ته دیگ ته چین زعفرانی و مجلسی – ته دیگ ساده با ماست و تخم مرغ

0 69,084

مجله اینترنتی دلخوشی: ته دیگ ته چین یکی از انواع جذاب و خاص ته دیگ است که می توانید برای مهمانی ها با درست کردن این ته دیگ جذاب میز خود را رنگین کنید. این ته دیگ ته چین مجلسی به سادگی با مقدار کمی ماست و تخم مرغ و زعفران و برنج آبکش شده تهیه می شود. زمانی که می خواهید برنج دم بگذارید می توانید مقداری نیز ته دیگ ته چین زعفرانی با ماست و تخم مرغ درست کنید. ته دیگ ماستی تخم مرغی با برش های زیبای مثلثی شکل، زینت بخش سفره های مهمانی شما عزیزان خواهد بود.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی به روشی بسیار ساده به شما طرز تهیه ته دیگ ته چین مجلسی و زعفرانی بسیار خوشمزه را به صورت تصاویر مرحله ای به همراه تمام نکات و فوت و فن های ته دیگ ته چین آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

ته دیگ ته چین

ته دیگ ته چین زعفرانی

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

ته دیگ ته چین مجلسی

مواد لازم برای تهیه ته دیگ ته چین:

  • برنج آبکش شده ۵ کفگیر سرپر
  • تخم مرغ ۲ عدد کامل
  • ماست ترش و سفت ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • روغن مایع یا کره آب شده ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه ته دیگ ماستی:

برای پخت این ته دیگ مجلسی خوشمزه و ترد، می توانید فقط از یک عدد تخم مرغ کامل نیز استفاده کنید. یعنی در صورت دلخواه می توانید از تخم مرغ کمتری نیز استفاده کنید. بافت ته چین به هیچ عنوان خراب نخواهد شد و ته چین ترد و خوشمزه ای خواهید داشت. بنابراین مقدار تخم مرغ بین ۱ تا ۲ عدد قابل تغییر است. در صورت استفاده از تخم مرغ بیشتر، مدت زمان کمی بیشتری برای برشته شدن ته چین نیاز دارید. معمولا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان بیشتری لازم خواهد بود. (به طور کلی زمان برشته شدن ته چین را نمی توان دقیق گفت چون خیلی بستگی به میزان کم بودن شعله گاز دارد. بنابراین زمان برشته شدن ته چین می تواند کمتر یا بیشتر شود. فرضا در صورت استفاده از شعله پخش کن به دلیل ملایم تر شدن شعله، برشته شدن ته چین آرام تر و یکدست تر خواهد بود.)

اگر دقت کرده باشید، ته چین را هم با فقط زرده تخم مرغ و هم با تخم مرغ کامل درست می کنند. معمولا تخم مرغ کامل چسبندگی بهتری به بافت ته چین می دهد.

مواد ته دیگ ته چین

برای درست کردن ته دیگ ته چین با ماست و تخم مرغ و زعفران، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- برنج را حداقل به مدت ۴ ساعت داخل آب و نمک خیس کنید.

۲- سپس برنج را آبکش کنید. برنج نباید زیاد پخته و یا له شود وگرنه ته چین شما خمیر می شود.

۴- زعفران دم کرده با یخ را آماده کنید.

۳- حال داخل یک کاسه بزرگ، تخم مرغ ها را بشکنید و کمی آنها را بزنید تا از حالت لختگی خارج شده و یکدست شوند.

۴- زعفران دم کرده را به تخم مرغ ها اضافه کنید و هم بزنید.

۵- حال ماست، روغن (یا کره آب شده) و نمک را نیز به مایع ته چین اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

۶- مواد ته دیگ ته چین آماده شد و می توانید برنج را به مایع ته چین اضافه کنید.

مایع ته چین ته دیگ

۷- به کمک کفگیر استیل استاندارد، ۵ کفگیر سرپر از برنج آبکش شده بردارید و به مخلوط تخم مرغی اضافی کنید. مواد را به آرامی با هم مخلوط کنید تا مواد تخم مرغی جذب برنج ها شود. نیازی نیست مواد را زیاد هم بزنید چون برنج ها خرد می شوند. در حدی که برنج ها آغشته به مواد تخم مرغی بشوند، کفایت می کند. اگر احساس کردید که مواد ته چین خیلی آبکی یا شل هست، می توانید مقدار کمی دیگر برنج به مواد تخم مرغی اضافه کنید.

