر را به آب پرتقال اضافه کنید تا همراه نشاسته بجوشد. اما در صورت استفاده از عسل، وقتی سس غلیظ شد و حرارت را خاموش کردید می توانید عسل را به سس اضافه کنید.

آب پرتقال ها را بگیرید و از صافی رد کنید و آن را داخل یک قابلمه یا ماهیتابه کوچک بریزید.

حال نشاسته را به آب پرتقال سرد اضافه کنید و قبل از اینکه گاز را روشن کنید، نشاسته را داخل آب پرتقال حل کنید. مدام هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود.

حال شعله گاز را روشن کنید و حرارت را روی متوسط قرار دهید.

مدام سس پرتقال را به هم بزنید تا کم کم غلیظ شود.

وقتی سس به غلظت مناسب رسید، عسل را اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید. خوب هم بزنید تا عسل کاملا در سس حل شود.

اگر طعم سس را شیرین تر دوست دارید می توانید از عسل بیشتری استفاده کنید.

دقت کنید که به هیچ عنوان از پرتقال ترش استفاده نکنید چون برای شیرین کردن آن مقداری خیلی زیادی شکر یا عسل نیاز است و با هم در نهایت به طعم دلخواه نمی رسید.

غلظت سس وقتی کاملا داغ است شاید رقیق به نظر برسد. ولی با سرد شدن به غلظت مطلوب و سفت می رسد. برای اینکه سس پرتقالی سریع تر خنک شود، آن را داخل یخچال قرار دهید. وقتی غلیظ شد و بافت فرنی سفت را گرفت می توانید از آن استفاده کنید.

سس پرتقالی برای کیک ساوارین

تزیین مینی مافین ساوارین پرتقالی:

هنگامی پر کردن قسمت توخالی روی مافین ها، اگر احساس کردید که مافین های ساوارین به دلیل ایجاد کمی برجستگی در کف آنها، کاملا صاف نمی ایستند، می تواند به کمک چاقو به آرامی و خیلی کم قسمت برجستگی را از کف مافین ها ببرید تا کاملا روی سطح، صاف بایستند.

در اینجا کیک ساوارین پرتقالی را به این شکل پر می کنیم:

۱- مقداری سس شکلات داخل گودی کیک ها بریزید. از سس شکلات با طعم خوشمزه استفاده کنید. اگر سس شکلات مناسب پیدا نکردید می توانید شکلات آب شده تیره را با کمی خامه قنادی زده شده مخلوط کنید و یک گاناش نسبتا سفت درست کنید و از آن به جای سس شکلات استفاده کنید. و یا از موس شکلات نیز می توانید به جای سس شکلات یا گاناش استفاده کنید.

تزیین کیک ساوارین

۲- حال مقداری گردوی خرد شده روی سس بریزید تا یک لایه کامل را پوشش دهد.

۳- سپس یک لایه مغز پسته بریزید.

تزیین مافین پرتقالی

۴- مقدار دیگر سس شکلاتی روی لایه بعدی بریزید.

کیک ساوارین فرانسوی

۵- سپس یک قاشق غذاخوری سس پرتقالی روی لایه بعدی بریزید. (در صورت دلخواه می توانید سس پرتقال را حذف کنید.)

کیک پرتقالی ساوارین مغزدار

۶- در نهایت روی کیک ساوارین پرتقالی را با یک لایه پودر پسته تزیین کنید و یک مغز پسته در مرکز مافین ها قرار دهید.

تزیین مافین پرتقالی ساوارین

آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.