دستور ته دیگ ته چین

۸- قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و کف قابلمه مقدار مناسب روغن بریزید و حسابی کف قابلمه را چرب کنید. از مقدار کافی روغن کف قابلمه استفاده کنید تا ته دیگ ته چین زعفرانی به قابلمه نچسبد.

۹- حال مواد ته دیگ ته چین با ماست و تخم مرغ را کف قابلمه بریزید و با پشت قاشق یا کفگیر سطح برنج را کاملا صاف کنید.

طرز تهیه ته دیگ ته چین

۱۰- حال درب قابلمه را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه بگذارید تا کمی مواد تخم مرغی خودش را بگیرد.

۱۱- سپس مابقی برنج سفید را به آرامی روی برنج زعفرانی ته چین بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا کمی بخار داخل قابلمه بپیچد.

۱۲- سپس به اندازه نصف استکان آب و مقداری نمک را با هم مخلوط کنید. درب قابلمه را بردارید و با ته کفگیر چند سوراخ روی برنج سفید بزنید (ته کفگیر نباید به برنج زعفرانی برسد)، سپس آب و نمک را روی برنج سفید بریزید.

۱۳- برای خوش عطر شدن بیشتر برنج و ته دیگ ته چین، مقداری کره را خرد کنید و روی برنج بریزید.

ته دیگ ته چین با ماست

۱۴- درب قابلمه را بگذارید و بعد از چند دقیقه حرارت گاز را کم کنید و اجازه دهید تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد و ته چین نیز طلایی و خوش رنگ شود.

ته دیگ ترد

۱۵- از نشانه های آماده شدن ته دیگ ته چین این است که دورتا دور ته دیگ طلایی شده است. اگر مطمئن نیستید که ته دیگ شما کاملا آماده شده است(چون بسته به میزان شعله گاز می تواند زمان آماده شدن ته چین متفاوت باشد بنابراین زمان گفته شده تقریبی است.) می توانید درب قابلمه را بردارید و برنج سفید را کمی کنار بزنید تا لبه ها و دیواره ته چین را ببینید. اگر دیدید کمی طلایی شده یعنی ته دیگ آماده است. مطمئن باشید با یک بار امتحان کردن بهترین ته دیگ ته چین را درست خواهید کرد. فراموش نکنید که کار نیکو کردن از پر کردن است!

ته دیگ ته چین با تخ مرغ

۱۶- برای سرو ته دیگ، آن را به برش های مثلثی و یا هر شکلی که دوست دارید برش بزنید و روی برنج بچینید.

ته دیگ ته چین مجلسی و ترد

نکات و فوت و فن های ته دیگ ماست و تخم مرغ:

۱- اگر می خواهید ته دیگ به صورت یکدست طلایی و خوشرنگ شود می توانید از شعله پخش کن روی گاز استفاده کنید.

۲- نکته مهم برای اینکه ته دیگ شما خمیر نشود این است که برنج نباید درمرحله آبکش کردن، بیش از حد پخته و له شود. در اینصورت ته چین شما نیز بافتی خمیری پیدا می کند و کیفیت مطلوب را نخواهد داشت. در واقع برنج مرحله کامل پختش باید در مرحله دم کش زدن انجام شود و موقع آبکش کردن اصطلاحا برنج کمی زنده باشد.

۳- برای اینکه ته چین شما به کف قابلمه نچسبد، حتما از یک قابلمه تفلون و نچسب استفاده کنید. و یا در غیر اینصورت از مقدار بیشتری روغن یا کره نرم شده در کف قابلمه استفاده کنید.

۴- قطر ته دیگ نباید خیلی ضخیم و یا حتی خیلی بیش از حد نازک باشد. برای داشتن ته دیگ ته چین با قطر مناسب، از قابلمه با قطر مناسب استفاده کنید. اگر احساس کردید که مواد ته دیگ ته چین که آماده کرده اید برای قابلمه شما زیاد است، از یک قابلمه بزرگ تر استفاده کنید.

۵- اگر قابلمه بیش از حد زیاد روی گاز باقی بماند، ته دیگ شما بیش از حد خشک و سفت می شود و رنگ آن نیز تیره متمایل به سیاه خواهد شد.

۶- موقع دم کشیدن برنج، شعله گاز باید کم باشد وگرنه در مدت زمان دم کشیدن برنج، ته چین شما می سوزد.

۷- در صورتیکه منع مصرف تخم مرغ دارید و یا میخواهید از تخم مرغ کمتری استفاده کنید، میتوانید ته دیگ ته چین را با ۱ تخم مرغ کامل نیز درست کنید.

آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی (سرآشپز دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.